Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowi, slangskav vikarmskran

24 inlägg 12937 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247565 Klättrade upp på vagnen och fick se detta:

WP_20131130_018.jpg


Slangarna har skavts mot ovankanten av parallelstaget.
Är detta vanligt på Mowikranar? Jag ska kontakta säljaren imorgon, vagnen är bara 1 år gammal, så garanti finnes :)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

stegmaster  
#247575
donky-kong skrev:Är detta vanligt på Mowikranar?

Om det er vanligt på just Mowi vet jag inget om, men inte als ovanligt att man tar lite genvägar på budgetmodeller, med sånna saker som resultat tyvärr.
Det bordet ju varit et slangfäste just där, eller åtminstone lite slangskyddspiral.

Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

Tosca  
#247576 Har slangarna nötts ned till korden?

Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247577
Tosca skrev:Har slangarna nötts ned till korden?


Stämmer. Vagnen har knapt används, lite beklagligt kan tyckas.

Får se vad Andresens Maskin säger

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

Tosca  
#247578 På vanliga skogsmaskiner brukar slanggarantin vara begränsad till nån månad bara, men det kanske är bättre på huggarvagnarna?

Användarvisningsbild

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

stegmaster  
#247581 Jag hadde samma problem på min tidligare Farma kran med.
På dessa vagner gick ochså slangerna inn/ut av bom/sticka, med samma resultat som du visar på bilden, för at det saknades skydd.
Even om dom blev som du visar på bilden, så hangd dom med i flera år utan at spricka.
Minns inte av nån sprack just där, men det ser ju inte så hyggligt ut. :???:

Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247582
Tosca skrev:På vanliga skogsmaskiner brukar slanggarantin vara begränsad till nån månad bara, men det kanske är bättre på huggarvagnarna?


Slanggaranti? Har inte hört talas om något sådant. Däremot kan jag konsumentköplagen :) Och detta är ett fabrikationsfel. Ty jag har inte kunnat påverka felets uppkomst (annat än att inte använda kranen ;) ) Reklamationstiden enl. svensk lag är 3 år.

Dock tror jag inte det ska vara något problem,. Fortsättning följer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

Seb macahan  
#247583 Var på bommen uppträder detta skav?

Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247586
Seb macahan skrev:Var på bommen uppträder detta skav?


Detta är precis ovanför lyftcylindern. Där slangarna förs in i parallellstaget. Sedan fortsätter slangarna till grip och rotor.

Någon som har en större Mowikran? typ 400? hur ser lösningen ut där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

Tosca  
#247588 Ett problem kan väl vara att du köpt kärran som företagare, jag vet inte om du räknas som konsument på det sättet?

Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247589
Tosca skrev:Ett problem kan väl vara att du köpt kärran som företagare, jag vet inte om du räknas som konsument på det sättet?


betvivlar att det ska spela någon roll. Oavsett så borde Mowi vara måna om sitt rykte :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

donky-kong  
#247590 Jag funderar på om det kan vara en produktionstabbe. Slangskyddet kanske ska löpa längre, och på så vis skydda slangarna från skav..

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247598
Tosca skrev:Ett problem kan väl vara att du köpt kärran som företagare, jag vet inte om du räknas som konsument på det sättet?

Intressant frågeställning! Räknas man som företagare bara för att man momsar? Säkert om man frågar handlaren men kan ju vara värt kolla upp om man nekas ersättning.

Användarvisningsbild

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

stegmaster  
#247612 Er det hela slanger från Sentral til kranspets?? Altså inga rör eller sköter så er det dessutan ennu tråkigare då det er mycket mer trassel och byta sånna langa slanger som smyger sig inni bom/sticka.
På min Farma tror jag dom var ca 8m, som gick til rotator, blev en halv dag at laga en läcka om man rev av en slang ute vid rotatoren. :sad:

På min nya vagn er alla slanger delad upp med sköter och rör på strategiska platser, så det bordet inte ta mer enn några minut at byta slang.

Användarvisningsbild

Re: Mowi, slangskav vikarmskran

Seb macahan  
#247629 Slangarna skavs på samma ställe på min 400 kran och det har dom gjort i många år men det blir inte mer än så. Dom skavs även där slagarna går förbi lyftcylinderns infästning i kranen. Den rundade hylsan på kranen. Där ligger slangarna och skaver varenda gång man gör en rörelse med kranen men dom skadas aldrig mer än så. Jag har funderat och försökt bli av med detta men tror att problemet ligger i att om man fixerar slangarna bättre (tightare) så frestar man böjradien på dom i stället. Det ser ut så på nästan varenda Mowi vagn jag har sett som gått några år. Det ser ut så på andra vagnar med för den delen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).