Motorsåg och handhållet

"Fällhandtag"

31 inlägg 10889 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247087
anersimyra skrev:[ni ? Ska jag slå till ?.. :smile:

Gör det! Blir avundsjuk när jag hör du ska röja tall! Trävligste röjningen jag vet! :wink: Mer enn tretti år sedan jag gjorde det i Hedmark! Här finns inte tall å röja, mestadels löv av alla slag och lite gran.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

machonisti  
#247088
tallen100 skrev:Undrar vad säker skog säger om denna :lol:
Kanske måste kontakta "osäker skog". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

anersimyra  
#247093
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:[ni ? Ska jag slå till ?.. :smile:

Gör det! Blir avundsjuk när jag hör du ska röja tall! Trävligste röjningen jag vet! :wink: Mer enn tretti år sedan jag gjorde det i Hedmark! Här finns inte tall å röja, mestadels löv av alla slag och lite gran.
Det är tyvärr inte enbart tall, där finns lika mycket lövsly :???:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

axwell  
#247141
JensSkoog skrev:Ok. Vad typ stam/kvistsåg är det? Jag har en Stihl med 10" svärd och teleskophandtag, så jag kan kapa gräner högt uppe, men den är forståss inte å dragsa på i röjning, men när jag "städar" i trädgårder är den jättebra. Selen gillar jag ochså.
Annars samstämmer jag fullt och helt i det om lokala handlare. Jag kör tre mil til en Stihl-handlare bara av den grund att han är så trävlig och kunnig!


En så´n här gick och väntade på i år efter år, snart skulle den komma, väntade några år ytterligare, köpte det billigaste surrogatet i väntan på undret.

Några år senare fanns den på marknaden.................

http://www.maskinklippet.se/rojsag/husqvarna-535fbx
Fan också, bra pris men slutsåld :sad:


Den jag har i väntan på en riktig fanns på Biltema för några år sedan, selen är från en Husq. 36 cc, lite omgjord för att kunna flytta sågen lite längre utan att behöva flytta fötterna.

Sågen är tvådelad, dvs går enkelt att få med sig tvärs över traktorn, eller hopsatt längs med, där det inte är för risigt.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247162 Otur! Vet inte vad den kostar i Norge nu, men har tänkt å kolla. Var gott över 10K.

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

josip  
#247214


Här kan man se fällhandtaget i användning.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247224 Finns i två storlekar för normala och XL. Finskbyggda.
Har sett o torrkört dessa och några andra liknande versioner.

Jag förstår vitsen i det och hade gärna sett det utvecklas lite mer.
Kastskydd är det i sågen om det inte är gammalt skrot man sätter i den.
Det utlöser vid kast likväl, om det funkar som det ska.

Husqvarnan Brumsten tänker på hette 262XPH och ersattes av 365H. Var av en händelse på fabriken just då de monterade de första prov sågarna i 365H. Den har en annan infästning till styret som såg ut o funka bättre än 262XPH vilken vrider sig lite för lätt.
Även tank/styre är lite annorlunda.

365H

En av de sista monterade 262XPH hemma hos William Greene.

Ingen av dessa har stöd för benet som fällbågen har vilket ger den lite övertag i mitt tycke.
Senast redigerad av Mange lör 30 nov 2013, 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247225 Finns fortfarande några 262XPH om man letar lite.
365H Finns och kommer nog o finnas ett bra tag till.

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

Blivande snickare  
#247237
En av de sista monterade 262XPH hemma hos William Greene.

Den hyllan skulle man inte tacka nej till! :smile:

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

anersimyra  
#247261 Hepp !!! Det gick ju utmärkt med skjutande kedja.. :surp: :surp: :shock: :smile:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

Storken  
#247317 Det gick ju rätt bra, men lite onödigt stor såg kanske..

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247335 Trur jag fortfarande holler fast vid röjsågen (och drömmer om kedjeröjare)! :wink:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

granqvist  
#247792
RTH skrev:Har någon använt en dylik


Har själv aldrig prövat men sitter och fantiserar om att det kanske skulle funka i galet försenade röjningar också som hjälpmedel där det finns "övergrovt" för röjsåg :roll:
Speciellt om man som mig själv är lite dålig i ryggen....

Priset lär ligga på drygt 200e. Hade lite funderat på en kedjeröjsåg också men till just det som jag skrev ovan kanske den här skulle funka, betydligt billigare "test" i alla fall...

http://www.piksa.fi/apurituote/apurise.html


Jag äger en fällbåge, typ den som finns på bilden. Har sågat med den och 339:an i höst knappa 15 h och totalt kanske 50 h. Att det skulle finnas större risk att såga sig än vid normal motormanuell avverkning har jag inte erfarit.

Den har absolut en nisch och det är kastfällning av helträd i högar. Med rätt teknik kommer man upp till hyfsade prestationer. Men ska man enbart röja och lämna kvar virket så ser jag inget extra värde i fällbågen.

Största problemet har egentligen varit när man jobbat i snöiga förhållanden och kyla, typ under -10 grader. För att flytta det fallande trädet i högen måste man ofta släppa bågen och ta tag i stammen med bägge händer. Handsken blir våt och så småningom samlas vätan i bågens gashandtag och gasmekanismen, inklusive vajern fryser. En ordentlig infettning torde lösa problemet, emellertid.

Sök efter 'fällbåge' på forumet. Det finns en bra video på youtube av en proffshuggare, men den är numera privat, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

RTH  
#247863 Oj det var många som dömde ut den helt.... :mrgreen:
Men man skall ju inte jämföra den med en röjsåg. Har sett en film där man hugger energivirke och lyfter det i hög när trädet ännu faller, funkade väldigt bra.

Ett område som jag faktiskt tror att den här skulle funka suveränt är huggning av åkerkanter, dvs klenvirke/röjningsvirke som får ligga kvar. I åkerkanter lutar alla träd ut över åkern och man vill ju fälla dom inåt skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

totte  
#247872 Vad jag förstår så var det inte någon som dömde ut den som faktiskt har använt den :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).