Motorsåg och handhållet

Jonsered.

33 inlägg 14784 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

totte  
#249156 Om inte bågen varit utsatt för våld så skall den vara 90 grader mot svärdet på en Jonsered, har sen långt tillbaka varit ett kännemärke för dom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

anersimyra  
#249157
OlarsM skrev:Lånade en Jonsered av en granne i slutet på 80-talet. Kommer inte ihåg vilken modell det var, den var några år gammal då. Men den hade handtags värmare som värmdes av avgaserna.
Är det nån som har eller vet nåt om just det uppvärmings systemet :?:
:smile:

Jodå, vi hade partner med detta system i skogsskolan, hur värmen egentligen fungerade minns jag inte. Å andra sidan har jag inget minne av frusna fingrar vintertid, så det fungerade säkert. Jag vill dock minnas att det var ett litet hål på bågen där en liten avgasstråle syntes när värmen var på. Jag minns att vi sotade handtaget vid vården efter var användning. Jag minns även att elvärmen i de första HVA sågarna fick roliga konsekvenser vid väta.. :smile: mången huggare sågs i vrede slunga ifrån sig såskrället vid överslag i nävarna.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

machonisti  
#249179
Kse skrev:Coolt!

Nej, hot!

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

SawTroll  
#249213
anersimyra skrev: Jag är rätt säker på att du ska bruka " boylen " ( handtagsbågen ) när du riktar, mig veterligen har endast Husqvarna separata riktmärken.


Du har rett mht Jonsered - men egne siktemerker er helt vanlig, ikke spesielt for Huskvarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

OlarsM  
#249234
SawTroll skrev:
anersimyra skrev: Jag är rätt säker på att du ska bruka " boylen " ( handtagsbågen ) när du riktar, mig veterligen har endast Husqvarna separata riktmärken.


Du har rett mht Jonsered - men egne siktemerker er helt vanlig, ikke spesielt for Huskvarna.

Men hur är det med nya sågar då, ska inte Jons och Hva vara samma sågar :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249244 Stort sett samma men lite skiljer i färg, båge, kåpor och andra detaljer.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

anersimyra  
#249248
totte skrev:Jomen, det är ju klart att det var bättre än ingen värme. Elvärmen har haft stora problem med att kablarna går av, är det fortfarande så eller har dom lyckats förbättra det?
Fick lämna in den nya 550 i dag, ingen värme i bakre handtaget :x Har även haft in den lika nya 545 röjsågen för förgasarbyte :shock: Faktiskt de enda sågar jag behövt lämna in på snart 40 år :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249253 Snakka med Husqvarna Norge i dag, de er de som har Jonsered også. Personen som eg snakka med hadde brukt samme sag som eg har 2253, han sa at han hadde ikkje akkurat tenkt på det og meinte at ein fortsatt skulle sikta/rikta etter fremre bøyle.
Får vel gjera det da, men skulle ein av dåke få ei Jonsered 2253 i nevane så sjå selv og sammenlign.

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

jannee  
#249255 Sikta och sikta, vem f*n gör inte det + fällhuggget exakt som det ska vara - enligt mig, och sedan slår trädhelvetet ned just där det INTE skulle slå ned.
Sådant är fridagsarbetet för en amatör.

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

tallen100  
#249259
machonisti skrev:
Kse skrev:Coolt!

Nej, hot!

Ni har rätt båda två, beror på om det fungerar 8)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

totte  
#249295
OlarsM skrev:
SawTroll skrev:
anersimyra skrev: Jag är rätt säker på att du ska bruka " boylen " ( handtagsbågen ) när du riktar, mig veterligen har endast Husqvarna separata riktmärken.


Du har rett mht Jonsered - men egne siktemerker er helt vanlig, ikke spesielt for Huskvarna.

Men hur är det med nya sågar då, ska inte Jons och Hva vara samma sågar :?:


Under skalet är de det, men utsidan och utrustning skiljer, Hva har haft sin snedställda båge sen långt tillbaka, Jonsered sin raka. Och det är en del såna skillnader, samt märkestrohet och såna faktorer som gör att Jonseredsmärket fortfarande lever.

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

M-F  
#249305 Själv gillar jag Jonsered just för den raka bågen trots att dom flesta säger att Hva med den snedställda bågen är mer ergonomisk!Tror att det mest är en vanesak!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

totte  
#249373 Så är det, det tar tid tid att vänja om och bli vän med den andra typen, oavsett vilken.

Avatar Fallback

Re: Jonsered.

SawTroll  
#249594
M-F skrev:Själv gillar jag Jonsered just för den raka bågen trots att dom flesta säger att Hva med den snedställda bågen är mer ergonomisk!Tror att det mest är en vanesak!


Vanen har helt klart noe å si - men slik menneskekroppen er "konstruert" så er det ingen tvil om at vinkelen til Huskvarna er mest "riktig" rent fysiologisk, og gir et mer naturlig grep....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered.

totte  
#249599 Det finns många tvivel om det. Tvärsäkerhet om vad som är fysiologiskt riktigt är något som ergonomerna höll på med för 20 år sen. Numera har dom seriösa insett att människokroppens behov är mycket individuella. Därför är det utmärkt att det finns olika så var och en kan få det som passar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).