Motorsåg och handhållet

Logosols kedjeslip

11 inlägg 8048 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logosols kedjeslip

nhtd80  
#247219 Någon som har erfarenhet av Logosols automatslip?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247231 Jag har en!

Vad vill du veta?

V

Avatar Fallback

Re: Logosols kedjeslip

nhtd80  
#247375 Har bara sett den i en annonsbilaga. Verkar relativt billigt för en automatslip. Funderar på att gå ihop med ett par grannar och köpa en gemensam. Hur pass mycket automat pratar vi om?
Filar den ryttare och tänder eller bara tänderna? Hur lång tid tar det att fila en kedja? Vi har en blandad kompott av motorsågar, både de små stihlsågarna och husqvarnas större. Hur fungerar den till olika tjocklekar och dimensioner?
Tacksam för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247455
nhtd80 skrev:Har bara sett den i en annonsbilaga. Verkar relativt billigt för en automatslip. Funderar på att gå ihop med ett par grannar och köpa en gemensam. Hur pass mycket automat pratar vi om?
Filar den ryttare och tänder eller bara tänderna? Hur lång tid tar det att fila en kedja? Vi har en blandad kompott av motorsågar, både de små stihlsågarna och husqvarnas större. Hur fungerar den till olika tjocklekar och dimensioner?
Tacksam för svar!





Här är svaret på dina frågor! Är det något du undrar utöver det så skriv en rad!

Cheers V

Avatar Fallback

Re: Logosols kedjeslip

nhtd80  
#247602 Tack för hjälpen!
Är du nöjd med maskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

Huskyman  
#247645 Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Det såg ut som killen i filmen "höftade". Följer det med en jigg eller hur funkar det?
Jag brukar köra 0,5mm med filmall...... (Jag handslipar.)

Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247672
Huskyman skrev:Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Det såg ut som killen i filmen "höftade". Följer det med en jigg eller hur funkar det?
Jag brukar köra 0,5mm med filmall...... (Jag handslipar.)

Jag använder linjal över tänderna plus bladmått för att ställa in första tanden. Har inte Logosol men det fungerar på alla slipar utan måttskala.

Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

stegmaster  
#247675
th skrev:
Huskyman skrev:Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Det såg ut som killen i filmen "höftade". Följer det med en jigg eller hur funkar det?
Jag brukar köra 0,5mm med filmall...... (Jag handslipar.)

Jag använder linjal över tänderna plus bladmått för att ställa in första tanden. Har inte Logosol men det fungerar på alla slipar utan måttskala.


Just det.
Fanns dock med en bit som er 0,65mm(vil jag minnas) som man kan peta imellan och mäta djupet, (min slip er grindomatic v12 som er rett lik logosol).
Brukar den aldrig, kör efter ögonmått metoden. 8)

Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247680 Jag kör som stegmater: med ögonmått!

V

Avatar Fallback

Re: Logosols kedjeslip

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247695 Har precis beställt en grindomatic v12.väntas hem i mitten av veckan,Någon som kan uttala sig om den maskinen?.Kollar man runt på forum,och även här,så verkar det vara en bra maskin!.Är den svårinställd när man tex byter från .325" till.404",och omställning till ryttare? och inställningar över huvudtaget? får nog svar på det mesta när jag har börjat att använda den,men alltid roligt att vara förberädd,och höra andras åsikter!
mvh JA:S skog och maskin!

Användarvisningsbild

Re: Logosols kedjeslip

stegmaster  
#247722
huggar*n skrev:Har precis beställt en grindomatic v12.väntas hem i mitten av veckan,Någon som kan uttala sig om den maskinen?.Kollar man runt på forum,och även här,så verkar det vara en bra maskin!.Är den svårinställd när man tex byter från .325" till.404",och omställning till ryttare? och inställningar över huvudtaget? får nog svar på det mesta när jag har börjat att använda den,men alltid roligt att vara förberädd,och höra andras åsikter!
mvh JA:S skog och maskin!


Orkar inte förklara alt i detalj, men det går ganska snabbt när man ser hur alt funkar.

Du kan ju roa dig med at ladda ner manulen och lesa tills du får hem maskinen. :grin:

http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... bot_se.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).