Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Kockum 85-32

8 inlägg 6667 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockum 85-32

Joakim_79  
#248670 Hejsan!

Vad är en Kockum 85-32 79:a i fungerande skick värd?
Någon som vet om det är bra maskiner?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Kockum 85-32

Kse  
#248751 Visst är det bra masikner, är som de flesta Kockums evighetsmaskiner om dom underhålls på rätt sätt.
Fungerande skick säger inte så mycket men jag skulle tippa på att man begär mellan 80000-130000 för en sån maskin i bra skick.

Avatar Fallback

Re: Kockum 85-32

Joakim_79  
#248827 Oki låter bra det.Vi ska kanske byta våran traktor mot en 85-32.
Så därför ville jag veta prisbilden på den.Den har tydligen stått över ett år nu och motorn sitter fast,så det blir lite jobb med den.Men det är band o kedjor till den och den ser hel o redig ut. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kockum 85-32

Kse  
#248871 Fungerade skick? Ja då blir ju prisläget ett helt annat. Skulle kanske bjuda 40000- 50000:- för en sån maskin. Vet ni orsaken till att motorn sitter fast?

Avatar Fallback

Re: Kockum 85-32

Joakim_79  
#248877 Enligt ägaren sitter motorn fast på grund av den stått över ett år.Vi kollade motoroljan o den såg redig ut,vi få se om det blir ngn affär.Jag räknade att den är värd 40-50 t som den står.
Men ville kolla lite först.Annars blir det väl ett motorbyte,kan väl inte vara så svårt att få tag i Scania d8?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 85-32

tallen100  
#248884 Då måste det ha regnat rakt ner i skorsten på den...

Användarvisningsbild

Re: Kockum 85-32

Kse  
#248903 Tror inte den fastnar för att den står ett år men man vet ju aldrig, starmotorn kanske inte heller är i bästa skick. I med nån rostlösande olja och prova att dra runt motorn med mutter på vevaxeln, tror det är 60 mm. Ska du byta motor så kan jag varmt rekommendera att sätta i en DS8 i stället, dvs med turbo. Du kan få göra enklare modifikationer av motorhuven och ev ändra anslutning till ljuddämparen men det är det värt, du får en mycket mer dragvillig maskin och slipper varmgång i converten vid hård belastning.
En D8 lär inte vara några större problem att hitta, har skruvat mycket i dessa motorer genom åren och även bytt och renoverat ett par. Hade en renoverad stående sen jag sålde bort den sista Kockumen men den sitter nu i farsans Scania 55:a.
Har nog en del motorgrejer liggandes

Användarvisningsbild

Re: Kockum 85-32

machonisti  
#249095 Startade min äldsta grävmaskin i somras. En gammal Deutz 6:a som stått 4 år i skärgården. Skärgården med sitt saltstänk brukar ställa till större problem. Har svårt att tro att ett år räcker för att ta ihop en äldre diesel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).