Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!
Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!
Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)
Volvo BM T430 -73. Bilke S3 -12.
Stihl MS 201 -13, Partner R523 -74.