Socialt (mer om oss)

Kaloriförbränning vid skogsarbete

31 inlägg 32875 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#246914 Klart man sliter! :wink:

Håller på och röjer en gammal hagmark nu där det även ingår en del risbrosslande, ska ta på mig pulsklocka nästa gång!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Lågbonitet  
#246922 Kan inte någon av er som är i gamet å har en pulsklocka sätta på er den på nästa "skogspass" ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246941 Har prövat pulsklocka, ger inte så exakta värden. Särskilt inte vid så ojämnt och lågintensivt.

Tänk också på att om man inte är proffs, så är det antagligen musklernas utmattning som sätter stopp, inte konditionen. Ett pass på gymmet där man kör sig slut i armarna bränner inte många kalorier! :-)

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246988
Vedproducent skrev:Kaloriförbrukningen beror på ganska många faktorer förutom själva aktiviteten.
Tex Ålder, syreupptagningsförmåga och framförallt vikten som i stort är proportionell med förbrukningen. Alltså väger du 120 kg i stället för 60 kg så förbrukar du det dubbla.

Men några 6000 kcal på sig 8 timmar i skogsarbete kommer man inte vanligtvis upp i om du är normalviktig och det har ni ju konstaterat att det är få överviktiga skogsarbetare. Ska du upp i en förbrukning som 75 kg gubbe på 800-1000 kcal/timme krävs tävlingstempo och det håller inte en skogsarbetare hela dagen. Jag skulle säga max 4000 kcal som normalviktig mot den normala förbrukningen 2000 kcal. Sen är det som sagt individuellt men med 4000 kcal stoppar man i sig dubbelt så mycket mat och det gör i alla fall inte jag och jag håller min vikt.



Håller med!

Jag förbrukar ca 4000 på en dag (har pulsmätare med denna funktion ) o för mig motsvarar det en löprunda på 3-3,5 mil!

Men då är det tungt arbete med såg o brossling!

V

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247119 Jag vet inte hur mycket man förbrukar under huggning, men vid röjning borde det vara lättare att räkna ut eftersom det är mer konditon än styrka?
Jag kan prova med pulsklocka nån gång, sparar de pulskurvan i nån graf eller?

Det enda jag vet säkert är att jag äter väldigt mycket under röj-säsongen och har inget extra fett alls när vintern kommer...

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

JensSkoog  
#247122 Om jag jobbar hårdt eller inte så hårdt, så har jag fett nog på kroppen till å klara av en kall vinter! Mat är gott! Reknade på det och finner att jag har en vikt på 0.556kg/cm! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

machonisti  
#247127
JensSkoog skrev:Om jag jobbar hårdt eller inte så hårdt, så har jag fett nog på kroppen till å klara av en kall vinter! Mat är gott! Reknade på det och finner att jag har en vikt på 0.556kg/cm! :lol:

Finns många matematiska formler.

Låt oss pröva med siffror.

99 kg / 173 cm = 0,57 kg/cm

Kan bero på mina stora fötter.

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Tosca  
#247145
machonisti skrev:Kan bero på mina stora fötter.

Står du på tå när du mäter eller vaddå?

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vedproducent  
#247153 Kvalar in på 0,41 med en variation på plus 10 % under året.

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

machonisti  
#247160
Tosca skrev:
machonisti skrev:Kan bero på mina stora fötter.

Står du på tå när du mäter eller vaddå?

Plattfot!

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

MNskog  
#247179 Ja, jag har läst att det gjordes en undersökning på manuellt skogsarbete och kaloriförbrukning. Jag har för mig att det var på 30-talet och den gjordes under en hel vinter på några huggarlag.
Undersökningsmetoden var enkel men bra. Man vägde helt enkelt huggarna på hösten när de for till skogen och på våren när de for hem. Sen vägde man all mat som de fick och beräknade näringsinnehållet. Eftersom de bodde isolerade under så lång tid blev nog resultatet rättvisande och det visade på en medelförbrukning på runt 6000 cal/dygn. Det fanns de som var upp mot 9000!
Jag tror inte man kan använda moderna tabeller för förbrukning för att räkna på detta extrema jobb. De hade nog en hög förbrukning även under vila då de bodde i enkla kojor och bara att hålla värmen kräver en rejäl förbränning.

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247189 Har någon pulskurvor för röjning liggande. Runt 60% av maxpuls vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#247391 Hade pulsklocka igår, röjning med brossling i en gammal hage. Har inte kopplat in klockan i datorn ännu men jag kan konstatera att jag låg på ungefär samma frekvens som vid måttligt tempo på racern.

Som Mangan säger är det inte kondisen som tar slut utan musklerna.

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247394
herjman skrev:Hade pulsklocka igår, röjning med brossling i en gammal hage. Har inte kopplat in klockan i datorn ännu men jag kan konstatera att jag låg på ungefär samma frekvens som vid måttligt tempo på racern.

Som Mangan säger är det inte kondisen som tar slut utan musklerna.


Får nog pinsamt erkänna att ibland så tar även kondisen slut ;-)

V

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247453 Beror på att du har bra teknik, vesslan. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).