Skogsröjning

Konfliktröjning

13 inlägg 7586 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konfliktröjning

Mojjen88  
#247807 Övertog för ett år sedan 56 ha skog efter min far,finns en hel del att göra om man säger så.Har i alla fall kommit igång med röjning av 1,5 ha 23 årig helt orörd ungskog,mest tall respektive björk o gran i blötare partier.Försöker att röja som en normal ungskogsröjning även om det känner på att röja grovt,men kanske lika bra att röra runt ganska rejält o satsa på försiktig gallring om ngr år,hur skulle ni göra?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

jannee  
#247817 Ett gammalt talesätt är att du ska röja så hårt att du far illa, dagen efter går du dit igen och tar lika mycket till, ja för att det ska blir riktigt bra.
Annars vill tallen ha mycket ljus = glest bestånd, ävenså med björk, för att kronorna ska kunna utvecklas på rätt sätt, 2/3 delar av björk ska ha krona.
Granen röjer du så pass glest att du kan flyga emellan stammarna = minst 2 meter mellan stammarna.
BORT med ALLT undertyckt, kommer ändå aldrig ifatt = en som är mobbad som liten förblir mobbad livet ut.

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Mojjen88  
#247821 Ja det låter vettigt,ska stålsätta mig i morgon o gå på hårt.En bra sak är i alla fall att tallen är utom fara för älgen nu,alla mindre tallar är betade som jag röjer bort nu. Färdigätet på det här området kan man säga :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Blivande snickare  
#247837 Om det stått tätt väldigt länge så skulle jag ta det lite försiktigt med tanke på snöbrott.
2-2.5 meters förband skulle jag köra på i såfall.

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Mojjen88  
#247846 Ja det är ungefär så jag har börjat att röja,man vet ju aldrig vad det blir för vinter.Förra året hade snön en väldig förmåga att kleta sig fast på skogen, så det är nog riskfyllt att röja allt för hårt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Martin_G  
#247948 Håller med Jannee i det mesta, förutom det han säger om tallen.

När vår tall väl kommit upp och täcker marken låter vi den står ganska tätt för kvistrensningens skull. Rätt eller fel vete gudarna, men så gör vi.

Användarvisningsbild

Re: Konfliktröjning

towes  
#247957
Martin_G skrev:När vår tall väl kommit upp och täcker marken låter vi den står ganska tätt för kvistrensningens skull. Rätt eller fel vete gudarna, men så gör vi.

Instämmer med dig Martin. Av främst två skäl: kvistrensning (vilket behövs på våra sydliga breddgrader) och betesskador. Egna försök i mellanhöga (ca 2 m) ungbestånd med mycket tall har visat att om dessa öppnas upp för mycket innan betessäker höjd så blir den begärligare för älgen. Bara att följa spåren i snön på vintern och se vilka områden den ratat. De som varit relativt täta har i regel klarat sig. Även om det finns skolor som talar för rejäl gallring tidigt så är en levande "slank" tall som kanske tappat något år i trängseln mer värd än en sönderbetad.

Men ovanstående gäller ju förstås bestånd som är avsevärt yngre än 23 år och kanske inte ska ses som ett råd i just denna frågeställningen...

Vad gäller beståndet i tråden så skulle jag gärna vilja se lite bilder. Är det möjligt?

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Mojjen88  
#247961 Ska försöka ta nån bild i morgon,ja en sak är säker, det hade inte blivit billigt att leja bort röjningen precis.Bitvis är det ju förstagallringsgrovlek på tallen o lika grov Björk insprängd som har piskat dom granar som har vågat sig upp.Jag röjer så grovt som det går med klinga o satsar på det som ser bäst ut,kan nog bli hyfsat om jag tar mig dit om ngr år o gallrar ur björken.Den står i buketter som jag tunnar ur nu+att jag förstås röjer ur allt smått skit som växer både på höjden o tvären.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Martin_G  
#247964 Mojjen88 - ser fram emot bilder. Lite av forumets högtider när bilder läggs upp :-)
Ger lite tydligare information också: det en del kallar tätt kanske en del andra tycker är glest osv. osv.

Towes; Kolla in min start av tråd som jag kallat "Älgskador - ny artikel"; I den artikel som jag refererar till där visade författarna på mer älgbetesskador i glesare bestånd. Går i linje med din egen "undersökning". Artikeln baserades på en undersökning i mellansverige, tror det var bortåt 30talet tallskogar som inventerades...

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

Amatörhuggare 62  
#248000
m_DSC_0092.jpg
m_DSC_0093.jpg
m_DSC_0081 - kopia.jpg

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

jannee  
#248030 Det är en verklig fröjd att se sådana bestånd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint även på den översta.

Användarvisningsbild

Re: Konfliktröjning

JensSkoog  
#248077
jannee skrev:Det är en verklig fröjd att se sådana bestånd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint även på den översta.

Kunne inte sagt det bättre själv! Det är vackert!

Avatar Fallback

Re: Konfliktröjning

hedenfeldt  
#248247
jannee skrev:Det är en verklig fröjd att se sådana bestånd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint även på den översta.


Kan bara hålla med. Så vackert att man får rysningar. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).