Motorsåg och handhållet

Husqvarnas svärd

55 inlägg 26797 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248809
T Landström skrev:Kan någon förklara vad som är fel med att göra insticket som Säkrare skog rekommenderar?

Det är inte fel :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Peteflamingstar  
#248810 Insticket kan man väl göra hur man vill, bara man inte får kast eller går för nära brytmånen innan man har fått in svärdet till önskad längd. Förresten kan man ju fila ner baksidan på tänderna lite, då blir det mindre motstånd när de snurrar runt noshjulet och bör därför gå fortare och mata undan spån bättre. Gammalt knep som Bertil Thyr lär ut.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

JörgenO  
#248815
T Landström skrev:Kan någon förklara vad som är fel med att göra insticket som Säkrare skog rekommenderar?


Förklaringen är att det är en åsikt, inte fakta. Åsikten är dessutom grundad på den felaktiga uppfattningen att säker skog lär ut att insticket skall göras 90 grader mot brytmånen. En enkel kontroll av fakta ger att Säker skogs lärobok visar att instick görs paralellt mot brytmånen och torde inte skilja sig särskilt mycket från andra sätt att göra instick vid trädfällning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248818 På kursen betonas även att insticket ska göras väl bakom färdig brytmån, särskild uppmärksamhet ska iakttas vad gäller utgångssidan, svärdet ska vinklas på sätt som säkerställer genomsågning: MYCKET VÄL bakom färdig brytmån.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

totte  
#248854
anersimyra skrev:
totte skrev:Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.
Felskrivning av mig, kedjehastigheten är konstant, däremot blir hastigheten runt noshjulets radie lägre relativt sett mot ett större noshjul. Jämför med en klinga med t.e.x 1000 varv/ minut, varje del i radien passerar samma punkt samtidigt. Men ju längre ut i radien,desto större relativ hastighet jämfört med en punkt närmre centrum. :ugeek: :ugeek:


Japp, då är vi överens. Sen kan man väl också säga att skillnaden i ytterkanten av kedjan för olika noshjul är rätt försumbar när man jämför olika storlekar om de inte är extremt små som för carvingsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248861
totte skrev:
anersimyra skrev:
totte skrev:Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.
Felskrivning av mig, kedjehastigheten är konstant, däremot blir hastigheten runt noshjulets radie lägre relativt sett mot ett större noshjul. Jämför med en klinga med t.e.x 1000 varv/ minut, varje del i radien passerar samma punkt samtidigt. Men ju längre ut i radien,desto större relativ hastighet jämfört med en punkt närmre centrum. :ugeek: :ugeek:


Japp, då är vi överens. Sen kan man väl också säga att skillnaden i ytterkanten av kedjan för olika noshjul är rätt försumbar när man jämför olika storlekar om de inte är extremt små som för carvingsvärd.

Så är det säkert, själv köper jag svärd och kedja utan större tanke på vilken sorts kedja jag köper. Men jag ska investera i 28" till 394:an, jag tänkte slå till på HVA:s " dyrsvärd" och passande semichisel :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

T Landström  
#248866 Jag va ju tvungen att fråga ;) Då en del tydligen känner ett starkt agg emot div. utbildningar... ;)

Jag gör ju insticket ca 20-40 grader i förhållande till riktskäret...men 90 grader har jag aldrig hört...så det va därför jag va tvungen att fråga...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

totte  
#248910
anersimyra skrev:Så är det säkert, själv köper jag svärd och kedja utan större tanke på vilken sorts kedja jag köper. Men jag ska investera i 28" till 394:an, jag tänkte slå till på HVA:s " dyrsvärd" och passande semichisel :smile:


Det låter spännande, måste ju unna dig nån trevlig julklapp :grin: . Varför semi- och inte full chisel, undrar bara? Ser fram mot provkörningsrapport!

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Homo abies  
#249028 Enligt min ringa uppfattning så är ett svärd med liten radie (+kedja med smal söm) lättare att sticka med på grund av att mindre material avverkas. Sedan är det en fråga om kedjans egenskaper Sömbredd, tandform, "säkerhetslänkar" och skärets överhäng bakom bakre niten som (ffa nedfilade kedjor) kan vinna på att justeras enligt ovan. Angående fabrikat märker jag bättre hållbarhet +20% på Stihlsvärd än motsvarande hva/oregon

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249040
totte skrev:
anersimyra skrev:Så är det säkert, själv köper jag svärd och kedja utan större tanke på vilken sorts kedja jag köper. Men jag ska investera i 28" till 394:an, jag tänkte slå till på HVA:s " dyrsvärd" och passande semichisel :smile:


Det låter spännande, måste ju unna dig nån trevlig julklapp :grin: . Varför semi- och inte full chisel, undrar bara? Ser fram mot provkörningsrapport!
Semin håller ju skärpan något bättre, jag har full på 36" kedjan har jag noterat. Även till 20" utrustningen har jag full chisel ser jag. Det verkar vara vad som finns "på hyllan". Något HVA "dyrsvärd" hade inte min handlare, så blev det ett Oregon Power Match, vad det blir för kedja har jag ingen aning om kom jag just på.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249045 Nu håller jag nog på att bli lite "kedjenörd" Förutom att Oregon saluför samma "dyrsvärd" som HVA, finns ju en del olika kedjor att välja på. Semikedjor finns inte i 28", det blir full chisel, dessutom finns standard och skip sequense kedjor, standardvarianten har fler skärtänder ser det ut som. Vad är då fördelen med färre skärtänder ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Blivande snickare  
#249049 Mindre å fila :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249061 Var tand tar viss effekt. snurra kedja tar viss effekt sen är det bara o lägga på tänder, ju fler ju bättre om sågen klarar det.

Semi skip hjälper såg som är på gränsen eller har lite svagt vrid för o hålla varvet.
Då går det fortare med semi än full...

Möjligt Oregon/Blount saluför semiskip här nu, har inte kollat på ett tag. De har inte velat ta in det innan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249062 Sågar över 80cc har i regel inga problem o dra upp åt 40".
28" är i alla fall inga problem oavsett tandsekvens.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249105
Mange skrev:Sågar över 80cc har i regel inga problem o dra upp åt 40".
28" är i alla fall inga problem oavsett tandsekvens.

Det får då bli standard. Angående tandprofiler läste jag på en Amerikansk Oregonsida att full chisel främst passade mjukt trädslag såsom poppel och gran, semin passade till hårdare trädslag. Till riktigt hårt virke rekommenderades en skoveltand. Någon skoveltandad kedja har jag inte sett på många år, och nog tycker jag en välfilad full chisel på t.e.x en 371:a skär lätt genom hårda trädslag. Men jag antar att en semi eller skovel håller skärpan bättre, eller i vart fall inte kräver samma noggrannhet vid filning som en full chisel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).