Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46922 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248336 Jag har fått låna en Kingquad och en Avesta MS38. Det bestämdes för en tid sedan att jag skulle plocka hem det här ekipaget igår. Och naturligtvis så måste det dyka upp en storm (Sven) till idag och vända upp och ner på tillvaron.. :sad:
Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!

8129

Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
8130

Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!

Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)


Senast redigerad av Pe_Er_79 fre 06 dec 2013, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248343 Rullen måste väl var feljusterad, hade något liknande system på lastbilar för i tiden, kallades för Robsondrive, när man tryckt ned den rullen så fanns det ingen chans att något kunde fastna där inte, då är ändå lastbilsdäck betydligt mer finmönstrade.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248354 Jag har visserligen inte 38:an, jag har en 4,2 H. Jag har aldrig haft liknande problem på den i vart fall. För övrigt har du ju ett riktigt fint ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248358 Jag har 38an och körde förra vintern i alla snöfören och aldrig att jag fick något problem med snö som fastnar. Håller med föregående om att det måste vara något feljusterat på din vagn.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248360
jannee skrev:Rullen måste väl var feljusterad, hade något liknande system på lastbilar för i tiden, kallades för Robsondrive, när man tryckt ned den rullen så fanns det ingen chans att något kunde fastna där inte, då är ändå lastbilsdäck betydligt mer finmönstrade.


På den här vagnen så sitter rullen fixerad på samma plats, alltid. När driften sen aktiveras, så sker det genom att hjulen trycks mot rullen med hydralik. Och det trycks ihop så pass att rullen trycks in lite i däcken. (när det byggts på med snö på rullarna så trycks däcken in ännu mer, där däck och rulle/snö möts) Det här systemet ska enligt Avesta folket, ge bättre friktion mellan rulle och hjul... Jag tror inte att något är feljusterat. Möjligen kanske det skulle vara lite högre lufttryck i däcken.. Får kolla hur mkt det är i dom imorrn. Nån som vet hur mkt det ska vara i dessa däck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248362
svampbob skrev:Jag har 38an och körde förra vintern i alla snöfören och aldrig att jag fick något problem med snö som fastnar. Håller med föregående om att det måste vara något feljusterat på din vagn.


Då vet du vad det ska vara för lufttryck i däcken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#248367 Brukar ha drygt en bar, på vagn utan drivrullar.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248373 Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248379
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.


Oj då, det var ett högt tryck.. Ska kolla imorgon vad jag har för tryck.
Det låter på dig som att däcken inte ska tryckas in nämnvärt, vilket mina i allra högsta grad gör nu. Så jag hoppas att det är det här som är problemet, att det är alldeles för lågt tryck i däcken..
Det ska vara 8-lagers däck på kärran, enl tillverkarens hemsida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248382
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Det är nog bäst och kolla upp tillverkarens rekommendationer före det sker en olycka. :???:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248383
Mikael skrev:
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Det är nog bäst och kolla upp tillverkarens rekommendationer före det sker en olycka. :???:


Sant. Men det är ju helg nu, omöjligt att få tag på någon.. =(
Brukar stå max tryck på däcksidan, ska kolla det också imorrn...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248395 Stopp och belägg, vid leverans är trycket ca 0,8 bar. NOLL KOMMA ÅTTA.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248399 Troligtvis är det " perfekta " förhållanden för att is ska bildas på rullarna. Det är alltså något som kan ske om oturen är framme.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248400
anersimyra skrev:Stopp och belägg, vid leverans är trycket ca 0,8 bar. NOLL KOMMA ÅTTA.. :surp:


Olika bud här..jäkla skillnad på 0,8 eller 5bar.. :smile:
Kör du själv med en MS38?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248401
anersimyra skrev:Troligtvis är det " perfekta " förhållanden för att is ska bildas på rullarna. Det är alltså något som kan ske om oturen är framme.


Vad menar du med perfekta förhållanden? Dåligt däcktryck i kombination med ny snö eller...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).