Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44144 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247197 @lissnils, låter som ett kanonbra upplägg.
Jag har ca 4 mil till mitt skifte där det finns ett torp med en liten ladugård. Uppgraderar nu från fordson med vajerkran till Holder med huggarvagn. Investerar ca 75 000 -vad jag kan sälja fordson för +en del arbete.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247205
skogsbonne skrev:Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint


Har varit å gjort väg åt sånna som plogat med hjuling å gått bet efter några snöfall! En från början smal väg har blivit alldeles för smal... Så jag vet skillnaden på en traktor å fyrhjuling! Hjuling= Värdelös om det kommer stora snömängder, man kommer längre med en fem hästars snöslunga!

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

lissnils  
#247222 Kanske ska förtydliga då att jag inte avser "stoppa traktorn i ryggsäcken" för varje runda - det har jag inte gjort med hjulingen heller. Hjulingen har jag haft 50/50 hemma och i skogen skulle jag tro. Med traktorn så misstänker jag att det blir 80% i skogen och 20% hemma - lite beroende på om jag gräver lite djupare i plånboken och köper en frontlastare eller inte.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#247223
tallen100 skrev:
skogsbonne skrev:Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint


Har varit å gjort väg åt sånna som plogat med hjuling å gått bet efter några snöfall! En från början smal väg har blivit alldeles för smal... Så jag vet skillnaden på en traktor å fyrhjuling! Hjuling= Värdelös om det kommer stora snömängder, man kommer längre med en fem hästars snöslunga!


När det kommer rejält med blötsnö så flyttar snön 430:in istället för tvärt om, då får jag låna grannens valtra för att få ordning på det.

Att en atv skulle göra det lika bra är omöjligt, allt handlar om vikt!!!!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#247226 Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint[/quote]

Du hänger en del på atvforum? Det gör jag med. Menar du han som spräckte ramen på sin can am 400? Och som numera har en xmr 650?

Spricker ramen när man plogar snö så är det inte byggt för den påfrestningen!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247240 japp.
Så han spräckte ramen när han ploga?
Han har iaf inte gjort det på 650:in men du har ju sett själv att han klarar det.

Tallen100 jag har inga problem med det!

2 dm blöt snö är inga problem, har inte kommit mer än så innan jag plogat så vet inte hur det funkar sen

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247242 Han som ploga med atv kanske inte visste vad han gjorde för här blir inte vägarna smalare utan det beror på vart man kör samma gäller ju med traktor

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247245 Blir inte vägarna smalare!!? Du orkar ju inte trycka en frusen kant med en fyrhjuling å ett litet blad, snön måste ju över kanten om inte vägen ska bli smalare... har du verkligen plogat annat än gårdsplan nån gång?? för det låter inte så!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247249 Är man smart blir det ingen frusen kant.
ja varje vinter

Du plogar ju inte ens med atv så...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247250 Så det har med smarthet att göra om kanten fryser??? Då ska jag försöka bli smart så det blir sommar året om!!
Senast redigerad av tallen100 lör 30 nov 2013, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#247252 Antingen är ATVen an djävul på att ta sig fram, eller är förarna väldigt duktiga, min gamle boxer har problem med ett 2.7 meters snöblad, trots skarpsko och en rekorderlig cementvikt i hydralarmarna.
Tycker traktorn mest vill gå på tvären (bladet trycker in traktorn) - är på tok för lätt, å andra sidan är vår snö oftast blöt eller mycket blöt + att någon alltid lyckats packa till den också.
Den stora fördelen är att jag aldrig får ned bladet så långt ned att jag kör iväg gruset.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247254
tallen100 skrev:Så det har med smarthet att göra om kanten fryser??? Då ska jag försöka bli smart så det blir sommar året om!!


ja man kan ju låta bli att ha en kant

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247255 Å hur skulle det gå till på en väg som är en km??? Snöslunga?? Vet ingen som plogar en väg som inte får en snöplogskant!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247258 Man kan ju trycka bort dom så det inte blir en kant jämt på vägkanten!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#247262
skogsbonne skrev:japp.
Så han spräckte ramen när han ploga?
Han har iaf inte gjort det på 650:in men du har ju sett själv att han klarar det.

Tallen100 jag har inga problem med det!

2 dm blöt snö är inga problem, har inte kommit mer än så innan jag plogat så vet inte hur det funkar sen


Ja, jag tolkar det som att ramen sprack när han plogade, dom senaste bilderna är inget jag imponeras av, några centimeter snö, landsväg och 35kmh, jag hoppas han klarar sig när det hugger tag, för det gör det förr eller senare......

Det är ingen som påstår att det inte går att ploga snö med en atv, men att den skulle klara det lika bra som en traktor stämmer inte, det är enkel fysik....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).