Arbetskläder för skogen

Husqvarnas Gore Tex blus

26 inlägg 15236 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarnas Gore Tex blus

Amatörhuggare 62  
#248049 Vid underröjningen för gallring idag, så regnade det halva dagen. Husqvarnas nya blus
var inte tät. det rinner in i sömmarna. Dåligt till det priset.



   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

kallen  
#248067 Inte bra för det priset som matchar vilket fin skaljacka som helst från någon känd klädtillverkare.
Sömmarna brukar vara tejpade på såna plagg är de inte det på dena jacka?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

T Landström  
#248149 Är det inte bara att reklamera den om den inte håller tätt???
Skulle iaf jag gjort...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

r93  
#248153 Personligen tycker jag Gore tex är överprisat. Som jag har sagt tidigare så har jag avverkat två par kängor pga av lera, så har jag inte mycket till övers för materialet.

Jag har läst på lite om det, & tydligen är det ett mycket mycket fin nät, som släpper igenom vattenånga men inte vattendroppar.

Kommer det in föroreningar (typ olja) eller små partiklar (typ damm) så slutar det fungera. Det kräver mycket vård, och återimpregnering.

Att ha det i ett så utsatt plagg som huggarblus är inte hållbart!

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

tallen100  
#248155 Håller med, men tyvärr så kan dom sätta sitt namn på vilket matrial som helst å folk köper det...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

r93  
#248177 Jajemen! Hos gemene man framstår det som ett magiskt material.

Visste ni att Gore även är väldigt stora (ledande tror jag) på konstgjorda blodkärl!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

T Landström  
#248179 I rätt miljö och rätt aktivitet så tycker jag Gore-Tex fungerar bra...
Men att ha det i en huggarblus är nog dömt att misslyckas...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

Robertberg  
#248188 Säljaren här i stan sa att Gore-Tex inte klarar att dränera ut de mängder av ånga (svett) som bildas när när man hugger i skogen, det tror jag på.

Men den är snygg tycker jag..

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

kallen  
#248196 Goretex brukar fungera bra tillsammans med bra ventilationsöppningar. Det brukar också hålla tätt några timmar men lika tätt som galon blir det aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

traktorz  
#248202 Gore-Tex (PTFE) är perfekt till skalkläder där ventilation och värme är viktigt. Däremot är det inte en regnbyxa eller regnjacka. T.ex. i sittbrunnen i båten gör kapillärverkan och ångtryck att man blir blöt, så där passar galon-hängselbyxorna bättre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

axwell  
#248213 Ångtryck krävs för att Gore-Tex membranet skall fungera vid uttransport av fukt.
Det måste till en viss aktivitet för att det skall hända någonting men några större svettmängder klarar de flesta Gore-Tex-kombinationer inte av.

För mycket ventilation sänker ångtrycket och då är det ingen vits med Gore-Tex membranet

Ingen aktiv längdskidåkare skulle kunna uppskatta ett 3-skiktsställ,lika olämpligt vid skogsvård.

Passar bra vid promenader om yttertygen är anpassade.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

Amatörhuggare 62  
#248243 När man är i skogen 5 - 7 dagar i veckan. så testar man ju lite olika kläder. Man vill ju ha så bra arbetskomfort som möjligt. Det är ju A och O . Både för säkerheten och välbefinnandet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

Nonkan  
#248756 Det är i grunden en förstärkt skaljacka.

Sömmarna är tejpade så om jackan läcker just där är det väl lämpligt att reklamera?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

Amatörhuggare 62  
#248771 Har fått klartecken av Supporten på Husqvarna, att dom ska kolla in min blus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas Gore Tex blus

Peteflamingstar  
#248776 Är det skitväder försöker jag hellre ha med ombyten, har man blusar att byta med så behöver man inte köpa de dyraste heller. Har också märkt under åren att kläder gjorda för byggbranschen är riktigt bra till rätt ändamål, och mycket billigare än de som heter Fjällräven, Husqvarna, Lundhags osv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).