sön 01 dec 2013, 23:56#247574
Skogsmästarn skrev:Hej Nonkan!
Du som är ÅF borde ju ha bra koll på grejerna....
545FXT eller 555FXT om jag ska köpa nytt
545:an borde ju vara bäst allround i skogen?
Kan jag ställa förgasaren själv som på 200-serien?
Är det kraftig styrinfästning på 545/555 (är less på fästen som spricker i godset)
Det är helt upp till typen av röjning. Är det eftersatt eller förröjning inför avverkning så 555, annars 545. 555 är lite för stark, så det är ganska stor risk för t.ex. böjda riggrör om du kör "fel", tänk östeuropeiskt ackordkörande och en förkärlek för att använda röjsågen som brytjärn. Har du rätt arbetsteknik är inte detta ett problem. 555-motorn är inte så förlåtande helt enkelt, den bara kör på.
Jag hade valt 545 om du ska ha allround skogsröjare, men byt till 200 mm klinga som sagt för att få lite roligare acc..
Du kan ställa förgasaren, men det ska normalt inte behövas skruvas så mycket på dem. Ska man skruva ska varvräknare absolut användas, X-Torqmotorerna är svåra (eller omöjliga egentligen) att ställa in efter ljudet.
Tänk dock på vintersats som sagt, motorn går inte alls bra när den är för kall. Gäller även att sota ur ljuddämparna på nyare motorer regelbundet, de sotar igen om man inte kör ur sågen ordentligt, har också med motortemperaturen att göra. De som strulat har varit sågar där användaren är försiktigt med gaspådragen, så att motorn inte blivit varm nog.
Spruckna styrhållare var ganska vanligt på t.ex. 252RX, på 3- och 5-serien räknar jag det som ett i stort sett obefintligt problem. Det är klart det kan gå sönder om man kör fast och försöker slita loss sågen, men då är det nog vanligare att vibrationsdämparna släpper i fästet i så fall.
De sågar som håller bäst verkar vara de som används av förare som inte går på ackord, men det gäller alla märken och modeller..
Fixar med lite allt möjligt.