Sågverk (mindre)

Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

50 inlägg 48493 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#246932
husqvarna_med_sthil skrev:Har du byggt en fast sågbänk ?


Ja, tom två, den första ruttnade bort efter10-15 år.
Började med den äldre timmerjiggen och byggde runt den, det enda som nu återstår av den är de långa svärdsmuttrarna.

Stocken ligger still, jag höjer/sänker sågen.

Skenan som sågen löper på är balanserad av motvikter.

Kanske ingen vacker syn men den fungerar.
Ett hembygge av hopplockade "bra ha" delar.

Tänker du bygga en sågbänk, hinner du med det kan du ju titta förbi.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#247171 Det skulle absolut kunna vara en möjlighet, så jag får lite ideer och tips !

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Skogsmann  
#247172 Dette kan du egentlig bare glemme. Eg har ei 353 sag som eg har trimma opp til det maksimale og den går veldig mye bedre enn ei standardsag, den går hvertfall som ei 346xp, prøvde for moro å kjøpte meg ein logosol timmerjig og hadde da på 15" sverd og slipte opp et kjede til 10graders vinkel. Jeg skar 2x2" planker på 2.75m og en på 1x2" men dette tar lang tid og det blir ikkje bra resultat. Kjøpte meg da etterpå en 385XP sag fra Ebay og tenkte at nå skal det bli ordnings på sagbruket, men det var skuffende saker, kjøpte selvfølgelig skikkelig skjæreutsyr til den 3/8", 20" med Husqvarna stemplet på, slipt med 10graders vinkel men det skal du få billig av meg.

Det eneste som funker er å slepe tømmeret til et skikkelig sagbruk og skjære det opp der.
Det er virkeligheten, eg har hvertfall berre tapt 1000kr på detta på timmerjigen, saga er jo veldig grei å ha til felling av grovt tømmer! :)

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#247296 Jag är inte rutinerad på Timmerjigg men har sågat upp ett par 50cm tallar med Stihl 80cc såg. Det tog några timmer per stock. Det beror ju på hur grova granar du har och hur lätt du gör det för dig att vända på stockarna. Sågningen går långsamt jämfört med Logosolbänkar och man vill pressa på. Första snittet pressade jag inte rakt bakifrån utan fick en kurvad bräda. Matningen framåt sker ju med timmerjigg genom att man trycker fram sågen. Man hör ju på motorljudet när man pressar för hårt. Man kan låta sågen löpa obelastad en stund när det känns för varmt. Stocken låg på klena rullar på mark så jag tog mig fram på knä och spånet yrde. Då är det svårt att länge pressa precis likadant hela tiden. Gran har mjukt virke men kvistarna är hårda. Ek går lika fort att såga på sågbänk.
Sågbanan måste vara alldeles rak och om den är så lång som 4 m behöver den stöd på mitten. Planka fastskruvad i stockändan var bra hjälp att vända stocken.
Visst går det men det kräver tålamod och noggrannhet. Inga 3-4 stockar första dagen.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#247311 Det du skriver kpax är på något sätt hur jag föreställt mig det är att använda timmerjiggen. Mycket jobb i hantering och att ställa för snitten samt ett handarbete som kräver lite träning för att få ett resultat som är godkänt.
Vad skulle du säga om ditt resultat av de stockar du sågat ? Hur mycket gick bort i träning och när/om började du få ett hyfsat resultat ?

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#247617 Misstagen gjorde jag på första stocken och sedan tyckte jag att jag hade kläm på det. Det går och det tar tid. Arbetsordning: Jag fick upp stocken på ett par rullar så den blev lätt att vrida. Skruvade fast en bräda i var ända och brädorna var syftade helt parallella. De brädornas överkant bestämde var första snittet skulle gå och satt med samma avstånd från centrum i bägge ändar. Brädans ända där sågen skulle löpa sattes så att sågbanan skulle gå att fästa i dem. Grov skruv , 5,0 o 100mm. och skruvdragare. Sågbanan - en horisontell bräda som var satt ganska mitt på en vertikal bräda där sågkedjan löper precis ovanför in i stocken - liggande T-form - fästes sedan i brädorna som skruvats i stock ändorna med vinkeljärn - "spikvinkel" - som ska vara så styva som möjligt. Sedan satte jag stödskruv genom sågbanan in i stocken genom den stående brädan. På mitten satte jag en brädbit emellan för att vara säker på att det inte blir vridningar av sågbanan. Är stocken fixerad är det klart att såga första snittet. Det måste vara fritt i ändarna, inga hinder för sågen när den ska i och ur stocken. Om allt är rakt och parallellt och du trycker fram sågen rakt bakifrån så borde det bli fina brädor. Men små sågar tar mer tid.
När jag lämnade in mina kedjor för klyvsågen till affären sade jag till om, märkte påsen med "klyvkedja". Jag har ju klyvsåg- och kedjor. Jag har annars kluvit en mindre ekstock på fri hand med en vanlig motorsåg och då insåg jag att det här går ju men resultatet blev förfärligt.
På Clas O såg jag för något år sedan att de säljer Timmerjigg.
Om du inte vill/kan investera hela summan för Logosol med såg men ha något bra kunde Big Mill vara ett alternativ. De säljer f.ö. modell 5 med klyvsåg i deras ögon billigt. Själv har jag en Logosol 6 och den ger väldigt fina snitt med måttavvikelse inom millimetern - om jag ser till att sågen är i rät vinkel på stockhyllan, stockhyllorna parallella och att jag lyfter lika i bägge hyllorna. När stocken tunnar ur kan den börja svanka och ge oliktjocka brädor. Då behövs stöd i ändarna och på mitten. Finns att köpa. Jag ska i vinter köpa manuella matningen så jag slipper gå i sågspånet när det blåser från fel håll.
Jag började med Stihl O66 och har skaffat E5000 - de är ungefär lika starka. O66 är litet tung att dra igång. Vid stocken fäste jag den i sågbanan med ett par tvingar. De skakade loss när sågen startade.
Ju starkare motorsåg och skarpare kedja desto fortare går det.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#247632
kpax skrev: Skruvade fast en bräda i var ända och brädorna var syftade helt parallella. De brädornas överkant bestämde var första snittet skulle gå och satt med samma avstånd från centrum i bägge ändar. Brädans ända där sågen skulle löpa sattes så att sågbanan skulle gå att fästa i dem. Grov skruv , 5,0 o 100mm. och skruvdragare. Sågbanan - en horisontell bräda som var satt ganska mitt på en vertikal bräda där sågkedjan löper precis ovanför in i stocken - liggande T-form - fästes sedan i brädorna som skruvats i stock ändorna med vinkeljärn - "spikvinkel" - som ska vara så styva som möjligt. Sedan satte jag stödskruv genom sågbanan in i stocken genom den stående brädan. På mitten satte jag en brädbit emellan för att vara säker på att det inte blir vridningar av sågbanan. Är stocken fixerad är det klart att såga första snittet. Det måste vara fritt i ändarna, inga hinder för sågen när den ska i och ur stocken. Om allt är rakt och parallellt och du trycker fram sågen rakt bakifrån så borde det bli fina brädor. Men små sågar tar mer tid.


Bra gjort om den där T-formade långa skenan(linjalen) var både rak och inte spiralformad nästa gång den skulle användas.

Logosol kampanjar ju nu M5 med Stihl MS391 för 20000 kr inkl moms och frakt, riktigt bra pris !
Har för mig att M5 inte kan justera såghöjden finare än 1/4" utan att trixa med shimsning under stocken.

Bygg en egen, då blir det millimeterjustering och möjligt att såga även korta bitar under metern, fast det har jag aldrig gjort.

Hur gör man enklast med en helgrov, kort bit under 180 cm längd på M6 ?

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#247639 Jag har en grov bräda som ligger på stockhyllorna och som måste vara plan. Mitt under den en bräda vinkelrätt som förstyvning. Stocken hålls i framändan av anhållsklon och mot stockhyllans vertikala skena. Sen är frågan om man når in över den liggande brädan med spänn från sidan så stocken inte kan röra sig i sidled (rull-rörelse som ger sneda snitt) när man lägger första snittet. Kan väl skruva en kloss som håller - under såghöjd. Jag har faktiskt sågat upp enebitar på under metern men precisionen blir inte den bästa jämt.
T-linjalen av gran har hållit sig bra och är drygt 4 m.
Det är bara 1/4" - steg och ibland stör det. Det blir till att ha mellanlägg /shimsa?/ om man vill ha mellandimensioner. Notera att jag inte är bonde, snickare eller annat meriterande. Stadsbo och akademiker som får klura själv.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#247658 Tackar för den beskrivningen ! Jag ser fram emot när det är dags att såga första stocken ! Det blir nu i vinter det är dags för ett test, så fort jag fått virket till väg, rastkojan till platån och mina hemstockar (vindfällen) på plats på platån.

Edit: Just ja, Hur är det med att ströa virke egentligen. Jag skulle vilja köra hem mina brädor omgående och ströa dem hemma på gården.Tar de stryk av att åka nysågade på timmervagn några km ??

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#247815 Kan jag inte tro. Virket är väldigt fuktigt när det är nysågat och jag har fått mögelskador på sommaren. Vinter och torrare virke ingen risk. Om skogsvagnen är sned eller våldsam kanske. Det är inte i början av torkningen som virket slår sig. Först dunstar det fria vattnet, sedan det som finns i strukturerna och då ser man att ytveden kan ge kurviga plankor med konkavitet riktad mot barken. Kring kvist kan man få rejäla virkesrörelser.
Är det skört eller mjukt virke?
Vindfällen kan ha sprickor en bit upp i stocken och det kan vara svårt att se innan man sågar. Är det röta i vindfället? Då är det inget att ha. Det syns på kapsnittet som blir fnasigare. Björk kan ha rödkärna vilket inte ska påverka hållfastheten men väl ge mer dramatisk färg på virket, mitt i rödkärnan kan man hitta röta. Jag sågade en granstock som väntat ett år och de plankorna delade sig längs med årsringarna.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Blivande snickare  
#247833
husqvarna_med_sthil skrev:Tar de stryk av att åka nysågade på timmervagn några km ??

Nej, enda problemet kan vara damm som dras upp av hjulen å in i virket. Bett å klingor slits snabbt i dammigt virke.
Men om du tänkte köra det på vintern så minimeras ju det problemet :-bd

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Camwood  
#247928 Jag har sågat med timmerjiggen och den funkar fint, det blir förvånande fina mått på breda block. Tillverkade min linjal i trä enl, bruksanvisningen från logosol men jag tog kraftigare dim, hyvlat 33x145 mm i gran (22x120 enligt logosol) Den stående brädan i t, et sattes så högt att det allra första sågsnittet sågade i linjalen fick då en exakt linje att mäta blocket på. Sågen ja använderär en sthil 066 med svärd o kedja från logosol 75 cm. har även sågat med en mindre Sthil (50cc vet ej vilken modell men med pico svärd 60 cm) och det funkar hjälpligt. Men har upptäckt att man ska ha en viss matningshastighet för att kedjan ska skära optimalt och det orkar inte en mindre såg, utan kedjan gnuggar o hoppar för att den ska orka med.
Men arbetsställningen är hemsk om man har stocken på backen man orkar bara några stockar om dan, ryggen klarar inte mer. Ska man såga mer och har en traktor att lyfta upp stockarna, så lägg ner tid på att bygga en bänk så att det går att såga utan o kröka rygg.

Sågning våren 2012 2 348.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#247939 Snyggt jobbat !

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#248011 Fasen vad kul med beskrivningar och bilder, jag ser fram emot att få sätta igång ! Ska köra ut huggningen med fart sedan hugga in på sågning ! Jag ska nog ta mig en fundering på en bänk ändå.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Homo abies  
#258500 Ett par högar med sj pall som underlag -Justerbart och billigt! nackdelen är att de blir fulla med spån :( och ett par rejäla kiklar för att lägga upp socken i rätt vinkel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).