Motorsåg och handhållet

Slipa motorsågskedja

28 inlägg 51490 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipa motorsågskedja

M_M  
#26527 Vet inte hur man slipar en motorsågskedja.
Har väl filat några gånger, men vet inte om jag gjort rätt.
Finns det nån bra och tydlig instruktion någonstans tro..?

Vinklar, hur hårt och om filmall är bästa hjälpmedlet är funderingar jag har.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26528 Köp En Mall! 8)

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26534 Hei

Om det går bra med en på engelsk finner du en her:

http://www.stihllibrary.com/pdf/SharpAdvice110606.pdf

Informasjoen er almen selvom noe er Stihl spesifikt.

Avatar Fallback
Alos  
#26551 Hej jag lånar tråden lite . :D
jag har köpt mig en kedjeslip på clas ohlsson´s som jag för övrigt är nöjd med . men nu går dett ju att ställa slipvinkeln har hört att man ska slipa mella 30-35grader jag slipade på kanske 32grader nu .. kan någon ge information om hur det påverkar om man slipar tex 35 grader eller 20 .. vad blir det för skillnad och vad är det opptimala .. sågen i fråga än en jonssered 535

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26613
Alos skrev:Hej jag lånar tråden lite . :D
jag har köpt mig en kedjeslip på clas ohlsson´s som jag för övrigt är nöjd med . men nu går dett ju att ställa slipvinkeln har hört att man ska slipa mella 30-35grader jag slipade på kanske 32grader nu .. kan någon ge information om hur det påverkar om man slipar tex 35 grader eller 20 .. vad blir det för skillnad och vad är det opptimala .. sågen i fråga än en jonssered 535


Generellt så ger skarpare vinkel en vassare kedja som ej håller skärpan ngt vidare. Tycker man kan variera denna vinkel rätt mycket(3-5 grad) utan stor skillnad. Jag har däremot svårt att hålla rätt höjd på filen utan mall(och ibland även med :oops: ),vilket gör stor skillnad på resultatet.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26625 Höjd läget kan man få automatiskt om man har sågen så trissan pekar snett uppåt. Något tryck har man på filen o med pekfingret styr man var filen ska skära.

Min anställde kan visa:

Bild


I verkstan filas en o annan kedja här:

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26627 Har testat o exprimenterat rätt mycket med filning.

Just nu testas o exprimenteras det med Square ground filning!
Inget nytt, men oprövat för egen del.

Har funnits länge, fick hit en tvåmans för ett tag sen med 3/4 kedja som var square ground filad.

http://www.oregonchain.com/tech/ms_manual/ms_06.pdf

Avatar Fallback
Patrik.L  
#26636 :) Jag antar att du har en mall, är den gammal o sliten så kan det bli en gropp
i rullarna, gropp blir det även om du inte har rätt vinkel som mallen är anpassad för
har du nu en gropp där så har inte filen rätt höjd för att få en stark egg
utan eggen den blir tunn o skör och tåll inte att bli varm något vidare utan blir mjuk och sen slö väldigt fort,
köp en ny mall om det är så

använd en ny fil och pressa inte den mot eggen för hårt och använd hela längden på filen
lyft filen från eggen när du drar tillbaka filen
och titta efteråt så att du har fått en rak egg, är den svängd så har du svängt med armen när du har fillat åt något håll,
själv filar jag med både vänster och höger hand men har du problem med att fila med vänster hand så håll den som Mange's anställda gör,
se till att hålla svärdet stabilt med när du filar så det inte svänger med fram o tillbaka,
sätt fast den i ett skruvstäd i så fall

titta sen på ryttarna, lägg ett platt föremål (typ plattfil eller en 10cm lång plåtbit)
över spetsarna längs med kjedjan och mätt med ett bladmått glappet mellan ryttaren och det du har lagt på spetsarna,
idealet säger dom skall vara 0,60-0,70mm ta helst inte mer för det slitter bara på dig och sågen o kjedjan,

nu orkar jag inte skriva mer så Lycka till! 8)

Avatar Fallback
hejmer  
#26660 Ajaj har du börjat med barnarbetare Mange :lol:

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26665 En liten parantes, inget för nybörjaren men väl för den lite mer erfarne som vill få ut den där lilla extra skärpan.
Hur brynar du din kniv? Jo, mot eggen såklart!
Gör även det när du filar din kedja. Efter det att du fått till en bra grundskärpa med eller utan mall så drar man helt enkelt några lätta drag mot eggen, ut och prova!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26673 Filar du rätt fil, vinklar o tryck, blir det ingen råegg. Den åker med sista draget.

Avatar Fallback
Patrik.L  
#26692 :D Jag brukar inte vara så noga med att hela eggen är vass utan mera känna på spetsen
att den är vass, för det är det första som biter i trät, förr eller senare så
är där en sten eller nåt som har förstört allt å då är det bara att fila igen,
värst är det när tanden har blivit platt på yttersidan en bit,
då brukar jag dra till 4ggr extra och fortsätta att såga o fila, 😡 såga o fila 😈 såga o fila :mrgreen:
tills man kommer ner till den vinklade ytan och får en riktig spets igen

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248790 Hei løfter denne tråden her. Har eksperimentert litt med filningsvinkel på topplatan og lest litt, samt fått litt råd fra andre.
De som filer super 20 der 21 bpx er den vanligste, følger de slagmerke bak på tanna? Ein større filningsvinkel skal vel gi ei skarpare kjede medan ein mindre filningsvinkel skal gi ei kjede som held lengre på skarpan. Forutsetningen er at de andre egenskapene er like og så korekte som ein får til.
Rett høgd på fila, gode filer rett høgd på rytter....
Høgd på fila her vel meir å sei enn filningsvinkel men den og er nok viktig.

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248793 Jag filar dem efter riktmärket på tanden och paralellt med topp plattan. Det ger lite starkare hörna/ mindre höknäbb.

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

mghg  
#248962 En bra rundfil och rätt filmall är grunden för att få till bra filning.

Använd rätt tjocklek och byt rundfilen när den blir sliten, det kostar mindre än 20 kr.

Observera att det är olika filmallar till kedjor med spårvidd 1,3 mm respektive 1,5 mm. Skall man få optimal skärpa skall man inte blanda mallar från Oregon/Husqvarna/Jonsered med kedjor från Stihl och tvärtom, trots standardiserade mått finns det små detaljer som skiljer.

Fila ner underställningsklackarna/ryttarna regelbundet, men absolut inte för mycket och följ mallen. För Stihl-kedjor finns en kombifil som tar ryttarna samtidigt som tänderna.

Så här gör man: http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1858

Överkurs: Nya Oregon/Husqvarna/Jonsered-kedjor med ett X i produktbeteckningen har en tendens till s.k. höknäbb. För att behålla den skall man minska filstorlek, t.ex gå från 4,8 mm till 4,5 mm för 0.325-kedjor.

Överkurs 2: En instruktör som jag har förtroende för har berättat för mig att den optimala vinkeln är 32 grader enligt tester vid Husqvarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).