Bioenergi

Röja, gallra och hugga för flisning

9 inlägg 7544 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja, gallra och hugga för flisning

Bergstrollet  
#249034 Hej!

Första året med skog. Kul men många frågor.

Just nu håller jag på att röja och gallra 2 ha helt igenvuxen skog.
Mycket en, diverse lövsly. En hel del fina ekar, granar och tallar.

Allt görs manuellt av mig (motorsåg och klinga).
Har en fyrhjulsdriven traktor, linkran samt en rejäl vedklyv (traktordriven).

På gården eldar vi med både ved och flis (en gammal Edsbyhuggen flishugg).

Hur ska jag tänka när jag ska ta tillvara på all sly?

När är det för smalt för att ta tillvara på?

Är 5 cm gränser för när det är någon mening med att köra hem det (tänkte randbarka det).
Är 10 cm gränsen för när det är värt att klyva det?

Vad gör ni med grova enar?

Hur delar ni in virket och sköter hanteringen?

Förstår att jag har mycket att vinna på att ordna en god logistik vid all hantering av ved/flis.



   TS
Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249087 Alla stockar som efter kapning i 3 m är mellan 3 och 10 cm i toppen säljer jag som bränsle. Det grövre sorteras i massa eller eventuellt timmer. Resten lämnas kvar så att orienterarna och älgarna kan trampa ner det.

Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

Bergstrollet  
#249111 Okej!

Med andra ord är det bättre att flisa spillet och försöka få betalt för det som är grövre.

All björk sorterar jag ut och säljer som brasved.

Hur många kubik massa alternativt timmer behöver man ta ut för att något skogsbolag ska vara intresserat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

jannee  
#249118 Enklast är att ringa något lokalt sågverk, höra efter vad deras minigräns ligger.
Något mellan tummen och pekfingret säger mig att det kan vara 50 st stock eller 15 - 20 lösmeter massaved. Vid för små leveranser kan man få ett prisavdrag, dock lär de ändå hämta detta.
Samtidigt hör du efter vilka längder och diamått som efterfrågas. En del sågverk vill ha/eller inte ha klentimmer/kubb.

Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

skogsbonne  
#249127 50 st stock och 10 fub massa annars en avgift på 400 kr

Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

Bergstrollet  
#249164 Blir det bra flis av sly och toppar på mellan 3 cm - 10 cm? Vill ogärna ha en massa stickor då det blir problem med stokern då.

Vid vilken tjocklek är det bäst att klyva för att det ska hinna torka till nästa höst?
Kan jag ha 10 cm som ett ungefärligt riktvärde?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

jannee  
#249198 Avverka när det inte finns någon sav (vinteravverka), klyv i Mars/April, stapla i rader med mellanrum under tak men helt öppet åt alla sidor, torrt när eldningssäsongen börjar, oberoende väder.

Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249207
lfq skrev:Resten lämnas kvar så att orienterarna och älgarna kan trampa ner det.



Aha! Det är DU som inte städare efter sig. Fy på dig! :D

Avatar Fallback

Re: Röja, gallra och hugga för flisning

Bergstrollet  
#249217 Det bästa vore om man kunde bränna allt ris och sprida ut askan.

Vill gärna att markvegetationen ska få möjlighet att utvecklas (blåbärsris mm).
En del av skogen används också som betesmark åt 6 kvigor.

Klyvningen är jag ganska hemma på. Klyver långved ca 120-140 cm längder.

Dock lite osäker på var gränsen går när det är för tjockt för randbarkning. Det är därför jag fiskar efter någon som har erfarenhet av det. Skönt att ha ett ungefärligt mått på när det är för grovt och måste klyvas.

Måste vara säker på att det är torrt då blöt flis ger problem i brännarkoppen. Sitter med tomma vedlager nu. Därför måste jag vara säker på att det är torrt till hösten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).