Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

65 inlägg 25442 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsåg?

idolf  
#249227 Den här frågan har väl inte varit uppe tidigare :oops:
Saken är denna, har idag en Husqvarna 339xp som är en tidig rackare (men den har gått bra fram tills nu) för gallring.
Sen har jag en Husqvarna 359 som jag köpte när det var en kampanj för några årsen, för att ta hand om en hel del vindfällor och barkborreträd.
Förra vintern började 339an krångla så jag la den åt sidan och fortsatte att gallra med 359an tyckte det gick bra trots den extra tyngden ett+för mindre vibrationer.

Om man nu skall köpa en ny såg mestadels för gallring vad skall man välja.
Har sett att dom säljer ut 339xp för omkring 4900:- (nackdel mycket vibrationer)
En Stihl MS 201 ca 6800 (nackdel har bara haft Husqvarna innan :???: )
En Husqvarna 550XP ser att dom säljer dessa för ca6900:- (nackdel tyngre) men mycket såg för pengarna.
Kan säja att den lokala säljaren har Husqvarna och Stihl :mrgreen:
Detta blev mycket text :surp:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Valmet830.3  
#249228 Skulle säga 550XP, en av dom vassaste allround sågarna på marknaden just nu enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Ferguson system  
#249230 Husqvarna 543 xp(g) er ei bra sag. lita, og lett sag med mye effekt. Varme i håndtaket får du også hvis du velger xpg utgaven.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Homo abies  
#249231 Annonsera efter en stihl ms 200 -det lättaste och mest driftsäkra som funnits i den klassen1 dock vibrerar den ngt mer än husqvarna ms 201 hade inte riktigt nått upp till samma klipp när jag testade den är omgjord nu och har bättre klipp samt lägre vib än tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#249232 Husqvarna 543Xp finns inte på Husqvarnas hemsida??
Kompisen har en ms 200 får ta och prova den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Homo abies  
#249233 Väldigt många vill köra normal medelstor "profssåg" typ hva 550 eller tom. 560 det är ju rappa fina maskiner men hur många i detta land har sådan fysik att de hugger mereller ens lika mycket på 6 timmar i t ex 1:a gallring (gran) med en sån än med en ms200/201 ? OBS -förutsättningen är att man lägger lika mycket energi!

jag tänker. Vikt!

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Valmet830.3  
#249236
Homo abies skrev:Väldigt många vill köra normal medelstor "profssåg" typ hva 550 eller tom. 560 det är ju rappa fina maskiner men hur många i detta land har sådan fysik att de hugger mereller ens lika mycket på 6 timmar i t ex 1:a gallring (gran) med en sån än med en ms200/201 ? OBS -förutsättningen är att man lägger lika mycket energi!

jag tänker. Vikt!


Jämför man ms201:an ned 550xp skiljer det ett kilo. Skulle nog vilja säga att den skillnaden är marginell. 550XPG är ytterligare några hekto tungre men har handtagsvärme också.

Om värmen är bra eller dåligt finns det ju delade meningar om, men jag skulle inte vilja vara utan den.

Och för att inte behöva hålla alldeles för många sågar går min röst fortfarande till 550XPG.
Den är inte bara rappare i motorn, den är även bättre avvibrerad och egronomiskt bättre att jobba med.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Ferguson system  
#249242 Husqvarna 543 xp(g) er ei relativt ny sag. Den ble lansert i vår og noen steder nå i høst. Det er arvtageren til Husqvarna 242. Her er link til den Norske Husqvarna sida. http://www.husqvarna.com/no/forest/prod ... /543-xp-g/

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

jannee  
#249251 När jag började jobba i skog hade jag Jonsereds 40 cm3, en med 13 tums och en 15 tums svärd.
Köpte senare en 50 cm3, men eftersom jag bara är i skogen på fritiden blev den nya sågen för tung, i alla fall för mig. 1:a timmarna går det väl bra men framåt eftermiddagen märks den där extravikten mer än väl.
Om sågen är någon kW starkare är oväsentligt, viktigast är hög kedjehastighet + VÄLFILAT.
40 cm3 räcker mer än väl - är min högst personliga åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#249257 Holler med jannee! Blir tungt om man drar på extra sågvikt! Jag griper min MS200 till det mästa, och den är vass så det holler i gallring och vedhugst! MS362 använder jag til kapning och större träd.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249261 Har ein kolega som har kjørt ein del med ei 200 han har vært veldigt fornøyd, men ikkje kjøp arvtageren 201 har ein annen kolega som har hat den. Har vært ein del problem ikkje minst med fremmre handtaksbøyle den er alt for spinkel.
Trur eg hadde kjøpt 339 dersom du kan få tak i den liker bedre Oregon kjede i .325 enn picco kjedene, trur iverfall at eg liker det bedre.
Dette ovanfor gjeld dersom du skal ha ei lita sag, trur personlig at eg hadde kjøpt med ei 550 xp.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

machonisti  
#249317 Påstod tills för fem år sedan att stor såg, stor fördel.

Då köpte jag en ms 200:a, påstod då att jag ju kunde köpa en lättare såg att såga med någon enstaka gång när det var riktigt klen skog.

Nu påstår jag att en ms 200 eller motsvarande är ett mycket bra val!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#249334 Det va problem med första modellen av MS201, men det är lagat nu, och det är en sju helsikes såg! Köper en i morron biti om jag skulle ha behov! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#249343 Jag har varit riktigt nöjd med 339an förutom att jag tycker att den vibrerar för mycket.
Så man tänker att liten såg = mer vibrationer. Men tittar man på specen på 201an så har den låga värden.
Får nog bli en titt på den iallafall 😈
(vad var problemet med den tidiga 201an :?: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#249350 Mener det va lite problem med förgasaren och lite andra sakor. Just det med vibrationen, är det som skiljer nya 201 från 200'an och gjorde att dom va tvungna att endra sågen. Stihl solgte oerhörd många MS200, men enligt EU-krav, hade den för stora vibrationer. Nya 201 kann du knappt känna vibrationer i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).