Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92649 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

alias  
#246810 Det jag funderar på är lite hur man definierar timprestationerna här. Under rätt förutsättningar går det att hugga många bitar per timme effektiv huggning. Hur stor del av arbetsdagen är effektiv huggning och brossling?

Det tillkommer ju alltid en del extra moment som drar ner snittprestationen sett över hela arbetsdagen (snitsling av trakten, filning, nedtagning av träd som djävlas m.m.).

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Amatörhuggare 62  
#247096
m_DSC01216.jpg

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

jannee  
#247113 En sådan välta skulle passa PERFEKT på min ladugårdsplan!

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247117
alias skrev:Det jag funderar på är lite hur man definierar timprestationerna här. Under rätt förutsättningar går det att hugga många bitar per timme effektiv huggning. Hur stor del av arbetsdagen är effektiv huggning och brossling?

Det tillkommer ju alltid en del extra moment som drar ner snittprestationen sett över hela arbetsdagen (snitsling av trakten, filning, nedtagning av träd som djävlas m.m.).

MVH
Alias
Stopp i arbetet för "nöjen" händer ju då och då.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247118 Vi får ju heller inte glömma bort att "konsten" kräver sin tid.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247120
anersimyra skrev:Vi får ju heller inte glömma bort att "konsten" kräver sin tid.. :smile: :smile:
Då jag var "rädd" att skogvaktarn var humorbefriad, sågade jag loss staken och slängde den ifrån mig. Tror ni inte på fan att jycken tog den i truten och for iväg längs vägen i stockholms mest besökta friluftsområde :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247121 Jycken med "stakbytet" :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

machonisti  
#247124 Staka loss, vikingar!

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

totte  
#247138 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Chainsaw Charlie  
#247143 2000-talets svar på Leonardo da Vinci :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

MNskog  
#247178 Vad jag minns när det gäller accordshuggning så låg jag på mellan 30-50 bitar per tank. Det var fallande längder.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247184
MNskog skrev:Vad jag minns när det gäller accordshuggning så låg jag på mellan 30-50 bitar per tank. Det var fallande längder.
Det låter rimligt, jag vill minnas att man körde upp drygt fem liter per dag, och det var 4% :surp: Jag minns att vi kom på en lagbas med att av någon korkad anledning blanda till 6% i de gemensamma jeepdunkarna, men vid hot om "smäll å käftens vägnar" upphörde detta tilltag :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Palakangas  
#247191 På 60-talets mitt var det fortfarande många arrendatorer som kombinerade jordbruket med skogsarbete. Upp innan fan fått på sig tofflorna, hjälpte frun med ladugården, sedan ut till skogen där de högg tills mörkret lade sig. Hemma så var det till att sköta om djuren och förbereda nästa dag. Dessa män presterade i skogen vad som i dag anses osannolikt. Min mor berättade att det en gång var så fruktansvärt kallt att några karlar i stället kom hem till oss och i stället hjälpte till på gården. Vattnet var fruset så de drog mejerikrukor med vatten på en kälke från en bäck. Det är då man tänker på hur mycket vatten det går åt till mjölkkor och annat.Den dagen blev det ingen inkomst för dem men de fick mat och var nöjda med det. Tänker på det i bland när jag svär över krångligheter på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#247212
anersimyra skrev:
anersimyra skrev:Vi får ju heller inte glömma bort att "konsten" kräver sin tid.. :smile: :smile:
Då jag var "rädd" att skogvaktarn var humorbefriad, sågade jag loss staken och slängde den ifrån mig. Tror ni inte på fan att jycken tog den i truten och for iväg längs vägen i stockholms mest besökta friluftsområde :surp: :surp: :surp:



:lol: :lol: :lol: Man vet aldrig :)

Här i byn gjordes ett spratt med målad text på koäggen som var uppställda i åkerkanten, jag väljer att inte återge texten men käringarna i byn tog sig för pannan och undrade vad det var för gangsters i farten !

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#247263
husqvarna_med_sthil skrev:
anersimyra skrev:
anersimyra skrev:Vi får ju heller inte glömma bort att "konsten" kräver sin tid.. :smile: :smile:
Då jag var "rädd" att skogvaktarn var humorbefriad, sågade jag loss staken och slängde den ifrån mig. Tror ni inte på fan att jycken tog den i truten och for iväg längs vägen i stockholms mest besökta friluftsområde :surp: :surp: :surp:



:lol: :lol: :lol: Man vet aldrig :)

Här i byn gjordes ett spratt med målad text på koäggen som var uppställda i åkerkanten, jag väljer att inte återge texten men käringarna i byn tog sig för pannan och undrade vad det var för gangsters i farten !
Vad är ett "koägg" ??? :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).