Öppna kategorin

Ren på skiftet

36 inlägg 15296 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ren på skiftet

axwell  
#248629
Skogsforskare skrev:http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001572/


Får inte fram länken.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Ren på skiftet

Skogsforskare  
#248630 Det borde du få. Det är en öppen server och det funkar med de webläsare jag har, när jag sitter på ett externt nät.

Avatar Fallback

Re: Ren på skiftet

Skogsforskare  
#248631 Hela pdf:en finns här:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... k_hela.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ren på skiftet

vetinte  
#248645 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ren på skiftet

Skogsforskare  
#248662 Kvänerna finns omnämnda i det band av Sveriges Historia som jag nämnde tidigare. Där skriver historikern Stig Welinder bl.a :
"Sedan 1990-talet finns en kvänisk folkrörelse - - . Den menar att det idag finns kväner, som är ättlingar efter urkväner, och därför hävdar den att kvänerna har samma anspråk på att vara en ursprungsbefolkning som samerna. - - - Anspråken har fått stöd varken av historiker eller politiker.
Det är tveksamt om det någonsin funnits en etnisk grupp kväner, som skulle kunna följas genom lång tid, och långt tillbaka i tiden."

Forskning har den fördelen att den går att granska, att den uppger sina källor, osv. Den är dessutom öppen för både kritik om omtolkning av tidigare observationer. Det är därför forskare ofta säger att något är "forskningens nuvarande ståndpunkt". Det är naturligtvis fullt möjligt att historiker i framtiden omtolkar det man vet och kommer fram till att kvänerna verkligen har funnits som en etnisk grupp, men än så länge säger man att det inte finns något som stödjer att kvänerna finns eller har funnits som en etniskt avgränsad folkgrupp. Därför ser jag inget skäl att blanda in dom i resonemanget om renskötsel.

Användarvisningsbild

Re: Ren på skiftet

Kse  
#248704 Sist jag kollade så låg tex inte Kalix i Tornedalen men frågan intresserar mig egentligen inte.

Ang morfar så tänkte jag att det kanske kunde intressera dig hur det fungerat när folk fått sina renmärken tidigare, renmärken som gått i arv och fortfarande finns kvar i samma form i dag.

Jag har nog läst det mesta du skrivit men brukar inte lägga det på minnet, men börjar jag gräva i arkivet så finns det säkert där.

För att återgå till huvudfrågan så är inte renen nått problem för skogsbruket idag.
Visst kan enskilda händelser ställa till det för en markägare men i stort är det inget problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).