Gallring

Gallra bort björk

20 inlägg 15536 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra bort björk

sveakatten  
#247424 Hur ska jag göra, ska man ta bort det mesta av björken när området börjar se ut så här?
Eller kan jag vänta längre?
2013-12-01 10.40.21.jpg

2013-12-01 10.40.49.jpg

Det är en gammal mossåker som granarna börjar komma upp på.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

jannee  
#247426 Får du bara inre glesare förband än 3 meter mellan granarna, tag bort dem nu. Min uppfattning är att om du väntar för länge trasar björkarna sönder beståndet nästa gång du avverkar. Översta bilden är det en självklarhet nedersta kanske lite mer tveksamt. I vilket fall som helst böra björkarna glesas ut - minst fyra meter mellan stammarna.
Finns säkerhet många andra uppfattningar som är lika rätt - eller fel.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

sveakatten  
#247429 Det var det jag var rädd för, jag är i kanten mot åkern och hugger bort björk, och ser att det blir svårt att klara granarna om jag släpper upp dom längre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

Mannfolk  
#247431 Röj undan allt i botten? Gallra sen Björken till 950st/ha?

Finns många ide`r, Att ta bort björken å je plats åt granarna går också,men jämnt bestånd uppnås ju aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247432 Skulle satsa på granen. Hugga bort 80% av all björk, endast lämna någon som är extra fin. Vänta med att röja granarna tills du huggit björkarna eftersom du får räkna med att några granar stryker med.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247433
OAS-forests skrev:Skulle satsa på granen. Hugga bort 80% av all björk, endast lämna någon som är extra fin. Vänta med att röja granarna tills du huggit björkarna eftersom du får räkna med att några granar stryker med.


Håller med dig. :)

På den nedersta bilden ser det dock lite glest ut mellan granarna.

Det är aldrig fel att låta några fina björkar stå å grovna till. Men det gäller att dom har mer att ge. Så dom inte bara står o stampar.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

machonisti  
#247438
OAS-forests skrev:Skulle satsa på granen. Hugga bort 80% av all björk, endast lämna någon som är extra fin. Vänta med att röja granarna tills du huggit björkarna eftersom du får räkna med att några granar stryker med.

Håller med OAS. Har själv gallrat åtskilliga ha av liknande bestånd.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

nisse8  
#247451
machonisti skrev:
OAS-forests skrev:Skulle satsa på granen. Hugga bort 80% av all björk, endast lämna någon som är extra fin. Vänta med att röja granarna tills du huggit björkarna eftersom du får räkna med att några granar stryker med.

Håller med OAS. Har själv gallrat åtskilliga ha av liknande bestånd.
Så skulle jag också göra. Ett tips från mej: tänk framtid, lämna såna björkar som du enklast kan hugga bort utan att skada granarna om 5-10 år t ex nära framtida stickvägar.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

nalle34  
#247596 Jag skulle glesa ut björkarna till ca. 3m förband. Kronobergs metoden heter metoden. Titta på bilden i länken,klar inte av att lägga in bilden direkt. Är en Al skärm med gran in under. skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=8124
Har sälv praktiserat det med björk men har inga bilder på det. Bilden är från närheten av min arbets plats där en har gjort det med Al. Går ut märkt med ochså.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

halvproffs  
#247599 Jag skulle glesa ut björken till 4-5m förband och röja bland granen. Inom en ganska nära framtid har du timmerbjörk som är rätt bra betald. Då har även granen kommit upp sig rejält. Tänker göra så själv i ett bestånd som liknar detta.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247600 Ni som tycker det är "självklart" att välja granen före björken, varför då?
Blir själv alltmer intresserad av att satsa på mer björk, av lite olika skäl.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

rokon  
#247614 En återkommande utglesning vart 5 år av björken med början nu. Den nedre bilden där dröjer det ju innan granarna når kvistarna på björken då dess stammar är mycket högre. Smågranarna skall ej chockas av för snabbt ändrade ljusförhållanden.
Men glesa ut björken även där nu. Finns det något roligare än dessa blandbestånd, du får börja skörda nu och har ändå ett blandbestånd kvar, där björken gallras återkommande och blir fina stammar, samtidigt triggar den granens vilja att försöka växa ikapp och du får fin förna från björkens blad. Björken hjälper till att hålla grundvattnet lägre och granrötterna får på så sätt bättre fäste.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

granqvist  
#247616
sveakatten skrev:Hur ska jag göra, ska man ta bort det mesta av björken när området börjar se ut så här?
Eller kan jag vänta längre?
2013-12-01 10.40.21.jpg

2013-12-01 10.40.49.jpg

Det är en gammal mossåker som granarna börjar komma upp på.


Mitt förslag:
Hugg björken i gles timmerställning nu, röj i granen sen och lämna ca 2 500 st/ha.
Avveckla björken när den nått timmerdimensioner och röj/gallra i granen.

Om det inte finns avsättning för björktimmer, eller om det är glasbjörk kanske skärmen kunde avlägsnas nu på en gång.

Att lämna enstaka björkar som miljöträd i vilket fall som helst är aldrig till skada.

Några synpunkter på drivningen:
Snö och blida är att föredra, likaså glesa körstråk kombinerat med vinschning och/eller fällning ut ur beståndet.

Har någon gång avsiktligt fällt fast överståndare för att kunna ta ner trädkronan med minsta skada på plantbeståndet. Men detta man kanske inte ska råda någon till :???:

Avatar Fallback

Re: Gallra bort björk

jannee  
#247630 Ulvskogen, räknar man krasst ekonomiskt är nog rena björkbestånd att föredra. Du hinner med MINST 2 generationer björk innan granen är fullvuxen = du får in lite pengar + minskar risken för storm och rötskador.
Som ett extraplus är att björkskog är betydligt vackrare än granskog.
I långa loppet tjänar man nog på att låta det växa som trivs bäst, oberoende om det är gran/tall eller löv.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort björk

machonisti  
#247648 Har grantopparna hunnit bli sönderpiskade av björken är det att föredra att gallra björken. Innan björkarna skall huggas bort har det kommit ett nytt granbestånd och då har man en ny chans att lämna gran om man så önskar.

Speciellt trådens relativt raka stammar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).