Skördare

Starta Eget Företag

27 inlägg 13364 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24651 Spontant, med noll erfarenhet i frågan....
Visst, kör igång längs med skogsvägar. Med lite flyt kan du gå plusminusnoll.
På sikt lär Vägverket skrika efter entreprenörer likt Du. De måste uppnå miljökrav. Du har då maskinpark å kunskap.
Rensa sly längs med riksvägarna, det borde rimligtvis ge ett netto.....

Avatar Fallback
tomasb  
#24655 Vad får dej att tro att vägverket kommer att kosta på sådan typ av röjning?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att nåt annat än buskröjning kommer att ske, Om det inte är tal om någon vägrustning/bärighetshöjning. Men då är det väl snarare ren huggning med skördare som är aktuellt.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24657 Politikernas så populära nollvisioner torde så småningom drabba även Vägverket....

Men visst, jag kan vara ute å cykla..... Har som sagt var noll erfarenhet i frågan. Ryggmärgen min spratt till.....

Avatar Fallback
rolf olsson  
#24760 Att köpa en ny maskin, oavsett vad det är för någon, med fulla lån är det det mest oekonomiska man kan göra.
Först så har du ränta, amorteringar sen kommer värdeminskningen(har hört siffror på 200kr/tim) sen kommer väl nattsömnen;) om du har en sprillan ny maskin ståendes ute i skogen.

Röstar nog på samma sätt som dom andra här, att börja med en begagnad maskin och se hur det går rent ekonomiskt, sen om det rullar på kan du byta upp dig och sälja den gamla maskinen utan större värdeminskning.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24764 Där är det iofs lätt att bita sig i tummen.....
Ska man öht kunna köpa en begagnad maskin så krävs det att någon vill sälja en begagnad maskin. Och vem vill det så länge maskinen fungerar å genererar vinst..?
Och den dagen maskinen är slut och inte längre genererar vinst så är den givetvis till salu, men vem vill då köpa den...?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24765 Satsa stort eller satsa på nått annat....

Användarvisningsbild
masterchief  
#24767 Det finns mycket vettiga begagnade maskiner på marknaden.
Har man lite is i magen så dyker snart rätt maskin upp.
Ska du satsa på begagnat så ha is i magen, nosa runt och vänta på rätt tillfälle, var inte märkesbunden utan se till skick etc.
Kan ibland vara bättre att välja en med lite mer timmar bara pumpar är bytta nyligen tex.
Ser man på de som kör klipp idag så är det väldigt sällan de sätter det på nya maskiner, oftast är det en skördare där aggregatet är slut, eller en skotare kring 15000 timmar.
Mycket pga av osäkerheten i energisektorn.
Tekniken är relativt ung än så länge.

Avatar Fallback
Alos  
#24780 men om ni övriga ska sia i framtiden hur tror ni att det kommer att utveckla sig då? är det någon som kan ge lite mer konkreta siffror på vad det kostar att ha en maskin och hur mycket måste man köra in i månaden för att man ska kunna leva på det .??

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24782 Priser å intäkter. Inte en aning. Framtidsmarknad, absolut..

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24789 Hej!

Om vi räknar på en maskin för 500000kr som gått 15000 timmar.
Säg att du kör den 5000 timmar och sedan säljer den vidare för 300000kr. Detta är bara grova siffror:

Försäkring: ca 10000kr/ år.
Ränta på lånet: ca 30000kr/år (ca 180000kr/år för ny maskin)

Värdeminskning: 40kr/timme (runt 200kr/timme för ny maskin)

Diesel ca 100kr/timme.

Oljor och slangar, kanske 50kr/timme?

Eventuella trailer-transporter av maskinen ca 1000kr/timme

Sedan måste det finnas pengar till övriga reservdelar.

Och framförallt ska du i slutändan kunna ta ut en vettig lön, annars ska du inte starta ett eget företag.

Du kanske kan klara dig om du tar 600kr/timme, då får räkna lite själv på vad som verkar rimligt. Med en ny maskin måste du ta ett par hundra till i timmen bara för att täcka låne- och värdeminsknings-kostnaderna. Det är här du har fördelen med en gammal maskin.

Jag har ingen aning om hur mycket det du klippt är värt som flis, men det känns som att det är mindre värt än vad du behöver få in för att företaget ska gå runt.
Men det kan ju gå att köra för en lägre timpenning mot att man får behålla det man klippt. Det är dock tacksammare att får alla pengarna direkt i handen när jobbet är klart och slippa vänta på att nån ska betala för flisen.

Avatar Fallback
rolf olsson  
#24881 Sen får man ju också räkna in alla timmar som du lägger på service av maskinen, pappersarbete och upplägg av arbete osv..
Är ju inte meningen att avskräcka dig från att stata eget, men dom timmarna som du verkligen kör ska täcka flera timmar av oavlönat arbete.
En annan bra regel kan ju vara att räkna i överkant på utgifterna och lite i underkant på intäkterna- för det blir ofta mindre kvar än man från början räknat med.

Framtiden ser säkert ljus ut för biobränslen sen om flisen kommer från sly, kvistar och sånt eller om det kommer att importeras brännved kan man ju bara sia om.

Avatar Fallback
skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24982 Hej på er. läste lite vad ni skriver.
Innan du ens tänker köp eller start av företag så gör en marknadsundersökning om vad utbudet är ,vad är efterfrågan ,vad får jag i betalning o hur kommer beläggningen bli.Går du till ett bolag o skriver kontrakt så har du säkerhet men är låst,går du på lösen kan du ha flera uppdragsgivare, lika med flera ben ,om någon vill sänka priset så behöver du inte stå med mössan ihand men osäkrare.
Sen val av maskin skulle inte jag välja ny utan beg för att om det skulle ändra sig i arbetsutbudet finns möjligheten att bara leja ut sig själv o ändå klara maskin.Min egen fillosofi är att ha flera ben att stå på o kunna sova på nätterna annars kan man va anställd.För i skogen har det blivit så att dom stora bolagen rider på att folk har stora lån på sina maskiner o är tvungna att köra för skit o ingenting!!
Detta tycker iallafall jag.Sen kan det va fel resonerat va vet jag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).