Motorsåg och handhållet

Dolmar PS5105C

27 inlägg 13967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar PS5105C

helov  
#247626 Hejsan

Är det någon på forumet som har stiftat bekanskap med En Dolmar PS5105 eller motsvarigheten Makita EA 5000. jag är lite nyfiken, då detta ser ut att vara en ganska vass såg på pappret.

Själv är jag ganska ny på detta forum, och har nästan enbart kört HVA,,håller för tillfället på att byta vevaxeltätningar på min gammla 242,a vilken härlig såg. Den har redan fått lite mildare modifieringar på avgassidan som verkligen gav effekt



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

herjman  
#247636 Kör med nämda såg och är nöjd. Har haft den i tre år och det enda fel jag haft är att jag slarvade med smörjning av lagret i kopplingstrumman och därför höll den på att skära enligt handlaren, själv har jag ingen aning.

Men sågen är stark, rapp har ett bra spånutkast och är lika lätt som konkurenterna men till ett bättre pris.

På norrskog.se ska finnas ett test utfört av manuellhuggare som jag läst där Dolmar kom tvåa, minns inte vilken som vann men Husqvarna 346 xpg kom efter iallafall

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS5105C

axwell  
#247638 Hej och välkommen med ditt första inlägg.

Dolmar brukar få bra omdömen på detta forum, Makita som motorsåg vågar jag inte uttala mig om.

Skulle före Makita titta på Tanaka/Hitachi.

http://sibro.jetshop.se/hitachi-cs51eap ... c-133.aspx

Mycket såg för pengarna !

Kolla om du har någon ÅF för resp. fabrikat inom överkomligt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247643 Makita och Dolmar är samma sågar i olika färger.

5000 serien har visat sig vara riktigt bra och håller förvånansvärt bra!
Dolmar 5000 och Makita 5000 är sama.

Dolmar 5105 är i stora drag samma fast med kärringstart, C är för Cat.
Hitachi 51EA har inget i samma kategori o göra. Är i bästa fall en farmar såg medan Dolmaren är en fullfjädrad proffsmaskin som håller bra.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247644 Om man jämför Dolmar 5105 mot 242 har den mer kraft, snabbare ax och håller bättre.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

stegmaster  
#247667 Jag med har en Dolmar, en Ps5000.
Går som et skollat troll. 8)
En riktig rapp och stärk såg.

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS5105C

helov  
#247678 Ja detta med återförsäljare och närhet, är väl problemet. 346,an vi har går så bra, och snart är det förhoppningsvis fart på min gammla trevliga 242 igen. Jag tänkte se hur mycket mer klös det går att lirka ur den. avgasmodifieringen verkade definitivt göra susen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS5105C

axwell  
#247684
Mange skrev:Hitachi 51EA har inget i samma kategori o göra. Är i bästa fall en farmar såg medan Dolmaren är en fullfjädrad proffsmaskin som håller bra.


Att Dolmar PS5105C är en bra proffssåg kan stämma, men att Hitachin bara i bästa fall skulle vara en farmarsåg, nä nä nu är du partisk.

Inte snyggt att racka ned ett annat fabrikat när man själv säljer Dolmar.

Dina kollegor i branschen som säljer den, kallar den proffssåg, saknar visserligen handtagsvärme, men "i bästa fall en farmar såg" låter inte seriöst.

http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... sag-CS51EA
Detta företag säljer även Makita.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247690
axwell skrev:Att Dolmar PS5105C är en bra proffssåg kan stämma, men att Hitachin bara i bästa fall skulle vara en farmarsåg, nä nä nu är du partisk.

Inte snyggt att racka ned ett annat fabrikat när man själv säljer Dolmar.

Dina kollegor i branschen som säljer den, kallar den proffssåg, saknar visserligen handtagsvärme, men "i bästa fall en farmar såg" låter inte seriöst.

Det får låta hur det vill.
Jag har även haft sågarna bredvid varandra i stock med samma svärd o kedja. Det har säkert du med o många andra så de ärligt kan säga de jämfört.
Jag fick med info om att det 51EA var proffs såg, men de som gav infon hade inte jämfört den eller ens kört den.

Nu är jag ju lika mycket eller lite säljare för Hitachi som Dolmar, så jag vet inte riktigt hur det kan vara partiskt.

Är det bara skitprat o säljsnack som ska fram kan jag undvika o svara liknande frågor framöver.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247694 Jag gav ett svar grundat på erfarenhet. Det du Axwell... Det gjorde inte du!

Både 5105 och 51EA i samma bild.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

johan eriksson  
#247726 Var med och provade sågarna. Hitachin var betydligt mycket slöare än de andra vi testade och gick betydligt mycket varmare vid samma belastning. Vid kaptesterna så körde vi nog ca 300 kap totalt fördelat på 5 sågar. Man får en ganska skaplig uppfattning om dom när man byter fram och tillbaka emellan dom.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

totte  
#247732 Hitachi har nog gjort bra sågar, men den här är definitivt inte deras toppnummer. Ett bra steg efter andra proffssågar i samma kubikklass. Jag har också varit med och provkapat och den kändes som den var tio cc mindre än motsvarande Dolmar, Hva, Stihl och Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS5105C

axwell  
#247744
Mange skrev:ag fick med info om att det 51EA var proffs såg, men de som gav infon hade inte jämfört den eller ens kört den.


Så du står fast vid att Hitachin "i bästa fall skulle kunna klassas som farmarsåg"?

Underförstått, om den ens skulle platsa som farmarsåg så är den ingen av de bättre?

Förstår att du inte säljer så många av Hitachi51EA.

Nåväl, hade planer på att köpa en så´n men om den inte ens är en farmarsåg så får det väl bero så länge.
Får kolla med den erfarne ÅF i S-vall om det är så illa.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS5105C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247777 "Inte ens en farmar såg" sa jag inte!

Jag sa att den "i bästa fall är farmar såg".

Hur sågar klassas är ingen hemlis. Det är efter pris, prestation o prestanda.
Jag tycker inte denna Hitachi 51EA Passar in i Proffs klassen.
Snarare i farmarklass vilket inte är en dålig såg i sig kanske men inte vad proffsen kräver.

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS5105C

axwell  
#247785
Mange skrev:Hur sågar klassas är ingen hemlis. Det är efter pris, prestation o prestanda.
Jag tycker inte denna Hitachi 51EA Passar in i Proffs klassen.
Snarare i farmarklass vilket inte är en dålig såg i sig kanske men inte vad proffsen kräver.

Så långt har vi numera samma uppfattning.

Däremot har vi tydligen olika sätt att värdera "skulle i bästa fall".

Om jag använde det uttrycket skulle det betyda att det är tveksamt om produkten når upp till den klassen.

Ser fram emot ATL-testen, hoppas att Hitachin och alla andra fabrikat fick gå med den skärutrustning som de är optimerade för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).