Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44142 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247264 Det klara det lika bra om det kommer 1-2 dm i taget det gör det men sen blir ju en traktor bättre och det är ju logiskt men det funkar med atv

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247270 Funkar gör det med skyffel också.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247273
r93 skrev:
skogsbonne skrev:japp.
Så han spräckte ramen när han ploga?
Han har iaf inte gjort det på 650:in men du har ju sett själv att han klarar det.

Tallen100 jag har inga problem med det!

2 dm blöt snö är inga problem, har inte kommit mer än så innan jag plogat så vet inte hur det funkar sen


Ja, jag tolkar det som att ramen sprack när han plogade, dom senaste bilderna är inget jag imponeras av, några centimeter snö, landsväg och 35kmh, jag hoppas han klarar sig när det hugger tag, för det gör det förr eller senare......


Jo just där var ju asfalt men annars kör han grusväg

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247279
tallen100 skrev:Funkar gör det med skyffel också.


vad har du emot fyrhjulingar?

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

strombom2  
#247298 jag står på skogsbonde sid. Jag ser tydligt i huvudet hur man kan få en väg bra o far bar väg med en fyrhjuling, har vägen bra diken på vardera sida är de ju bara att trycka ner snön där det kan ju inte vara svårt sen är det bara att hålla farten uppe. däremot har vägen inga diken då blir det där emot svårt. Har dock ej plogat med fyrhjuling för kör med traktor istället.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Qkeeper  
#247325 Snökörning fungerar nog bara i vissa delar av landet beroende på snömängd.. Sällan det här omkring kommer mer än 15-20cm blötsnö eller mer än 50cm på en vinter och då funkar fyrhjulingen med blad.. Annars lär nog slunga till..

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247414
skogsbonne skrev:
tallen100 skrev:Funkar gör det med skyffel också.


vad har du emot fyrhjulingar?

Har inget emot dem är roliga lekmaskiner och funkar bra till diverse småjobb, men att jämföra dem med en traktor köper jag inte...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogshasse  
#247484
Skarvikarn skrev:Om ni hade 150 000kr hur skulle ni göra? vilka maskiner skulle ni skaffa o i vilken ordning? Ni hade dels några omkullblåsta frötallar, och sedan massor av eftersatt röjning och därifrån skulle dessutom veden bärgas.

jag tänker först motorsåg o röjsåg o skydd 18-20000kr men sen då? Vad är trevligast?


det finns flera vimek minimaster till salu på blocket just nu kanske det kan vara något

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

stektlök  
#247487 Köpa ny såg, röjsåg, nya huskvarna värstingkläder och beg traktor och kärra!!
Jag tänker då såhär..... möe sköj han kommer kunna ha med sina grejer ! Roligare än aktier
å hyra in arbetskraft. Inget ger sådan tillfredställelse som jobbet i skog å mark tycker ja !

:grin: köp dina grejer nu och återkom med en bildtråd när du "grejar" !

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247492 Det verkar inte vara något problem att bränna 150' på leksaker om man vill det. Men har man bestämt sig för att handla upp kosingen och tänker sig att göra något seriöst i skogen så är det vettigaste en gammal Blondin som någon varit inne på.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#247500 Skyddshjälm,skyddsbyxor och skyddsstövlar är väl det man måste börja med =5 till 6tkr.
Motorsåg, dunk, fälljärn, måttband = knappt 10 tkr sedan kan du sätt igång.
Röjsågen kommer senare =8 till 9 tkr
Mycket mer behövs inte för att komma igång, svårt för att inte säga omöjligt att räkna hem mer investeringar, framförallt om man har det som en fritidssyssla.
Traktor eller ATV får till stor del belasta nöjeskontot.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Homo abies  
#247781 Skaffa halvband till Victorn! och investera i riktigt bra personlig skyddsutrustning och bra sågar samt utbildning värd namnet så att du får bra effektivitet och minimerar riskerna

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Mojjen88  
#247789 Du får ju en ganska fin Terri för dom pengarna,har själv en Terri 1000 med kran som jag är helnöjd med.Enda problemet med den,är väl att det är lätt att dra på sig haverier om det är stenigt,passar bäst på blötare mark o snöföre.Nästa projekt är att få till en biltrailer till den,för att slippa åka traktor med vagn som jag gör nu.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#249168 Lite bilder är ju kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

stektlök  
#249174 Instämmer ! Bra jobbat ! Torkar flisen bra ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).