Motorsåg och handhållet

Husqvarnas svärd

55 inlägg 26799 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248660 Jag måste säja att jag är lite förvånad med tanke på manges deltagande här ovan!...du jämför 550 och stihl 261? .... dom har helt olika svärdsprofiler! hva har väldigt låga svärdprofiler medans stihl har aningen högre svärdprofiler! stihl har dessutom mer "mage" på deras svärd! medans hva har riktigt smala svärd från 13" till 18".....nästan så att man kan tro att det är carvingsvärd!! :smile: det är klart att dom går tungt att göra instick med!!.......ingen större överraskning!....kolla på nosradien..å jämför så ska du se att 1+1 blir 2! stihl har normalt större nosradie än hva....vilket gör det betydligt lättare att göra instick enl mig! jag är väldigt förvånad att ingen här har kommit med det förslaget....trots att man fått höra att skogsforum har x antal medlemmar. å bla bla bla .....å ändå vet ingen nånting??....helt otroligt!!...... :wink: det är min syn på det hela!! :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248674 är det nån som har en annan teori om detta så kom då snälla och förklara detta för mig!!

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Tosca  
#248678 De flesta som finns på detta forum har nog inte haft möjlighet att detaljstudera hur svärdsformen påverkar sågegenskaperna.
Åtminstone jag är dock tacksam för att många vill dela sina erfarenheter så att jag slipper göra de misstag andra redan har gjort.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248680
jesper-pohlin skrev:tänkte bara höra om det är någon mer än jag som upplever att husqvarnas svärd kan vara lite töga att få in vid instick, men bara till en början sen går det fint.

upplever inte samma sak med svärd från stihl. någon som vet varför de är så?

ja jag vet varför det inte är så! dom har större radius på topp

Mvh jesper


hej Jesper!! i vilken nivå gör du dina instick? 90 grader mot brytmån? som du förmodligen har blivit lärd!!.....enligt dom säkra skogarna!! hahahaha....... ja då går det som det går!!......tro mig!! mvh huggarn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248709 At forma på sverda er forskjellig har eg og lagt merke til. For å sjekka om det er sverdet som gjer forskjellen er det vel berre å kjøre samme kjede på stihl og Hva sverd. Sagene i seg selv presterer vel omtrent lika mykje.

Ett tips for å letta innstikk er å file av tanna i bakkant, ho blir ikkje trykt ut igjen så lett da når ho går over sverdspissen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248718
Huggarn skrev:är det nån som har en annan teori ometta så kom då snälla och förklara detta för mig!!
Det kan jag nog förklara, liten nosradie = lägre perefirihastighet= lägre hastighet på kedjan.. :ugeek: :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Tosca  
#248723 Men kedjehastigheten och därmed även periferihastigheten styrs ju av drivkransen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

axwell  
#248724
anersimyra skrev:Det kan jag nog förklara, liten nosradie = lägre perefirihastighet= lägre hastighet på kedjan.. :ugeek: :ugeek:


Verkar ju logiskt om du menar skärtandens periferi !

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248732
axwell skrev:
anersimyra skrev:Det kan jag nog förklara, liten nosradie = lägre perefirihastighet= lägre hastighet på kedjan.. :ugeek: :ugeek:


Verkar ju logiskt om du menar skärtandens periferi !
jo, liten nosradie ger väl lägre perefirihastighet ? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

totte  
#248742 Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248745
Huggarn skrev:Jag måste säja att jag är lite förvånad med tanke på manges deltagande här ovan!...du jämför 550 och stihl 261? .... dom har helt olika svärdsprofiler! hva har väldigt låga svärdprofiler medans stihl har aningen högre svärdprofiler! stihl har dessutom mer "mage" på deras svärd! medans hva har riktigt smala svärd från 13" till 18".....nästan så att man kan tro att det är carvingsvärd!! :smile: det är klart att dom går tungt att göra instick med!!.......ingen större överraskning!....kolla på nosradien..å jämför så ska du se att 1+1 blir 2! stihl har normalt större nosradie än hva....vilket gör det betydligt lättare att göra instick enl mig! jag är väldigt förvånad att ingen här har kommit med det förslaget....trots att man fått höra att skogsforum har x antal medlemmar. å bla bla bla .....å ändå vet ingen nånting??....helt otroligt!!...... :wink: det är min syn på det hela!! :smile:



Vad är det som förvånar dig i inlägget? Jag hittade två i denna tråd.
Inget av dem var angående svärds egenskaper. Snarare olika kedjors egenskaper på samma svärd, vilket det nu må vara.

Mange skrev:Vad har du för kedja på ditt svärd? Samma som på Stihl svärdet?

Första svaret var svars fråga eftersom det var Husqvarnas svärd som gick sämre i instick.
Jag delar nog uppfattning att större radie underlättar. Det har även med vilken kedja man har att göra med. Därav frågan om det var samma kedja som testats på olika svärd.

Mange skrev:Man måste jämföra, det är helt rätt, men det är viktigt o jämföra rättvist o med samma grejer om så är möjligt.

Förtydligande: 22BPX (1,6) 21BPX (1,5) eller 20BPX (1,3) kan man prova med när det testas svärd så det blir samma tand o form fast du har olika svärd..


Detta svaret var en uppmuntran att prova olika så man VET vilket som funkar bäst för just en själv. Super 20 känner jag till o vet att den finns i de tre vanligaste spårvidderna så den är lämplig o prova med.
Visserligen har jag provat både 550 och 261, men inte uttalat mig om detta i denna tråd.
Är det så man tvunget vill så finns det möjlighet o hitta svärd med samma utförande i bådas olika fästen. Jag har inte gjort det, men det är möjligt...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

axwell  
#248769
anersimyra skrev: Det kan jag nog förklara, liten nosradie = lägre perefirihastighet= lägre hastighet på kedjan.. :ugeek: :ugeek:



Verkar ju logiskt om du menar skärtandens periferi !

jo, liten nosradie ger väl lägre perefirihastighet ? :shock:


Nu var jag ute och cyklade, tydligen för långt in mot nattimmarna :oops:

Tvärtom; högre periferihastighet på skärtänderna när det rundar noshjulet, skillnaden bli större med mindre radie.
Drivlänkarnas insida däremot, får lägre hastighet, går ju kortare väg på samma tid än nitförbandet som har oförändrad hastighet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

T Landström  
#248788 Kan någon förklara vad som är fel med att göra insticket som Säkrare skog rekommenderar?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248792 Veit ikkje korleis dei rekomanderer, personlig gjer eg innstik på den mest naturlige/selvlæte måten. Undersida av sverdet nesten heilt framme med tuppen. Når eg har fått sverdet litt inn så vrir eg saga og trykker sverdet rett inn. Ha noen cm frem til brytekant slik at ein har litt å justere på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248802
totte skrev:Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.
Felskrivning av mig, kedjehastigheten är konstant, däremot blir hastigheten runt noshjulets radie lägre relativt sett mot ett större noshjul. Jämför med en klinga med t.e.x 1000 varv/ minut, varje del i radien passerar samma punkt samtidigt. Men ju längre ut i radien,desto större relativ hastighet jämfört med en punkt närmre centrum. :ugeek: :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).