Öppna kategorin

Atv vs. Traktor

26 inlägg 19220 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#248415 För att blåsa liv i debatten.
Har en Atv (kawa650) och en traktor (350boxer). Har tänkt utrusta en av dessa med en hydraulgrip. Skiftet är ganska kuperat och jag ser mig själv som en nybörjare. Tacksam för åsikter.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

anersimyra  
#248423 Du menar vagn med drivning och hydraulisk kran antar jag ? Har du kuperad mark och satsar på vagn till hjulingen, då ska du inte spara in på drivning , automatdrift och terrängbroms, till buds har du då vagn från Avesta eller kranman.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

jannee  
#248439 Du har en leksak och ett arbetsredskap, borde väl inte behövas säga mer.
Köp du till en typ Avestavagn för i runda slängar 100tkr, hur mycket tror du du kan lasta och vilken tid kommer det att ta. Räkna också med ett kraftigt underhåll.
Sätt in en annons på blocket om köp av typ Mohedavagn med hydralkran, visst första året åker du säkert på en hel del reparationer men sedan har du ett arbetsredskap som varar livet ut, vilket INTE avestavagnen gör.
Finns massor av mindre huggarvagnar stående lite varstans.
Exempel i Falkenberg en Mohedavagn 8 ton med Fmvkran pris 65tkr.

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

anersimyra  
#248453 Jo valet borde falla på traktorn. En fullutrustad vagn från Avesta eller Kranman kostar en bra slant över 100,000, de är perfekta till små arbeten i t.e.x naturreservat där stor produktion är av underordnad betydelse. Men stort servicebehov ? Jag köpte en 4,2 H för snart två år sedan, smörjning varannan dag och årligt oljebyte är vad som hittils krävts.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

tallen100  
#248902 Satsa på Boxern mer driftsäker maskin får du leta efter...

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#265483 Så här blev det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Enstaberga  
#265485 Bra ekipage! Smart tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

Kompakt75  
#265490 Det där kommer du att komma långt på.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#265496 Hoppas ni har rätt. Nu ska man bara lära sig att hantera prylarna med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265500 Bra val. Bästa kompromissen. Låt oss veta om du blev besviken.

Skillnaden är som kajak eller eka på sjön. Båda funkar. ATV/kajaken är dock dyr och klen i förhållande vad du kan få med dig per vända. Plus att det är större risk att du slår runt, får kajaken över dig och drunknar. Går dock fort rakt fram.

Ekan ska förstås tjäras/lagas/repareras ibland, så är det.

En del köper en gammal rostig fraktfärja/skotare för samma som en Avestavagn och det är bra så länge man slipper reparationskostnaderna och murkna "däck" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

totte  
#265525 Gott ekipage det! En boxer håller nog lika länge som en 8 - 10 ATV.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

stektlök  
#265527 Det var nog helt rätt satsat. Hoppas det går bra och du inte välter för många ggr i början :)

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265533 Nice :-bd
Med ett par bra kedjor på traktorn så kommer du långt.
Kör själv boxer med 7 ton vreten kärra 8)

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

svampbob  
#265558 Jag har en väldigt fin boxer och en 605 på gården men det brukar bli fyrhjulingen och Avestan som får följa med till skogen.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#265567 Samma dag som jag gjorde upp affären såg jag en Yamaha 700 med en Kranman med ramstyrning, drivning o hydrauliska stödben. Verkar vara fina saker men hoppas och tror jag valde rätt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).