sveakatten skrev:Nu blev jag nyfiken, vet du varför inte bildäck fungerade? (Jag har det på min kärra)
anersimyra skrev:Hjulingen utgör den huvudsakliga driften, vagnen tillför det som fattas. I vissa lägen är hjulingens drift den mest väsentliga, i andra lägen är vagnsdriften den mest väsentliga, vilken som passar bäst märker man efterhand. Vagnens drift har kraften att antingen hjälpa eller stjälpa dig. Hur detta fungerar kan bara vi som använder detta system svara på.
axwell skrev:Pe_Er_79 skrev:Nu är det så här. Det står på däcken att det får vara max 3,4bar. Jag mätte upp ca 1,2bar i samtliga däck. Fyllde då samtliga däck till 3bar och nu är problemet med snö och is på rullarna, borta.
Så att 0.8 bar är för lite var inte helt taget ur luften
OAS-forests skrev:Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
Hur mycket soppa drar den per timme?
skogsbonne skrev:4,2 drar otroligt lite bensin tycker jag men jag kör inte så mycket med drivningen och har typ halv gas på motorn, 8 lass har jag kört på en tank som mest vad jag vet
halvproffs skrev:sveakatten skrev:Nu blev jag nyfiken, vet du varför inte bildäck fungerade? (Jag har det på min kärra)
Tydligen var däcken för hårda så stubbar/stenar inte gick in lite i däcken utan det blev stopp istället. Detta var vagn utan drift. Annars borde det väl vara så att ju högre hjul desto lättare borde det gå över ett motstånd.
svampbob skrev:Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.
Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..
Jag tyckte också i början att det var besvärligt med en motor som dundrade framför styret framför allt tyckte jag det var knepigt att inte riktigt kunna höra hjulingens motorvarv. Nu har jag lärt mig synkronisera hastigheterna. Jag brukar göra av med drygt fem liter om dagen på yamahan och avestan då ingår 3-4 km körning efter väg med tom vagn och med full hem samt lastning och lossning. Däremot ar det lite jobbigt att tanken till Honda motorn är å liten. Idag körde jag fram två stora lass som jag lastade över på valmetens huggarvagn och det sista lasset körde jag hem med hjulingen. Gör jag samma i morgon utan att tanka så är det risk för soppatorsk.
Pe_Er_79 skrev:svampbob skrev:Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.
Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..
Jag tyckte också i början att det var besvärligt med en motor som dundrade framför styret framför allt tyckte jag det var knepigt att inte riktigt kunna höra hjulingens motorvarv. Nu har jag lärt mig synkronisera hastigheterna. Jag brukar göra av med drygt fem liter om dagen på yamahan och avestan då ingår 3-4 km körning efter väg med tom vagn och med full hem samt lastning och lossning. Däremot ar det lite jobbigt att tanken till Honda motorn är å liten. Idag körde jag fram två stora lass som jag lastade över på valmetens huggarvagn och det sista lasset körde jag hem med hjulingen. Gör jag samma i morgon utan att tanka så är det risk för soppatorsk.
Idag hade vagnsmotorn (Hondan) full tank när jag började. Jag började ca KL9 och vid ca 13:30 fick jag lassa av sista lasset för hand. Det var nästan helt slut i Hondans tank då.. Känns som att en reservdunk vore väldigt bra att ha med! Skulle inte va en höjdare att bli ståendes med soppatorsk i skogen, med stödbenen nere och driften tillkopplad. =/
svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.
Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.
Pe_Er_79 skrev:svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.
Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.
Inte riktigt hela tiden, jag fikade en gång. Och jag har en sträcka på ca 100 meter mellan avlägget och gallringen, där jag inte behöver driften och har då motorn avstängd. Fullgas har jag aldrig, försöker hålla varvet lågt men inte för lågt förstås.
anersimyra skrev:Hur många timmar har motorn gått ? Jag har en bensinvinsch med Hondamotor. När den var ny var förbrukningen chockerandePe_Er_79 skrev:svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.
Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.
Inte riktigt hela tiden, jag fikade en gång. Och jag har en sträcka på ca 100 meter mellan avlägget och gallringen, där jag inte behöver driften och har då motorn avstängd. Fullgas har jag aldrig, försöker hålla varvet lågt men inte för lågt förstås.