Traktorn i skogen

Traktormonterad skogskran?

5 inlägg 6239 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktormonterad skogskran?

kungsis  
#248204 Är på gång att byta vrdhuset på min skogskran (minsta Patu 20år gammal) och tyvärr stämmer inte det nya vridhusets bultdelning till kranen, så jag får göra en adapter eller byta plattan på kranens nederdel. Till saken är att jag ofta använder kranen bara monterad på traktorns 3pkt. Då slog det mig att jag kanske lika gärna skulle kunna fixa något fäste som bultas direkt på traktorn. Antat att jag då får lyftarmarna fria till andra redskap eller? Kollat runt lite men inte hittat några bra bilder. Var ska man fästa in den? Bakaxelns trumpeter kanske, men det kan väl inte räcka eller? Kanske någon här som har något liknande och kan ge råd och kanske någon bild? Traktorn jag vill motera på är en Fiat 680.

M.v.h
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktormonterad skogskran?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248220 Det finns diskussionstrådar i ämnet sök tex på Jake-fäste.

http://swe.jake.fi/1

Användarvisningsbild

Re: Traktormonterad skogskran?

stegmaster  
#248228 Her er en valmet med mikro feste för en takran/kranbrukk.
Til dette 4pkt feste passer even större Hymas grävaggregat, och Igland vinchar.
En smidig lösning skulle jag gissa, då man kan använda flera redskap i samma fäste + at man kan bruka 3 pkt och lyftarmer som vanligt.

Bild


Bild



Hela annonsen.


http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=45567195

Avatar Fallback

Re: Traktormonterad skogskran?

kungsis  
#248462 Tack för tipsen :smile: . Jake fäste verkar ju bra, men satan va dyrt. Blir nog så att jag fixar till något själv, om jag får tid.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktormonterad skogskran?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248466 Jake grundkonceptet verkar helt rätt, har man möjlighet att loppa ihop
plåtarna så kanske man kan köpa färdigskurna bitar från en verkstadsfirma
om man gör pappmallar eller ritningar först.
Borde ju bli billigare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).