Skogsröjning

Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

8 inlägg 9657 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

Katten003  
#240456 Har ett självföryngrat område på ca 5ha med gran, tall och en massa björksly. I de fuktigare områdena tänkte vi låta björken få spela 1a fiolen men hur tänker vi på de andra ytorna?

Målet är en blandskog och jag skulle egentligen vilja ha kvar en björkskärm men det kanske är dumt om tallen ska ha en chans att utvecklas bra?
På det område som kommit längst är de högsta tallarna och granarna ca 1,5 medan björkarna är bortåt 3-4m. Man ser tydligt att de tallar som står fritt har betydligt kraftigare stam än de som står och trängs med björkar så det är hög tid för röjning.

Frågan är om vi måste ta ner björken helt eller om man bara kan glesa ut den?
Till saken hör att barrträden inte står supertätt, skulle gissa på bortåt ett par meter mellan individerna fördelat på 2/3 gran 1/3 tall.
Jag undrar därför om tallen riskerar att bli väl grov i grenverket eftersom den inte får trängas lite?
Men att trängas med andra jämnhöga tallar (vilket inte kommer att ske inom de närmaste åren) kan väl inte ersättas av att bli skuggad av en hög björk...

Alternativet är kanske att göra vissa områden med björk och gran (utan tall) och andra områden med gran och tall (utan björk)?
Hur skulle ni tänka?

Är ny som skogsägare så jag hoppas ni har överseende med mina nybörjarfrågor.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240460 Det beror ju lite på hur mycket tid du är beredd att lägga ner, om du vill göra allt i ett huj eller småplocka lite då och då.
Ditt sista alternativ låter bra tycker jag, bättre än att ha 3-4m höga björkar utspridd över en tall-ungskog.
Du kanske även kan göra en del som bara har björk? Ställa dem glest och låta dem växa till sig ordentlig, mycket fint att titta på om inte annat 8)
Även om du skulle sopa ner all björk så är det ingen risk att du inte kan få en blandskog i slutändan ändå, det enda du gör är att du ger barrträden lite försprång och kan ha lite bättre kontroll över läget.
Björken slår upp vad du än gör...

Avatar Fallback

Re: Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

jannee  
#240618 Tallen är mer ljuskänslig än granen, trivs inte bra i skugga.
Satsa först och främst på huvudstammarna rensa sen helt rent i en cirkel på ca 3 meter runt dessa.
Björkstubbar kan med fördel sågas av i 30 till 40 cm höjd, växer om med en rosett, inga rotuppslag, denna rosett växer betydligt sämre än rotskott vilket även innebär att den är mer begärlig för det vilda.

Användarvisningsbild

Re: Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

Stavve  
#240848 Röj hårt!

Gråter du när du går därifrån har du kanske röjt nog hårt. Jag tror inte att jag som planläggare har träffat på ett enda privat-röjt bestånd som har röjts tillräckligt. Detta gäller i ännu större grad där markägarens slutmål är att ha ett lövbestånd.

2 meter mellan barrstammar och uppemot 3 meter för lövstammarna.

Att spara begärligt foder i syfte att minska skador på andra stammar är en myt. Det är snarare så att det drar till sig vilt och som passar på att äta av det mindre aptitliga (alltså dina blivande fina furor).

Men antagligen kommer du ändå att tänka "jag kan ju komma tillbaka om ett tag", och det kan vara en bra tanke, men i verkligheten blir det sällan så!

Det optimala är om du röjer på våren, då hinner de långa björkarna stabilisera sig inför vinterns eventuella kommande blötsnö. Men kom ihåg, istället för att fundera på NÄR det är som bäst att röja, så röj istället! Det finns hundratals tankar om hur, var, när etcetera man bör röja, men det viktiga är att göra det.

Mvh

Avatar Fallback

Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248119 Jag hakar på den här tråden som verkar passa in. Jag håller på att röja ca 10 ha tallplantering (från 2006). Älgarna har betat friskt och marktypen är ytstenig morän med mossa och lingon.
I samma område men längre ner på sluttningen med bättre mark har jag röjt fram gran som har klarat sig bra med undantag av en del luckor pga snytbaggeangrepp. Där har jag hjälpplanterat med barrot.

Men det är tallplanteringen som är problemet och jag är inte säker på att det jag gör är optimalt.
Några bilder visar läget nu i höst.
P1010340.JPG

P1010341.JPG

P1010342.JPG

P1010343.JPG

P1010344.JPG

P1010345.JPG


Jag har sparat en del större björkar (1:a bilden) där det saknas tallplantor för skönhetens skull. Annars har jag ibland funderat på ren björkskog men jag tycker inte att marktypen är optimal för björk trots mängden. Det har också kommit upp en del gran i ca 20 cm höjd och dem har jag sparat tills vidare.

Min plan nu är att fortsätta röja i samma stil och sedan pröva med frösådd i vår kompletterat med täckrot av tall.

Som man ser har jag tagit ner mängder med björk som kanske fyllt en container med flis men kanske det gör att älgarna tvekar att ge sig ut i bråten och väljer ett annat skafferi. För mig är det rena hinderbanan med hala björkstammar och stenar.

Det skulle vara intressant att höra hur andra löst liknande problem.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

jannee  
#248123 Nu är det jag det. har hitintills haft dålig erfarenhet av tall. Är det inte råddjuren som tar småplantorna så är det älgen, och det håller den på med tills plantorna är kass, ja mer eller mindre allt under 3 till 4 meters plantor.
Jag hade satsat på det trädslag som trivs bäst och som det verkar är det björken.
Utgått från björk, friställt tall som ser vettig ut - än så länge men vänta... och se.
2 metersförband eller något glesare. Kommit tillbaka efter ca 5 år och sett efter vilket som gått bäst och om det över huvudtaget finns någon fin tall kvar.

Avatar Fallback

Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248249
jannee skrev:Jag hade satsat på det trädslag som trivs bäst och som det verkar är det björken.
Utgått från björk, friställt tall som ser vettig ut - än så länge men vänta... och se.
2 metersförband eller något glesare. Kommit tillbaka efter ca 5 år och sett efter vilket som gått bäst och om det över huvudtaget finns någon fin tall kvar.


I många områden friställer jag nog både björk och tall med 2 m lucka som du föreslår. Eftersom jag har en del tallfrön liggande i frysen plus några hundratal egenhändigt uppdrivna tallplantor så kommer de hamna företrädesvis där de nuvarande tallplantorna ser värst åtgångna ut. Men det ska bli intressant att se hur björken utvecklar sig, kanske det hade varit bäst att satsa på den istället.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning i gran och tall, hur tänka?

jannee  
#248350 Min erfarenhet är att av en skadad/betad/eftersatt planta aldrig blir någon bra stam.
Det är en helt annan sak att knipsa av dubbeltoppar.
Hjälpplantera där det är glest kan vara en vettig ide, dock kommer du troligtvis att till slut få ett ganska olikåldrigt bestånd.
I slutänden får man tänka, bara man har en fin Astam var fjärde meter så kommer allt ändå att bli ok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).