Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53883 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Vimekaren  
#245412 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:09, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#245413 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:08, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247134 Kul att det är någon mer som kör med Järnhäst.

Hittills i år. Allt utom en stor gran som jag kunde ta direkt med griplastaren är utkört med Järnhäst. Med Järnhästen till traktorväg och sedan med griplastaren till traven.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Brytjärn  
#249172 Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink:

Vagnen är en lite ovanlig 8 hjuling med ställbar längd och fast bakre banke.

alstor 821 8x16.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

JensSkoog  
#249177 Hur går det med vagnen när det är sumpigt eller stenigt - hjulen ser lite små ut? Men det är ju en jättesak. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Homo abies  
#249214 Det krampar i VILLHA-tarmen nu... och det är "Brytjärns" fel !

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#249229
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink:

Vagnen är en lite ovanlig 8 hjuling med ställbar längd och fast bakre banke.

alstor 821 8x16.jpg


hej vilken motor och kran har du på ditt ekipage samt orkar den på högsta växeln eller kör du på näst högsta växeln

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

rokon  
#249256
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink

alstor 821 8x16.jpg

Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

tallen100  
#249258 Om kranen är runtomsvängande?.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

svampbob  
#249268 Här var det väldigt småskaligt men hur ska dom få ihop ekonomin?


Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249270 En kul leksak när man var 12-15 år!

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Qkeeper  
#249278 Är ju inte i sverige så en lägre timkostnad på arbetare och låg dieselförbrukning kanske ger skaplig lönsamhet? ( vild gissning ;) )

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

JensSkoog  
#249323 Tändsticksproduktion? Men, det va kult å titta på! :grin:
Senast redigerad av JensSkoog tis 10 dec 2013, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#249332
rokon skrev:
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink

alstor 821 8x16.jpg

Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.

hej kan du förklara närmare hur du har tänkt för alstor är midjestyrd och det innebär att det sitter en midja på vagn ett och sen har man en massa hydraulslangar till kranen

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

rokon  
#249408 Jag har ingen alstor så det kom jag på först efteråt med att det är ju driven vagn också, samt även midja tydligen som du nu säger. Om man har verkligt bruk för 2 vagnar så kanske en placering av kranen bak på första vagnen(ev.förlängd vagn) då vore att föredra. Men jag utryckte min osäkerhet med ett frågetecken.
Men nog vore det väl spännande med drivning och styrning i bägge ändar på ekipaget och den odrivna i mitten då? Rörledningar kan väl dras i balkarna. Då kunde hela ekipaget åla sig fram som en orm. (då skulle nog den bakre midjestyrningen behöva vara kopplad till en datorstyrningsenhet för automatisk följsamhet).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).