Gallring

Massavedslängd maskinkört?

23 inlägg 42800 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massavedslängd maskinkört?

kungsis  
#245993 Brukar gå runt och kolla lite på maskinkörda gallringar för att få en uppfattning om hur bra de görs. En sak som slår mig är att det är stor variation på kvarlämnade toppar. Om jag går och manuellhugger så drar jag ju ut måttbandet och kollar var gränsen går för när diametern blir för liten och anpassar längden på "stockarna" därefter. Hur funkar det i skördarna? Är det upp till föraren att bedömma eller sitter det någon avkännare som räknar ut ungefär hur långa "stockarna" kan bli med tanke på avsmalningen? Skiljer det beroende på maskin/programvara?
Ytterliggare en sak som jag uppmärksammat är att ibland så är nästan alla "stockarna" av samma längd och i bland väldigt varierat. Är det beroende på förare eller är det uppköparna som ger direktiv till hur de vill ha det eller finns det någon annan anledning?

M.v.h
Kungsis



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

Fredrik Reuter  
#245996 Hej,
Det beror nog på lite olika faktorer men en stor faktor bor i den som tillverkar apteringsfilen som skördaren använder. De flesta apteringsfiler tillverkas idag av uppköparna eller konsult till dito.

Sedan kan det vara så att apteringsfilen är bra men föraren eller maskinen använder den inte rätt. Något som kan göra en del på toppdiametern är fel kvistknivstryck på låga diameter. Är trycket för lågt kan matningen stanna innan uppnådd längd men grövre toppdiameter som följd.

Är det dessutom blött och risk för körskador kan skördarföraren välja att stoppa matningen innan för att få längre toppar som bär bättre i spåren.

Normalt annars idag är att apteringsfilen anpassas för fallande längder på de vanligaste sortimenten. Oftast styrs då prislistan så en hanterbar medellängd uppnås, säg 46dm men apteringsdatorn "lär" sig beståndet genom att granska tidigare apterade stockar och skapar därigenom en prognos som gör att längden strävar efter att bli optimal. Inte ovanligt då att den t ex börjar med en 46:a, sedan en 40 och avslutar med 52:a för att få ut så mycket som möjligt av trädet.

Detta är min erfarenhet dock i begränsad miljö, kom gärna med din egen!

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

kungsis  
#245999 Tack för svaret :smile: . Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls att bidraga med. Har aldrig kört skördare, så det var därför jag ställde frågan.
Jag fortsätter med att utveckla frågan. Om jag förstått rätt så beror det bl.a på apteringsfilen. Antar att sådant utvecklas och då borde det ju medföra att det är att föredra så ny maskin som möjligt eller? Kan man kanske även dra parraleller mellan "fina" dyra fabrikat och enklare. T.ex så skulle i så fall en ny JD kanske ha bätttre program än de enklare "miniskördarna" (vimek?) som finns numera. Kanske är en känslig fråga?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

Fredrik Reuter  
#246004 Kan inte svara 100% säkert men gällande datorn i skördaren så troligtvis nej då den följer standard (Stanford) där apt fil är en apt fil. Osäker om det kan skilja i prognosstam men det tror jag inte.
Kan bli fel om det är något som är fel i maskindatorn och givetvis om något är fel i aggregatet ex längdgivare.
Vimek har tidigare kört med Motomit och Keto aggregat och de tror jag absolut följer standard. Osäker dock hur det funkar med ex mindre stegmatare för traktorer odyl.

Störst orsakerna tror jag alltså är: apteringsfilstilverkaren och föraren inkl aggregat, inställning mm.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246065 Så här är det , något förenklat. Förr så var det standardlängd 3 meter. Nu är det standardlängd 4,60.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

rikard_e  
#246125 Är standard 4.60? för det är väl nästan bara fallande längder idag va?

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

jannee  
#246131 Tillåten längd i fallande, från 2,7 meter till 5,5 meter.
Tror dock att skördarna bruka ha 4.5 meter inmatat i sin data.
Eftersträvad medellängd är 4.6 meter

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

rikard_e  
#246307
jannee skrev:Tillåten längd i fallande, från 2,7 meter till 5,5 meter.
Tror dock att skördarna bruka ha 4.5 meter inmatat i sin data.
Eftersträvad medellängd är 4.6 meter


Blir det avslag om vältan då innehåller en medellängd på under 4.6?

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Nolltax AB  
#246935 Klippt från Mellanskogs hemsida:
Längder: Fallande längd: 3 - 5,50 m. ( Sträva efter en medellängd på ca 4,5 m.)
Standardlängd: 3,0 m (+/- 3 dm) bör undvikas att tillredas. Sortimentet belastas med
extra kostnader för bl. a transport och lagerhantering. Därav tillämpas ett prisavdrag
på 15 kr/m3fub för massaved med standardlängd.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

rikard_e  
#247048
Nolltax AB skrev:Klippt från Mellanskogs hemsida:
Längder: Fallande längd: 3 - 5,50 m. ( Sträva efter en medellängd på ca 4,5 m.)
Standardlängd: 3,0 m (+/- 3 dm) bör undvikas att tillredas. Sortimentet belastas med
extra kostnader för bl. a transport och lagerhantering. Därav tillämpas ett prisavdrag
på 15 kr/m3fub för massaved med standardlängd.



Antar att Vida kör likdant, tackar så mycket!

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Bengt.Svensson  
#247065 Jag brukar sälja till Södra och där säger man att det bör vara över 4,2 meter i medellängd för att timmerbilen ska få lass. Det går också bra att hugga 3-meters och man får inga avdrag för det.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247075 Jag vill gärna ha en längd på massan, för då är det inte någon oklarhet om medellängden vi inmätningen.
Tar heller en för grov topp kvar i skogen än fallande.
Det här har väl inte med datorn, föraren eller aggregatet att göra men ändå.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249620 skulle vilja säga att det beror på två saker i första hand, hur bra prislistan är gjord och på föraren. Har du en dålig prislista och enbart kör på automatiken blir det först typ en 520 och sen en kort stump på 3 m. Många kör massa manuellt och då brukar det väl bli ganska bra.
Jag brukar redigera i massa priserna lite så att längderna man vill ha får behålla det högsta massapriset, och kortare och längre får sämre och sämre pris.
Och så lägger jag in en önskad apterinslängd på 430 eller 460 beroende på skogen.
Dessutom brukar jag lägga in en extra diameter klass på 35mm med ett lågt pris bara så att det blir tillåtet att dra ut topparna lite extra.

Ja det var mitt recept för att få bra massaved

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

alias  
#249682
jannee skrev:Tillåten längd i fallande, från 2,7 meter till 5,5 meter.
Tror dock att skördarna bruka ha 4.5 meter inmatat i sin data.
Eftersträvad medellängd är 4.6 meter


Är du helt säker på detta?

Jag har för mig att Södra ändrade så att man inte fick hugga fallande sortiment kortare än 3 meter (tror det var 2009).

Ställde till lite problem då rutten rotbit i gran brukade apteras 2,7-2.8 meter (vet att det ofta höggs 3-meters brännved och fallande massaved). Tidigare så kunde man hålla samma längd oavsett om det skulle bli massaved eller brännved (gjorde skördaren en felbedömning så kunde skotarföraren rätta till det genom att flytta bitarna mellan sortimenten).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

jannee  
#249685 Längderna är jag helt säker på, om sedan Södra har speciella regler är en annan sak. Själv apterar jag alltid den grövsta biten 2,7 meter, om jag tror att rötan bara är kortvarig. Lite beror också på hur trädet ser ut för övrigt. Finns inte 2 stammar som är lika, hux flux dyker det upp en sprötkvist.
Å andra sidan hugger jag inte fallande längder - när jag jobbar manuellt. Hur skördaren apterar beror lite på vem som ska ha massaveden. Holmens ja då gäller 3 meters (2,7 - 3,3) - båtfrakt.
Trots mina 2,7 bittersta brukar snittlängden på något lustigt sätt ändå hamna på 3,1 meter, satt just och kollade några mätsedlar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).