Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82857 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247504 Hej!
Startar en aktuell tråd om köpråd HVA skogsröjsåg efter jag anser de äldre motsvarande trådarna är förålddrade.
Aktuella modeller för mig som semiproffs (aktiv skogsägare) är vad jag förstår 345/355/545/555 i variant F/FX/FXT tror jag de heter, ny eller bättre beg. Tänker mig en driftsäker allroundsåg som man kan serva själva, värdesätter dessutom låga vibrationer, stryktåligt styrfäste, rapp motor och hyfsad bränslesnål. Har en fastighet med mycket självföryngringar, leder lätt till täta bestånd, mycket röjning och ibland även eftersatta bestånd, typ konfliktbestånd, så det får inte vara för klen motor. Endast HVA är intressant, Stihlförespråkare undanbedjes. Ren skogsröjning, köra gräs duger de gamla till :wink:

Har idag gamla modeller i 200-serien, 244rx, 245rx, 250rx

Vilken modell ska jag sikta in mig på tycker du? :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#247509 Har en 555 fxt, det enda som är ok är värmen, jämför med Jonsered rs51.
555 är en trög djävul, rengörning av luftfilter dagligen, justering av tomgång, tjuvstannar titt som tätt.
Enligt återförsäljare är de fortfarande inte riktigt utprovade. För att den ska gå riktigt bra måste man köra hårdare än hårt, förgasaren ska själv då ställa om sig till rätt värden o.s.v.
Motorn är säkert ok, det är den s.k. miljövänliga förgasaren som är boven.
KÖP INGEN 555 i alla fall.

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247517
jannee skrev:Har en 555 fxt, det enda som är ok är värmen, jämför med Jonsered rs51.
555 är en trög djävul, rengörning av luftfilter dagligen, justering av tomgång, tjuvstannar titt som tätt.
Enligt återförsäljare är de fortfarande inte riktigt utprovade. För att den ska gå riktigt bra måste man köra hårdare än hårt, förgasaren ska själv då ställa om sig till rätt värden o.s.v.
Motorn är säkert ok, det är den s.k. miljövänliga förgasaren som är boven.
KÖP INGEN 555 i alla fall.

Tack för ditt inlägg jannee, låter inte alla bra, då tuffar jag hellre vidare med mina 2XXrx :surp: . Vilken årsmodell har du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

rikard_e  
#247520 har kört 545:an tyckte den gick riktigt bra utom flertal tjuvstopp.

Lite klen till det jag körde , så jag köpte en 535 fbx istället

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247525
rikard_e skrev:har kört 545:an tyckte den gick riktigt bra utom flertal tjuvstopp.

Lite klen till det jag körde , så jag köpte en 535 fbx istället
´

Kedjeröjaren är spännande, men passar inte mitt allroundbehov, kanske i framtiden... :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Amatörhuggare 62  
#247527 Hej , Min 555 Fxt går så in sjutton, men så har jag haft gasen i botten, hela dagarna. vid underröjning. Så har jag en Stihl 460 C - EM k den går väldigt fint, köpte den när 345 an
rasade i kopplingen. 555 an kommer att bytas mot en 490 C-EM KW till nyår.
Då Husqvarnaservicen lagt ner, har nu närmare till Stihl. Vilket är A och O med tanke på service.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#247529 Årsmodell 2012 - årets modell likadan.
!:a röjning då tjuvstannar den + dålig värme i handtagen.
Sistaröjning, kör stammar upp till runt 10-14 cm då fungerar värmen bra men då man går runt lite och söker nya objekt, motorn på tomgång, ja det är då den tjuvstannar. Haft den inne ett flertal gånger för felsökning (garantijobb) men värdena ska vara ok
Justerar upp tomgången (vilket är det enda som går), går bra en stund, 1/4 tank kanske, sedan slutar inte klingan att rotera, justerar ned tomgången, ja då tjuvstannar den åter igen.
När sågf*n stannat är det INTE bara till att rycka igång den. Nää, man får ta av den + gasa med en hand och rycka med den andra - jäkligt irriterande.
Sågen är dessutom inte ALLS så rapp som Jonsereden var.
Å andra sidan ska Stihl visst också ha eller har haft liknande problem, i alla fall enligt återförsäljaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

totte  
#247533 Låter som det är nån luftläcka till vevhuset, då brukar dom bli helt omöjliga på tomgången och dessutom orkeslösa. Är garantin slut? Annars skulle jag inte ge mig.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Amatörhuggare 62  
#247537 Jag har visst haft tur med min 555 a. känner inte igen dessa symptom. förutom värmen som är lite dålig när man får springa runt å jaga stam, då hinner det inte bli varmt mellan träden.

Ett fel jag upptäckt på 460 n är att bensindonglan ligger uppåt i tanken, då tjyvstannar den. Håller man då klingan högt och pumpar lite så går den till tanken är tom. Har försökt peta ner den men nästa tank så är den uppåt igen. Detta är retligt. Ska in i morgon med den.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247544 Jag har hittills läst mest negativt om nya 500-serien och mer positivt om 300-serien här på forumet, eller har jag missat något generellt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

kallen  
#247550
jannee skrev:Årsmodell 2012 - årets modell likadan.
!:a röjning då tjuvstannar den + dålig värme i handtagen.
Sistaröjning, kör stammar upp till runt 10-14 cm då fungerar värmen bra men då man går runt lite och söker nya objekt, motorn på tomgång, ja det är då den tjuvstannar. Haft den inne ett flertal gånger för felsökning (garantijobb) men värdena ska vara ok
Justerar upp tomgången (vilket är det enda som går), går bra en stund, 1/4 tank kanske, sedan slutar inte klingan att rotera, justerar ned tomgången, ja då tjuvstannar den åter igen.
När sågf*n stannat är det INTE bara till att rycka igång den. Nää, man får ta av den + gasa med en hand och rycka med den andra - jäkligt irriterande.
Sågen är dessutom inte ALLS så rapp som Jonsereden var.
Å andra sidan ska Stihl visst också ha eller har haft liknande problem, i alla fall enligt återförsäljaren.


Min 345fxt var likadan men kom fram till att det var något med locket till tanken så öppnade man det ibland så var det lungt, efter några veckor när jag fick öppna tanklocket en gång per tank när den gick så självlaga det sig och nu är sågen snart slut så kommer troligen bli en ny 545 till våren.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Hammaren  
#247558 Jag röjer dagligen med 555 och jag känner igen problemen ni tar upp, värst är tjyvstoppen,
man får smågasa medans man går annars lägger den av, jag har bytt ut kopplingen tre ggr,
vinkelväxeln en gång, motorn har glappat itu vid kopplingen ett par ggr, skruvarna som
håller ihop motor koppling var för långa så vi fick byta ut dem, senast för en vecka sedan fick
jag byta motor då lagren rasat där drivaxeln går in i motorn och slagit sönder kopplingen.
Nu har jag en ny motor men tjyvstoppen består. Sågen har gått ett år. Det är stora
påfrestningar på en röjsåg som går dagligen men jag tycker att den känns ihophastad på
nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

sajmon  
#247559 Ni som kan röjsågar, vad är det säkraste kortet?
Har ca 15 ha skog, 6 ha björkskog som röjningen är kraftigt eftersatt.

Ska gärna gå att montera tråd för att trimma gräs runt villatomten.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Nonkan  
#247560 545 FXT skulle jag rekommendera, men gå ner till 200-klinga istället för 225, blir mycket rappare.

Viktigt med vintersats vid lägre temperaturer också, 545-motorn går inte bra om den inte kommer upp i rätt arbetstemperatur.


Sajmon: 345 FR, den är mest allround om du vill köra både sågklinga och gräs. F-modellerna är för korta i röret och har fel vinkel mot marken när du kör med gräshuvud. Är det däremot riktigt eftersatt hade jag valt 555 FX och en mindre separat trimmer.

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247567
Nonkan skrev:545 FXT skulle jag rekommendera, men gå ner till 200-klinga istället för 225, blir mycket rappare.

Viktigt med vintersats vid lägre temperaturer också, 545-motorn går inte bra om den inte kommer upp i rätt arbetstemperatur.


Sajmon: 345 FR, den är mest allround om du vill köra både sågklinga och gräs. F-modellerna är för korta i röret och har fel vinkel mot marken när du kör med gräshuvud. Är det däremot riktigt eftersatt hade jag valt 555 FX och en mindre separat trimmer.

Hej Nonkan!
Du som är ÅF borde ju ha bra koll på grejerna....
545FXT eller 555FXT om jag ska köpa nytt
545:an borde ju vara bäst allround i skogen?
Kan jag ställa förgasaren själv som på 200-serien?
Är det kraftig styrinfästning på 545/555 (är less på fästen som spricker i godset)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).