Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Traktor med huggarvagn eller miniskotare

22 inlägg 20365 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Remomannen  
#248282 Hej!

Är rätt ny och okunnig i skogsbranschen, men läser mycket här på forumet och lär mig massor.

Jag har en mindre mängd skog som jag jobbar i själv. Inser att jag behöver nån sorts maskin för att köra ut virket till väg. Det jag inte blir klok på är om jag ska ha en traktor med huggarvagn, eller en miniskotare typ Vimek, eller om jag ska skaffa en typ Avestavagn till ATV:n.

Begagnad traktor med huggarvagn blir betydligt billigare än en begagnad Vimek. Dessutom kan jag använda traktorn till mycket annat som jag inte kan med skotaren. Varför ska jag då ha en miniskotare? Vad är fördelarna?

Skogsbruket är som sagt mer som en hobby, har både familj och heltidsjobb, men hoppas på lite inkomster från skogen.

Rimlig mängd virke per år kanske blir 10-20 m3fub och därtill grotet. Terrängen är ganska snäll. En hel del transporter kommer gå över åkrar och skogen är inte särskilt stor så det blir inte mer än ett par hundra meter till avlastningsplats.

Så vad ska jag slå till på?

Funderar t.ex. på den här:

http://www.blocket.se/stockholm/Mf_165_ ... ?ca=11&w=1

och den här:

http://www.blocket.se/gavleborg/Skotare ... .htm?ca=11



   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

totte  
#248290 Om vi snackar om dom två du länkat till så är det egentligen bara traktorn som det gäller. Miniskotaren ser ut att vara nån form av hembygge, huruvida den verkligen fungerar och är användbar vet man inte, och däcken som sitter på bak är vanliga bilhjul, fram svårt att se, men verkar vara ganska släta. Och allmänt så är väl en miniskotare knappast försvarbar att köpa för så små volymer som du skall köra ut. Om det nu inte är så att vill-ha-faktorn får avgöra förstås.

En Fergie 165 är ett ganska pålitligt kort som dessutom, som du påpekar, är användbar till ganska mycket. En 2WD traktor funkar väl rätt bra i skogen när terrängen är snäll. Och en traktor kan man ju alltid behöva. Viktigt att kolla skick och höra med Ferguson-kunniga vad du skall kolla speciellt.

Men om du inte egentligen behöver en traktor så är en vettig huggarvagn till ATV:n inte alls illa, antar att du har en ATV redan.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

halvproffs  
#248316 Har du en bra ATV redan så skulle jag köpa vagn elwinch till den. Det är ju väldigt små mängder det rör sig om. En sån Ferga har jag haft och dom går utmärkt... men 10000timmar är mycket. Risk för att du får laga/byta diverse.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Sture Andersson  
#248320 Om du ingen användning har för en traktor i övrigt ,så är nog en ATV med griplastarkärra det bästa,med dom små volymer du har.Men köp ingen tvåhjulsdriven traktor i skogen.Har kört med det i många år ,men bytte förra året till en valmet 605 ,och till den en patu 202t.Det går inte jämföra på samma dag med en tvåhjulsdriven.Jag använder min traktor och kärra till mycket mer än skogen ,alla tunga lyft som jag kommer åt med den ,kör sten ,och gud vet allt, tar aldrig av kärran.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

lissnils  
#248321 Är i samma läge som dig TS. Ska ta över 50ha från mina föräldrar vid årskiftet.
Har i 15 års tid kört fram hemveden med ATV och enkel skogsvagn med kran och elvinsch. Ingen hydraulkran alltså. Mkt slit och släp har det blivit men jag och farsan har hjälpt varandra så det har varit ok.

Nu när jag tar över och farsan blivit lite kravligare i skog och mark så har jag gjort följande:

- Skaffat mig en liten traktor med kranvagn. En kines, 4wd med 3 tonskärra, radiostyrd hydraulvinsch och vagnsstyrning(kika på min blogg så ser du bilder och mer info).
Du hittar nog ett dylikt ekipage för 120-150tkr. (Ja - jag vet att jag kan köpa skotning för denna peng i måååånga år. Men det ligger ju inte nåt roligt i det... :mrgreen: )

Fördelar (främst jmfr ATV) som jag ser det:
- Jag får förhoppningsvis en smidig och rationell "kompis" i skogen.
- Har mkt förstagallring så att den bara är 155cm bred och har vagnsstyrning är ett stort plus.
- Är inte beroende av att farsan eller nån svåger har tid och lust att hjälpa till.
- Finns trepunkt och kraftuttag. Alltså goda möjligheter att bruka traktorn till snöskottning och annat skoj.

Din beräkning på kubik/år kanske inte motiverar ett köp i +100tkr klassen. Du kanske gott klarar dig med en ATV, kranvagn och elvinsch eller en äldre traktor i de prisklasserna du angav. Ville mest bara ge "en annan rookies" syn på saken :grin: Har ingen praktisk erfarenhet av just Jinman men för mig är steget upp till traktor naturligt. Hur det är för din del kan bara du svara på. Stort lycka till! :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

jannee  
#248330 Investera inte i något dyrt, sen månde det vara vad som helst.
Har man ett heltidsjobb + familj + barn = då har man inte hur mycket tid som helst över för att "leka" i skogen.
Har sedan 40 år sedan en skogsfastighet, vid köpet följde bl.a. med en begagnad Boxer med Mohedavagn (Starkran med hydralinsvängning).
Frontlastare med stengrep, snöblad och schaktskopa.
Med dessa förhållandevis simpla grejer har jag klarat mig alldeles utomordentligt bra i 40 år.
Köra vindfälle, köra hem ved, skotta snö, "bära" in veden + mycket mycket annat småfix.
Reparationskontot har varit minimalt, då har röjsåg och motorsågarna kostat mer.
Jag inbillar mig att jag tar mig fram betydligt bättre med min 2 hjuldrivna traktor än andra gör med sina ATV, förutom där det är riktigt blött.
Jag vill se den ATV som går fram i 40 cm snö med 5 - 6 m3 stock på vagnen.
Det är inte de stora inkomsterna man bli rik på utan de små utgifterna.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

stektlök  
#248351 Hej Renomanen !

Har du möjlighet att känna å testa å klämma å givetvis "sparka lite däck" så gör det innan ditt köp.

Att gå å köpa och sedan komma på du har gjort fel kanske du slipper då :)

Sen är det juh upp till var och en vad man känner för... tex jag själv som slog till på en svindyr movivagn och bara kör lite björkpinnar typ :mrgreen: Detta kommer jag aldrig tjäna pengar på men jag är sjukt nöjd när jag kör hem en stock !!! 8)

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248353 Du kan inte räkna hem mer än en röjsåg, och kanske en motorsåg.

Du har ett heltidsjobb. Du vill ha inkomster.

Jag antar att du vill ha lite vinst också, i alla fall gå jämnt upp? Hur många timmar måste du jobba i skogen för att en maskin för 100 kkr skall löna sig? Eller ens en traktor med huggarvagn? Det är betydligt fler timmar än du orkar vid sidan av heltidsjobb. Ju större maskiner och ju dyrare maskiner, desto fler timmar per år måste de utnyttjas.

Tillägg från ny dator:-)

Så, fundera noga på varför du köper maskin och vad alternativen är. Bara för skoj? Köp en liten billig sak, så känner du mindre ångest än om du har en stor maskin som kostar och rostar en månadslön per år. Eller strunta i det och gör något roligare för pengarna.

(Ja, jag vet att detta är väldigt mycket ett forum för maskinintresserade)

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Qkeeper  
#248434 Skall du inte köra hem mer än dom volymerna skulle jag bog börja med en vagn till atvn men med wirekran. Körde enklare vagn i 7år, första 5 åren var det ungefär de mängder du tänkt dig i runda slängar. Första 3 åren var med en 350 och en Leja ekonomi fungerade bra men tungt till drt lite grövre. Det blev sedan utbytt till en 700 med kranman vagn med wirekran och då har man god hjälp vid stocklastning och det klena lastar man för hand. Är det däremot så att du kanske så småningom tänkt sälja lite massaved eller så då är det enda rationella nåt med kran.

Köper man en enklare begagnad vagn från något av de kända märkena så gör man inga stora förluster på att köpa och se om det räcker till. Köp rätt och du kan sälja den vidare för samma peng om det inte var rätt.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Remomannen  
#248542 Tack för alla svar! Grymt bra forum det här. Jag har blivit mycket klokare, men kanske inte kommit jättemycket närmare ett beslut. Man får ju lite olika råd här. Jag har iallafall valt bort miniskotaralternativet, men kanske närmar mig istället lösningen med atv-vagn.

10-20m3fub/år är en grov höftning. Som sagt så kom jag igång med det här för en månad sen, men jag tycker att det är grymt kul och givande och det kliar dagligen i kroppen för att gå ut i skogen och jobba. Men som sagt, jobb och familj finns där också så det blir kanske i snitt en timmes jobb därute om dan under vinterhalvåret.

Prognosen och förhoppningen är att det blir mer och mer gjort per år. Nu i början har det mest bara blivit röj-arbete, eller grovgallring i och med att arbetet varit eftersatt i många år - därför mindre mängder virke. Men förhoppningsvis gallras och avverkas det mer och mer.

Har funderat på att skaffa vagn med wirekran, men det jag tycker är den tråkigaste biten med skogsjobbet är att hålla på med ris/grot (är det samma sak eller inte?). Det är ungefär lika kul som att städa undan efter ungarna. Riset lägger jag i småhögar där jag röjt och kvistat, och sen har jag ändå tänkt att jag måste ha en kran med gripklo för att lasta riset på vagn. Slänga upp riset för hand känns som ett riktigt evighets-skitgöra. Jag antar att det inte går att lasta ris med en wirekran, men jag kanske har fel. Dessutom känns det som att atv-vagnen blir ganska snart fylld.

Annars har jag inget emot att jobba fysiskt och lyfta tungt. Gärna så tungt som möjligt, men jag kommer mestadels jobba själv så det sätter sina begränsningar, så jag antar att vagn med wirekran går bort även av den anledningen. Har för mig att den mer drar upp stocken och att det måste baxas och puttas på där bak för att få upp stocken.

Men det vore ju smidigt med atv-vagnslösningen då jag redan har en atv. Jag har en 500cc Honda. Vet inte modellnamn då den mest ingår i min frus stallverksamhet. Men den borde räcka kapacitetsmässigt. Tips på bra vagnar?

Verkar dessa vettiga?

http://www.blocket.se/stockholm/Timmerv ... ?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/uppsala/ATV___Sko ... ?ca=11&w=2

Antar att jag behöver kedjor till atv-n för att orka dra i djupsnö? (Om det ens går att dra i djupsnö?)

Blir det traktoralternativet, så tänker jag gå och kolla på Mf 165:an iallafall. Det kanske är en gammal pärla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

anersimyra  
#248543 Är snön djup, blöt eller "vårkristallig" kommer du inte fram även om du har kedjor, benämningen: snökedjor är egentligen missvisande. En kedjas uppgift är att fästa i fast underlag. I snö ska du helst ha ett tätmönstrat däck som bär uppe på snön. Så kallade muddäck ( grovt traktormönster ) skyfflar undan snö tills du står där och kliar dig i skallen. Kör du ATV är det en fördel att " trampa väg " under pågående snöfall. Tänk även på att däck med grovt " traktormönster " kräver specialkedja som inte lägger sig nere i mönstret. Vad gäller vagn med wirekran så använder du vinschen vid lastning / lossning, du behöver alltså inte " putta på baki " köp helst en begagnad svensktillverkad kvalitetsvagn med Warnvinsch . Billigt kinaskit är endast elförzinkat och rostar omedelbart efter att ha lämnat fabriken.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Bax  
#248546 Säljer du riset som grot?
Jag lämnar det som gödning till de träd som står kvar, men jag har förstås knappt nån möjlighet att sälja grot.

Vagnen i den nedre länken ser bättre ut, av dessa två.
Honda har en likadan, den ser riktigt robust ut.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Sture Andersson  
#248548 Det verkar som du tycker skog är roligt ,då är det en hobby ,då kan det få kåsta .

Det behöver nödvändigtvis inte gå ihop.Om du nu har en så bra ATV satsa då på en bra griplastarkärra

till den.Ris och grot är samma,men kör inte ut det ur skogen det är bara bra om det är kvar som

näring.Men kvista ut toppar på gran så det inte blir för grovt kvar till granbarkborrarna.

Glöm 165an .Om du har bra mark så är ATV bätre du kommer nära utan att hugga stora vägar,och med dom volymerna så tycker jag det låter perfeckt.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Remomannen  
#248778 Riset måste jag oftast frakta bort. Där jag röjt mycket nu är i holmar i hästhagar. och i områden nära promenad/ridstigar osv. Så det kan inte ligga kvar - blir inte populärt annars. Grotet har jag tänkt sälja sen.

Området ligger i Stor-Stockholm, och här vill man att det ska se ut som i sagoskogar. Det ska vara lättpromenerat och rent. Men hur tjocka kvistar kan man låta ligga? Har bl.a. röjt upp en massa hassel som ju ibland är uppåt 10cm tjocka, och flera meter höga. Inte kan man väl låta sånt ligga?

Har hittat att det säljs Thule-timmervagnar i närområdet. Känns som att det är gedigen svensk varmförzinkad kvalitet, eller? Priset på "de-luxevagnen" i Uppsala verkar ju bra. Risken är väl dock att den är kinesisk.

Till en sån där vajervinsch ska man väl ha nån form av gripklo att greppa riset o timret med. Antar att klon fästs runt materialet manuellt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Blivande snickare  
#248780 Till vajerkranen har du timmersax. Finns åxå en sorts "snara" om du vill lyfta flera små bitar på en gång å om du vill dra kan du åxå anväda en pulka.
Timmersax:
https://www.google.fi/search?client=ms-android-samsung&hl=sv-SE&tbm=isch&sa=1&ei=YTykUvCjE8XnygP2n4HoDw&q=timmersax&btnG=

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).