Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46914 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249239
axwell skrev:
Pe_Er_79 skrev:Ungefär ett sånt här ekipage som du syftar på ? http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... 2.htm?aw=1
Eller http://www.blocket.se/alvsborg/Skogseki ... 2.htm?aw=1


Inte i första hand men åt det hållet, det där är kineser.
Svänger inte lika tvärt som japanerna, tyngre,bredare, avsedda för större bredare vagnar.

Yanmar, Iseki, Kubota och några små japanska John Deere plus en liten japansk Ford, håller jag som de säkraste korten.

Kolla klippet vid 4 minuter, synd att det är svårt att se hur traktorn först viker brantare än 90 grader mot vagnen och senare får vagnen att gå i motsatt riktning på samma rågång.

Det är inte enbart för att framhjulen kan ställas så tvärt, utan även att kulan sitter så långt bak i förhållande till hjulbasen.



Känns intressant det här! Det som känns lite oroande är om man ska ha en vagn efter, som inte har drift.. Och ska man ha en vagn med drift, så lär ju inköpspriset sticka iväg åt fel håll.
Jag skulle hemskt gärna vilja se en bild på ditt ekipage AXWELL, fixar du det? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249240 Angående Avesta MS38 som jag fortfarande provkör. Så fick jag problem med drivrullarna idag igen, temperaturen steg till ca2 minus. Och vips så började rullarna samla på sig snö igen. Det var inte alls lika illa som tidigare, då jag hade lägre lufttryck i däcken. Men problemet dök upp och ställde till problem. =(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#249272 Lägger sig verkligen snön utanpå rullen? Jag brukar få lite snö inne i rullen och här och var mellan tänderna på rullen men aldrig så att det påverkar funktionen.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249276
svampbob skrev:Lägger sig verkligen snön utanpå rullen? Jag brukar få lite snö inne i rullen och här och var mellan tänderna på rullen men aldrig så att det påverkar funktionen.


Ja det blir snö i rullen, mellan tänderna och när det vill sig illa så blir det en snöbana runt hela rullen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#249303
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Lägger sig verkligen snön utanpå rullen? Jag brukar få lite snö inne i rullen och här och var mellan tänderna på rullen men aldrig så att det påverkar funktionen.


Ja det blir snö i rullen, mellan tänderna och när det vill sig illa så blir det en snöbana runt hela rullen.
Kör rullarna fram och åter några gånger innan det hunnit bygga på, alltså utan däcken i drivläge. Men du verkar ha osedvanligt "grinig" snö på trakten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#249306 Skickar PM så att jag får veta vad du redan har sett.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249338
anersimyra skrev:
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Lägger sig verkligen snön utanpå rullen? Jag brukar få lite snö inne i rullen och här och var mellan tänderna på rullen men aldrig så att det påverkar funktionen.


Ja det blir snö i rullen, mellan tänderna och när det vill sig illa så blir det en snöbana runt hela rullen.
Kör rullarna fram och åter några gånger innan det hunnit bygga på, alltså utan däcken i drivläge. Men du verkar ha osedvanligt "grinig" snö på trakten :mrgreen:


Bygger på, det gör det ju hela tiden när det är "fel" temperatur ute. Att "torrköra" rullarna ger inget, snön sitter kvar..
Har en bild på eländet, som jag tog idag. Kan posta den sen, om någon är intresserad..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Qkeeper  
#249355 Har för mig att ms38/48 har betydligt tätare mellan "pinnarna" på rullarna än vad t ex kranman har vilket borde ge effekten att snö och lera/jord lättare fastnar? Men att det blir snö runt hela rullen så funktionen försämras verkar skumt..

Alltid kul med bilder :)

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249366 Går du ner en bit på sidan ser du mitt ekipage.viewtopic.php?f=21&t=9964&st=0&sk=t&sd=a&start=345

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#250560
Qkeeper skrev:Har för mig att ms38/48 har betydligt tätare mellan "pinnarna" på rullarna än vad t ex kranman har vilket borde ge effekten att snö och lera/jord lättare fastnar? Men att det blir snö runt hela rullen så funktionen försämras verkar skumt..

Alltid kul med bilder :)



Hmm hade visst ingen mer bild på den snösamlande drivrullen, men det finns iaf en bild i början av den här tråden..

Men kan ju ändå avsluta med några andra fina vinterbilder.. =)
8156

8157


Min provkörning med Avesta MS38 och Suzuki KQ är nu avslutad. Det har vart intressant och givande! Innan provkörningen så var jag övertygad om att ett sånt här ekipage skulle passa mig ypperligt. Nu har jag ändrat uppfattning helt. Vill inte ha ett sånt här ekipage, det är för högt inköpspris, för hög bränsleförbrukning och känns lite bökigt att jobba med överhuvudtaget. Avesta MS38 har jag inget imot. Men då ska den vagnen sitta bakom en minitraktor. Det tror jag är vad som passar mig, både körmässigt och ekonomiskt. Visst hade en midjestyrd miniskotare vart fint men då faller det här med ekonomin.. Som sagt, tror det är kombinationen av en minitraktor med rätt vagn bakom, som gäller för mig. Och det är den lösningen jag tittar vidare på nu...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250577 Ja, för alla så gäller det att väga för och nackdelar mot varandra. Det finns användningsområden för de flesta maskiner, alla har inte samma behov och sedan ger markerna olika förutsättningar. Inköpspriset, driftkostnad och andrahandsvärdet är inte oviktigt heller.

Vad mycket snö ni har, var håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

stegmaster  
#250578
Pe_Er_79 skrev:

Men då ska den vagnen sitta bakom en minitraktor. Det tror jag är vad som passar mig, både körmässigt och ekonomiskt. Visst hade en midjestyrd miniskotare vart fint men då faller det här med ekonomin.. Som sagt, tror det är kombinationen av en minitraktor med rätt vagn bakom, som gäller för mig. Och det är den lösningen jag tittar vidare på nu...


Kul at höra lite "nöytrala" åsikter i denna frågan. :grin:
Typ traktor som detta??

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=45710012

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#250586
OAS-forests skrev:Ja, för alla så gäller det att väga för och nackdelar mot varandra. Det finns användningsområden för de flesta maskiner, alla har inte samma behov och sedan ger markerna olika förutsättningar. Inköpspriset, driftkostnad och andrahandsvärdet är inte oviktigt heller.

Vad mycket snö ni har, var håller du till?


Jag håller till i södra Hälsingland, typ 8 mil norr om Gävle.
Nu är det några dagar sedan jag tog den där bilden, så den stämmer inte riktigt med dagsvädret. Är 8 plus ute nu, snön har tagit rejält med stryk och det
Är mkt is.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#250588
stegmaster skrev:
Pe_Er_79 skrev:

Men då ska den vagnen sitta bakom en minitraktor. Det tror jag är vad som passar mig, både körmässigt och ekonomiskt. Visst hade en midjestyrd miniskotare vart fint men då faller det här med ekonomin.. Som sagt, tror det är kombinationen av en minitraktor med rätt vagn bakom, som gäller för mig. Och det är den lösningen jag tittar vidare på nu...


Kul at höra lite "nöytrala" åsikter i denna frågan. :grin:
Typ traktor som detta??

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=45710012


Ja lite åt det där hållet, fast lite mindre. Siktar på en traktor med ungefär samma mått som en fyrhjuling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250690 Lite långt och åka kanske. http://www.blocket.se/jonkoping/ISEKI__ ... ?ca=18&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).