Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

svängkranslager kontra traditionell fot

13 inlägg 9904 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svängkranslager kontra traditionell fot

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248574 Vet inte om denna tråden hamnar rätt men vi gör ett försök.

Jag har funderat lite över hur kranfoten är konstruerad på skotare kontra skördare.
Uppfattning jag fått är att den traditionella kranfoten med ett gjutgods och två cylindrar via en kuggstång står för styrningen tappar mark mot svängkranslager med kuggkrans.
Stämmer det att svängkranslagret först kom in i foten på skördarna men nu även börjar kommar på skotarkranar?

Finns det någon fördel med den traditionella kranfoten framför svängkransvarianten?

Varför i huvudsak på skördarna?

De som har svängkranslagervarianten har dom snäckväxel eller vanliga kugghjul på hydraulmotorn?
En annan variant är såklart hydraulcylinder med kuggstång i kombination med svängkranslager.

Pris och bygghöjd tycker jag verkar vara två fördelar med svängkransvarianten.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248603 På grävmaskiner är det en hydraulmotor med ett kugghjul på som snurrar plattformen.
Nog är det väl billigare och enklare med traditionell fot?
Jag gissar att vikten på det som belastar foten avgör vilken modell man väljer.

Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

loppan  
#248649 Då maskinerna blir större så ställs högre krav på hållfasthet.
En svängkranslagring är betydligt starkare och slitstarkare än traditionell kranfot men ochså tyngre och dyrare.

Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248654 Jag måste ha missat ngt. På vilken skotarkran sitter svängkrans i kranfoten???

Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248739 Rottne hade det redan på sina RG-83 kranar på 80 talet.
Sitter på alla Rottnes kranar utom dom minsta.

Största fördelen med svängkrans är att det är billigt då det går sönder. Allt är ju delar. kugg kransen, svänglagret, pelare osv.
Jämför man mot å byta hela pelaren pga att en kugg gått sönder mot att bara byta tex kuggerna på rottne så kan det skilja 50-70000kr

Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Brytjärn  
#255976 Är de inte så att ett svängkranslager har en betydligt större diameter på stativet/foten vilket gör att kranpelaren hamnar långt ifrån grinden vilket ju är mindre bra på en skotare.

På skördaren blir de ett ganska biffigt vridhus om de ska hantera en 12-15m kran med ett aggregat på 1ton plus själva trädet.
Måste vara enorma kraften när en hävarm på 12m 1,5ton ska tas upp i vridhuset/svängkransen på 0,5m (0,5 ren gissning)

Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259259 Nej på skotare är väl kransarna typ 50-60cm. Det är inte mycket större än ett vanligt vridhus i storlek. Det är mindre belastning på skördar "krans" mot skördar "pelare" Kransen är nära 100cm i diameter medans en pelare är ca 50-70cm i höjd i lagringarna.

Användarvisningsbild

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

molnia  
#259271 rent teoretiskt borde man få större arbetsområde med en svägkrans (eller de beror ju på tubernas längd) men man når nog de man behöver med traditionell fot, då hytt oftast hindrar att man styra överallt. En grävmaskin har ju total frihet att rotera. de hytt-monterade kranarna kan ju "vinna" på svängkransmontage om det finns svirvel för el och resterande hydraulik...

Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

kungsis  
#259557
Henrik K skrev:Rottne hade det redan på sina RG-83 kranar på 80 talet.
Sitter på alla Rottnes kranar utom dom minsta.

Största fördelen med svängkrans är att det är billigt då det går sönder. Allt är ju delar. kugg kransen, svänglagret, pelare osv.
Jämför man mot å byta hela pelaren pga att en kugg gått sönder mot att bara byta tex kuggerna på rottne så kan det skilja 50-70000kr


Finns väl inget som säger att man inte kan bygga en traditionell fot med komponenter. Jag har sälv fått tag på en sådan, tillverkad av atlas copco, som just är uppbygd av delar och t.ex har löst drev i mitten.

HPIM3399.JPG


M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311719 Dags att liva upp tråden med en fråga.
Det verkar som om dom kranar som har svängkransfot har en hydraulmotor och ett vanligt kugghjul för drivningen. Dock så verkar svängkrans med "worm gear" snäckväxel betydligt vanligare.
Den typen av drivning har en massa fördelar men också någon nackdel, en av dom är friktion och kanske nötning.
Den är ju också självlåsande vilket kanske inte är någon fördel. Vad tror ni är anledningen att man väljer kugghjul istället för snäckväxel?

   TS
Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Brytjärn  
#312302 Problemet med snäckväxeln är att den i princip alltid har ett glapp, och som vi alla vet så är ett litet glapp inne vid kranfoten förödande för kranen.
Visst finns det superdyra snäckväxlar med nästan inget glapp men men då snackar vi special special.

Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312421 Det är en bra poäng men blir det inte glapp i en ren kugghjulslösning också? Om inte så måste ju kugghjulet ligga i kontakt med två sidor på två olika kuggar samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: svängkranslager kontra traditionell fot

Brytjärn  
#312524 Skillnaden ligger i att ett vanligt kuggingrepp så rör sig inte kontaktytorna inbördes, därav kan man göra en mycket tight passning.
Se animation på: http://en.wikipedia.org/wiki/Involute_gear

Men om vi jämnför med snäckväxel så finns där en enorm friktion när skruven trycker på kugghjulet.
Ett glapp måste finnas annars blir friktionen förödande, men nu är det ju många applikationer där ett glapp inte är något problem och självlåsningen är önskvärd så därför används snäckväxeln fortfarande.

En modern glappfri tyst växel med hög verkningsgrad har ofta en kuggprofil som kallas Gleason.

om gleason kugg används just på svängkranslager vet jag ej men mycket vanlig på vinkelväxlar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).