Gallring

Gallra bort björk

20 inlägg 15531 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

rokon  
#247653 om du tar för hårt på björken nu, dvs om du tar ned det mesta av den så åker du på en röjning av björkuppslag från stubbarna sen, det kan du minska genom att gallra ut eftersom.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

surjämten  
#247654 Intressant ämne.
Av alla kloka synpunkter gillar jag mest att björkskog är mkt vackrare, växer snabbare o är bättre vid fuktig mark !

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

towes  
#247656 Intressant fråga och bilder värda några tankar: Jag hade inte sopat väck all björk, ej heller röjt bort all gran undertill. Sällar mig till skaran som valt en glesning av björken samt normal granröjning till lämpligt senare gallringsförband. Vidare hade jag i den undre bilden där en del kalmark kan antydas räfsat vid fröfall för att gynna naturlig föryngring (av vad som månde villa gro).

Mina motiveringar:
För att glesa björken:
- Svaret finns ofta i skyn och här ser man förvisso inga kronor men hade man gjort det så tror jag de går i varann ganska ordentligt. Gallra alltså björken för bättre tillväxt.

För att inte såga ner all björk:
- Raka fina kvistfria men ännu ej grova = tillväxtpotential.
- Så mycket högre än granen att några piskskador knappast är aktuellt på många år ännu.
- Du nämner gammal mossåker, frågan är vad som hänt med markfuktigheten om du avverkat all björk? Risk för väta? Björken dränerar fuktig mark och gör därmed nytta tills dess granen vuxit till sig mer.

För att Spara och röja granen:
- Kommande generation "gratis", förutsatt att du får ett relativt jämnt bestånd.
- Röjning ger fokus på de stammar som har bäst förutsättningar och du kan förhoppningsvis även åstadkomma ett hyfsat jämnåldrigt bestånd.

Bara några tanke-skott från höften.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

sveakatten  
#247659 Tack för alla goda råd, området är ca 3-4 Ha, det växer väldigt olika på åkrarna. En del ställen bara gräs resten ser ut så här.
Funderade på att ta jord fräsen eller göra en plog till illern för att få bort gräset så förhoppningsvis björken kan ta sig.
Ha endast björk är en tanke som inte jag tänkt, ska kanske ta ner en större gran och se om den är frisk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247804 Skulle nog gallra björken och hugga bort granen nu,och vänta på de nya granskotten som kommer att skjuta upp istället som nästa generation självsådd skog med lite ev. stödplantering om det behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).