- Richard Feynman
anersimyra skrev:skogsbonne skrev:4,2 drar otroligt lite bensin tycker jag men jag kör inte så mycket med drivningen och har typ halv gas på motorn, 8 lass har jag kört på en tank som mest vad jag vet
Har du 6,5 eller 13 hästarn till din ? Själv har jag 6,5:an men tycker inte den orkar något vidare på halvgas vid lastning/ lossning. Jag kör med 3/4 dels gas när jag kör kran och full gas vid körning. Måntro man får mer ork i kran med stora motorn ? Jag hade beställt en MS 38, men efter besök i fabriken blev det 4,2:an p.g.a det smidigare lättare aggregatet. Men man lyfter inte på och av så ofta som jag trodde och ångrar i dag att jag inte köpte MS vagnen vars kran är fan så mycket starkare.
sveakatten skrev:Om jag har haft fast mark och inte en massa mossar så tror jag att jag köpt en mindre fyrhjulsdriven trakror typ 50 hk, och en huggar vagn till det. Du får det billigare än en fyrhjuling och enligt mig mycket hållbarare.
Detta ekipage ser ju inte heller fel ut men ingen hytt, det är skönt med värme och tak när det regnar.
http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... m?ca=6&w=3
Eller detta
http://www.blocket.se/halland/Kallefall ... m?ca=6&w=3
Och denna och dra med
http://www.blocket.se/alvsborg/Zetor_52 ... m?ca=6&w=3
Pe_Er_79 skrev:Traktorer och stor huggarvagn finns det här på gården. Problemet med dessa är att dom tar stor plats och det blir markskador. Jag vill ha så mkt skog som möjligt kvar och inga körskador. Traktor och huggarvagn passar bra till transport från avlägget men in i skogen ska dom inte. Det är min åsikt.
Pe_Er_79 skrev:ryared skrev:Då är frågan. Har beställt en ms48 som kommer om 2 veckor. Det finns med traktornönstrade däck. Skall man ha traktor med bättre grepp i backen eller ett däck som passar bättre i drivrullen?
Jasså det har du. Då tycker jag du ska skapa en tråd sen, och berätta vad du tycker om vagnen. Det är alltid intressant att höra!
Finns det ett traktormönstrat däck som Unimet saluför som tillbehör? Om så är fallet, då anser jag att däcket ska vara utprovat och fungera bra tillsammans med drivrulle och vagn! Och jag lägger isf min röst på traktordäcket. Jag upplever att MS38:ans däck har för klent mönster = halvklent grepp..
skogsbonne skrev:anersimyra skrev:skogsbonne skrev:4,2 drar otroligt lite bensin tycker jag men jag kör inte så mycket med drivningen och har typ halv gas på motorn, 8 lass har jag kört på en tank som mest vad jag vet
Har du 6,5 eller 13 hästarn till din ? Själv har jag 6,5:an men tycker inte den orkar något vidare på halvgas vid lastning/ lossning. Jag kör med 3/4 dels gas när jag kör kran och full gas vid körning. Måntro man får mer ork i kran med stora motorn ? Jag hade beställt en MS 38, men efter besök i fabriken blev det 4,2:an p.g.a det smidigare lättare aggregatet. Men man lyfter inte på och av så ofta som jag trodde och ångrar i dag att jag inte köpte MS vagnen vars kran är fan så mycket starkare.
Det är den lilla 6.5.
Orkar den inte lika mycket vid fullgas som halv? Trodde bara den gick långsammare vid halvgas.
Tycker inte den är slö och drivningen tuggar på eller slirar
Pe_Er_79 skrev:sveakatten skrev:Om jag har haft fast mark och inte en massa mossar så tror jag att jag köpt en mindre fyrhjulsdriven trakror typ 50 hk, och en huggar vagn till det. Du får det billigare än en fyrhjuling och enligt mig mycket hållbarare.
Detta ekipage ser ju inte heller fel ut men ingen hytt, det är skönt med värme och tak när det regnar.
http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... m?ca=6&w=3
Eller detta
http://www.blocket.se/halland/Kallefall ... m?ca=6&w=3
Och denna och dra med
http://www.blocket.se/alvsborg/Zetor_52 ... m?ca=6&w=3
Traktorer och stor huggarvagn finns det här på gården. Problemet med dessa är att dom tar stor plats och det blir markskador. Jag vill ha så mkt skog som möjligt kvar och inga körskador. Traktor och huggarvagn passar bra till transport från avlägget men in i skogen ska dom inte. Det är min åsikt.
totte skrev:Så länge motoreffekten räcker för att driva så har du samma kraft, trycket är ju detsamma men flödet minskar vid lägre varv. Trycket ger kraften, flödet hastigheten. Det är om motorn inte orkar som det blir svagt och det märker du just med driften. Om du inte märker att motorn sackar även på lägre varv, när du kör kranen, så har du alltså full kraft men långsamma rörelser.
ryared skrev:Hör med kranman. Dom började ju med en 9 hk på sin t1900 men har nu uppdaterat till 13 hk. Dom kanske har någon gammal 9 hk kvar.