Skördare

Är Rottne H8 kass i driften

63 inlägg 50278 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224577 De låter bra de. Vad är det för års modell på dina h8or??

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#224981 2011 och 2009 om jag räkna rätt.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241191 Hur går det blixxxt har du fått din h8 att fungera i niveleringen? Är lite intresserad av att veta, är alla h8 dåliga i niveleringen. Håller på att köpa en h8 -10 års modell. Borde kanske se till att försäljaren sätter dit nya ventiler och " mellan diff "?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248004
rocky skrev:Varför man bör byta ventiler är att original har för små hål så minsta smuts låser ventilerna. Dom "nya" har större hål och är mindre känsliga mot skräp. Blir snabbare flyt läge när man kör så basvägarna går fortare att åka.

Fungerar inte flyt läget till bakhjulen så märks det väldigt stor skillnad på framkomligheten. Kan vara skräp i ventilen så prova att byta den.

Kolla även i D5an under transmition så du har lika värden på diffventilerna. Kan va kabelfel som inte syns.

Är maskinen uppdaterad med senaste mjukvaran? Det har skett en del med driften i senare programversioner.

Vad jag har hört angående vätska i hjulen så verkar det som dom fyller hela däcken med vätska vilket är förmycket. Vi har haft luft nippeln i översta läget och släppt ur all överflödig vätska och det blir en helt annan maskin att köra.

Vet inte hur ni gör med hastighetspotensymetern. När jag kör vanlig terräng drar jag ner hastigheten. Är då lätt att glömma den när man står i en backe och undrar varför maskin inte orkar. Hjälper inte det brukar det räcka med att svänga lite så klättrar man fram över dom flesta hinder.

Vad kostar det att byta ventiler till nivelleringen?

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#248039 Hej,
~3.000 tror jag.
Gjorde det för en månad sedan på den jag kör. Vill inte byta tillbaka till de gamla...

Fråga på om du har några frågor, ska försöka svara så gott jag kan.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248092 Det låter inte så dyrt. Jag har precis fått min h8 -2010:a. Och upplever att flytläget på min gammal 2004:a jobbade fortare. Hur många ventiler är det att byta?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248094
Admin@skogsforum skrev:Hej,
~3.000 tror jag.
Gjorde det för en månad sedan på den jag kör. Vill inte byta tillbaka till de gamla...

Fråga på om du har några frågor, ska försöka svara så gott jag kan.

Har du reservdels nummret på dessa ventiler?

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#248484 Hej,
Ursäkta sent svar.
Det är tre ventiler att byta men jag behövde bara byta två. Det är de två som sitter bredvid varandra i par i blocket under hytten. Den som sitter ensam är den som är till för "midjestabilisering" men den verkade det inte vara något fel med då jag inte märkte någon skillnad när jag bytte denna (bytte den först).

Jag har numren i traktorn om du kan vänta tills måndag.

Den jag kör blev gärna trebent innan jag bytte, märktes speciellt vid backning och sväng i terräng (fastnade med ett hjul i luften som kunde smälla ner när det passade den) och att den gick ojämnt upp och ner när man nivellerade bak (drog åt endera sidan). Sedan small det mer i hydrauliken innan jag bytte, nu smyger den som en katt och är lugn och fin i nivelleringen.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248517 Ok. Jag upplever inte att min maskin går så illa. Så mina ventiler är säkert inte sönder. Det känns bara som att flytläget arbetar saktare än min gammal 2004. Vad är det för årsmodell på din H8:a?

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#248523 Det är en 09.
Nej men då har du nog en som fungerar som den ska. Det lömska är att det smög på. Man anpassar sig hela tiden och efter att ha levt med det länge så kändes det som en ny maskin. Så du kan försöka ha det i minnet att det kan hända med dom.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248669 Jo det är så jag tänker också.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#249137 Hej,
Hur det än blir så laddade jag upp en bild med artikel nr på ventilerna och deras placering.

8142

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249197 Är det samma spole och ventil till alla? Om jag fattat rätt så är 081-0006 nummret på ventilen, 075-0004 nummret på spolen.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

bodaedet  
#249352 Två ventiler är lika. Alla spolar lika.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

skogsarbetaren  
#251357 Dom två ventilerna på kranpaketet framför hytten är också viktiga.Prova att byta spolar på dessa ,ta då CCS 024A (tror det sitter på boggilyft F12)
Jag har även bytt ventilerna här till 2004ans,och då heter spolarna CAS 024A.
Det skulle vara intressant om någon testade och kommenterade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).