Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46912 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

skogsbonne  
#248720 4,2 drar otroligt lite bensin tycker jag men jag kör inte så mycket med drivningen och har typ halv gas på motorn, 8 lass har jag kört på en tank som mest vad jag vet

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248728 Hjulingen utgör den huvudsakliga driften, vagnen tillför det som fattas. I vissa lägen är hjulingens drift den mest väsentliga, i andra lägen är vagnsdriften den mest väsentliga, vilken som passar bäst märker man efterhand. Vagnens drift har kraften att antingen hjälpa eller stjälpa dig. Hur detta fungerar kan bara vi som använder detta system svara på.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

halvproffs  
#248754
sveakatten skrev:Nu blev jag nyfiken, vet du varför inte bildäck fungerade? (Jag har det på min kärra) :oops:


Tydligen var däcken för hårda så stubbar/stenar inte gick in lite i däcken utan det blev stopp istället. Detta var vagn utan drift. Annars borde det väl vara så att ju högre hjul desto lättare borde det gå över ett motstånd.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248758
anersimyra skrev:Hjulingen utgör den huvudsakliga driften, vagnen tillför det som fattas. I vissa lägen är hjulingens drift den mest väsentliga, i andra lägen är vagnsdriften den mest väsentliga, vilken som passar bäst märker man efterhand. Vagnens drift har kraften att antingen hjälpa eller stjälpa dig. Hur detta fungerar kan bara vi som använder detta system svara på.


Nu får du byta upp dig till en 38 :lol: när jag kör över stock och sten med lass så är det vagnen som står för kraften. Jag brukar kunna lasta ca 1/3 lass innan jag slår på driften är det lite hinder så får jag på betydligt mer innan driften läggs i. Ja efter väg så är det hjulingen som gör jobbet men igår så hade jag för första gången i driften på hemvägen. Har några långa branta backar på skogsvägen och igår var dom rejält hala så då ville jag ha broms på alla hjul.

Nu ska jag ut och hugga upp en väg inför vinterns körning med bandsats.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248804
axwell skrev:
Pe_Er_79 skrev:Nu är det så här. Det står på däcken att det får vara max 3,4bar. Jag mätte upp ca 1,2bar i samtliga däck. Fyllde då samtliga däck till 3bar och nu är problemet med snö och is på rullarna, borta.

Så att 0.8 bar är för lite var inte helt taget ur luften :lol:

:lol: både och, jag har en 4,2 H, däck och drivrullar är helt annorlunda än på MS vagnen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248805
OAS-forests skrev:
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!

Hur mycket soppa drar den per timme?

Är vagnen ny så drar den en hel del soppa, men blir betydligt snålare efterhand. Med 13 hästars Hondan räcker det med strax under halv gas vid lastning. Däremot vill driften gärna ha fullt skaft för att orka med. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248806
skogsbonne skrev:4,2 drar otroligt lite bensin tycker jag men jag kör inte så mycket med drivningen och har typ halv gas på motorn, 8 lass har jag kört på en tank som mest vad jag vet

Har du 6,5 eller 13 hästarn till din ? Själv har jag 6,5:an men tycker inte den orkar något vidare på halvgas vid lastning/ lossning. Jag kör med 3/4 dels gas när jag kör kran och full gas vid körning. Måntro man får mer ork i kran med stora motorn ? Jag hade beställt en MS 38, men efter besök i fabriken blev det 4,2:an p.g.a det smidigare lättare aggregatet. Men man lyfter inte på och av så ofta som jag trodde och ångrar i dag att jag inte köpte MS vagnen vars kran är fan så mycket starkare.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248807
halvproffs skrev:
sveakatten skrev:Nu blev jag nyfiken, vet du varför inte bildäck fungerade? (Jag har det på min kärra) :oops:


Tydligen var däcken för hårda så stubbar/stenar inte gick in lite i däcken utan det blev stopp istället. Detta var vagn utan drift. Annars borde det väl vara så att ju högre hjul desto lättare borde det gå över ett motstånd.

Det är allt tvärtom, stora hjul ( mindre utväxling ) ger större motstånd över ett hinder.. :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248830
svampbob skrev:
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.

Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..


Jag tyckte också i början att det var besvärligt med en motor som dundrade framför styret framför allt tyckte jag det var knepigt att inte riktigt kunna höra hjulingens motorvarv. Nu har jag lärt mig synkronisera hastigheterna. Jag brukar göra av med drygt fem liter om dagen på yamahan och avestan då ingår 3-4 km körning efter väg med tom vagn och med full hem samt lastning och lossning. Däremot ar det lite jobbigt att tanken till Honda motorn är å liten. Idag körde jag fram två stora lass som jag lastade över på valmetens huggarvagn och det sista lasset körde jag hem med hjulingen. Gör jag samma i morgon utan att tanka så är det risk för soppatorsk.


Idag hade vagnsmotorn (Hondan) full tank när jag började. Jag började ca KL9 och vid ca 13:30 fick jag lassa av sista lasset för hand. Det var nästan helt slut i Hondans tank då.. Känns som att en reservdunk vore väldigt bra att ha med! Skulle inte va en höjdare att bli ståendes med soppatorsk i skogen, med stödbenen nere och driften tillkopplad. =/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248832 Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.

Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248834
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.

Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..


Jag tyckte också i början att det var besvärligt med en motor som dundrade framför styret framför allt tyckte jag det var knepigt att inte riktigt kunna höra hjulingens motorvarv. Nu har jag lärt mig synkronisera hastigheterna. Jag brukar göra av med drygt fem liter om dagen på yamahan och avestan då ingår 3-4 km körning efter väg med tom vagn och med full hem samt lastning och lossning. Däremot ar det lite jobbigt att tanken till Honda motorn är å liten. Idag körde jag fram två stora lass som jag lastade över på valmetens huggarvagn och det sista lasset körde jag hem med hjulingen. Gör jag samma i morgon utan att tanka så är det risk för soppatorsk.


Idag hade vagnsmotorn (Hondan) full tank när jag började. Jag började ca KL9 och vid ca 13:30 fick jag lassa av sista lasset för hand. Det var nästan helt slut i Hondans tank då.. Känns som att en reservdunk vore väldigt bra att ha med! Skulle inte va en höjdare att bli ståendes med soppatorsk i skogen, med stödbenen nere och driften tillkopplad. =/
Den förbrukningen är ju inget att klaga på, själv får jag allt tanka min H vagn flera gånger dag, visserligen är tanken mindre, men även motorn är hälften av din.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248837
svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.

Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.


Inte riktigt hela tiden, jag fikade en gång. Och jag har en sträcka på ca 100 meter mellan avlägget och gallringen, där jag inte behöver driften och har då motorn avstängd. Fullgas har jag aldrig, försöker hålla varvet lågt men inte för lågt förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248838
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.

Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.


Inte riktigt hela tiden, jag fikade en gång. Och jag har en sträcka på ca 100 meter mellan avlägget och gallringen, där jag inte behöver driften och har då motorn avstängd. Fullgas har jag aldrig, försöker hålla varvet lågt men inte för lågt förstås.
Hur många timmar har motorn gått ? Jag har en bensinvinsch med Hondamotor. När den var ny var förbrukningen chockerande :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248843
anersimyra skrev:
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Körde du oavbrutet under den tiden? Jag håller låga varv på min 13 hästare har bara full gas då jag ska över stora hinder.

Jag fick soppa tors en gång då jag inte hade tankat på några dagar. Hade även tomt i kombidunken så jag fick skaka ur det jag hade i sågen för att kunna ta mig ut på vägen och hem.


Inte riktigt hela tiden, jag fikade en gång. Och jag har en sträcka på ca 100 meter mellan avlägget och gallringen, där jag inte behöver driften och har då motorn avstängd. Fullgas har jag aldrig, försöker hålla varvet lågt men inte för lågt förstås.
Hur många timmar har motorn gått ? Jag har en bensinvinsch med Hondamotor. När den var ny var förbrukningen chockerande :surp: :surp:


Vet inte hur många timmar men det är ingen ny vagn. Den har som minst gått några hundra timmar, skulle jag tro..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248853 Ni som köpt en Avestvagn eller motsvarande, hur tänker ni ekonomiskt?
Jag har precis räknat ut att vagnen (Avesta MS38) jag lånat med extra utrustning, kostar 190262kr ink moms. Jag tycker det är hemskt mkt pengar för den här vagnen..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).