Motorsåg och handhållet

"Fällhandtag"

31 inlägg 10898 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Fällhandtag"

RTH  
#247001 Har någon använt en dylik


Har själv aldrig prövat men sitter och fantiserar om att det kanske skulle funka i galet försenade röjningar också som hjälpmedel där det finns "övergrovt" för röjsåg :roll:
Speciellt om man som mig själv är lite dålig i ryggen....

Priset lär ligga på drygt 200e. Hade lite funderat på en kedjeröjsåg också men till just det som jag skrev ovan kanske den här skulle funka, betydligt billigare "test" i alla fall...

http://www.piksa.fi/apurituote/apurise.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

Huskyman  
#247004 Risk för kast har man ju i vanliga fall även när man använder bägge händerna.
Här kan ju sågen kast vilt utan någon egentlig styrsel?
Jag föreställer mig att fotleder och fötter ligger illa till om man använder denna....

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

jannee  
#247006 Sicken idioti, bara tanken är dum nog.
Sågen blir ju heller INTE lättare för att man är rak i ryggen.
Måste ju på något sätt också bygga in kastskyddet, annars är du ändå snart nog nere i den höjd att du ändå kan gå rak och såga av allt.

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

tallen100  
#247010 Undrar vad säker skog säger om denna :lol:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

Husqy346  
#247013 Röjsågen är nog mera effektivt än det där . Kan man rätt teknik så är det inte så svårt att ta ner träd med röjarn . Man gör riktskär sågar sedan puttar ,omkull trädet med armen . När det sedan ligger ner bara att vinkla sågen med styret o kapa av stocken klart.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

anersimyra  
#247020 Det var nog ett av de dummaste tillbehör jag någonsin sett. Är det såpass grovt att röjsågen inte går att använda, ja då fäller man ju på vanligt sätt. Att köra på skjutande kedja torde se ovanligt kul ut med denna styggelse.. :lol: nej förfan, glöm den skiten.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247033 Antar jag skulle bli bra trött av å handtera sågen på det settet. Har sett annons med den förut, men kännde mig inte lockad! Bättre å krabba lite rundt på kne med minstasågen om det skulle vara behov. Jag skulle också villa ha åtminstone en trefot att bli av med innan jag startade sågen hängande i den saken, och innan jobbet var gjort hade jag möjligen två! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

anersimyra  
#247036
JensSkoog skrev:Antar jag skulle bli bra trött av å handtera sågen på det settet. Har sett annons med den förut, men kännde mig inte lockad! Bättre å krabba lite rundt på kne med minstasågen om det skulle vara behov. Jag skulle också villa ha åtminstone en trefot att bli av med innan jag startade sågen hängande i den saken, och innan jobbet var gjort hade jag möjligen två! :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

axwell  
#247037
JensSkoog skrev:Antar jag skulle bli bra trött av å handtera sågen på det settet. Har sett annons med den förut, men kännde mig inte lockad! Bättre å krabba lite rundt på kne med minstasågen om det skulle vara behov. Jag skulle också villa ha åtminstone en trefot att bli av med innan jag startade sågen hängande i den saken, och innan jobbet var gjort hade jag möjligen två! :mrgreen:


En tredje fot vore inte dumt, stövlar med heltäckande sågskydd klass4 upp till knä, utöver resten av skydd.

Nej jag blev inte sugen, kedjeröjaren är dessutom så mycket effektivare.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247042
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Antar jag skulle bli bra trött av å handtera sågen på det settet. Har sett annons med den förut, men kännde mig inte lockad! Bättre å krabba lite rundt på kne med minstasågen om det skulle vara behov. Jag skulle också villa ha åtminstone en trefot att bli av med innan jag startade sågen hängande i den saken, och innan jobbet var gjort hade jag möjligen två! :mrgreen:


En tredje fot vore inte dumt, stövlar med heltäckande sågskydd klass4 upp till knä, utöver resten av skydd.

Nej jag blev inte sugen, kedjeröjaren är dessutom så mycket effektivare.

Du gillar fortfarande kedjeröjaren, Axwell? Har ventat i hela höst på en begagnad (gått en sesong), till halva priset, men jag väntat onödes antar jag. ÅF'en har inte låtit höra från sig. Nu undrar jag på om jag ska köpa en obegagnat om plånboken säger OK. :???:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

axwell  
#247052
JensSkoog skrev:Du gillar fortfarande kedjeröjaren, Axwell? Har ventat i hela höst på en begagnad (gått en sesong), till halva priset, men jag väntat onödes antar jag. ÅF'en har inte låtit höra från sig. Nu undrar jag på om jag ska köpa en obegagnat om plånboken säger OK. :???:


Tyvärr, jag äger inte en sån kedjeröjare som du tänker på.
Skulle gärna ha en, kan inte riktigt motivera en investering på drygt 10 kkr.
Har hittills lyckats motstå frestelsen, kanske pga(tack vare!?) att jag inte gillar närmaste Husq-handlare.
För ungefär samma pengar skulle ett proffs greja min skogs aktuella röjningsbehov, fast på sitt sätt.

Jag använder en stam-/kvistsåg med 10" svärd, selen är inte på långa vägar lika flexibel som Husqvarnas special.

Fungerar ändå bra i eftersatt hög och tät skog, snabbt gjort att kapa av i sektioner för att få omkull de över 5 meter

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

anersimyra  
#247056
JensSkoog skrev:
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Antar jag skulle bli bra trött av å handtera sågen på det settet. Har sett annons med den förut, men kännde mig inte lockad! Bättre å krabba lite rundt på kne med minstasågen om det skulle vara behov. Jag skulle också villa ha åtminstone en trefot att bli av med innan jag startade sågen hängande i den saken, och innan jobbet var gjort hade jag möjligen två! :mrgreen:


En tredje fot vore inte dumt, stövlar med heltäckande sågskydd klass4 upp till knä, utöver resten av skydd.

Nej jag blev inte sugen, kedjeröjaren är dessutom så mycket effektivare.

Du gillar fortfarande kedjeröjaren, Axwell? Har ventat i hela höst på en begagnad (gått en sesong), till halva priset, men jag väntat onödes antar jag. ÅF'en har inte låtit höra från sig. Nu undrar jag på om jag ska köpa en obegagnat om plånboken säger OK. :???:
Jag ska röja 2 ha riktigt, riktigt tät tallföryngring, småtallen växer upp i de större tallarna, kanske det får bli en kedjeröjare till detta arbete ? Ja vad tycker ni ? Ska jag slå till ?.. :smile:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

tallen100  
#247057 Ja slå till! Nån måste ju prova :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: "Fällhandtag"

Brumsten  
#247074 Hej, den här sågriggen kommer tillbaka vart tjugonde år i marknadsföringen. Under mina fyrtio år med motorsågar har jag alldrig sett någon live.
Hade det funnits någon marknad för den hade den funnits till salu hos många såghandlare.
Vill man ha en såg med högt styre kan man leta rätt på en Drusba.
By the way så byggde Husqvarna 262:or med högt styre i sin ryska fabrik i Kimki för den ryska marknaden.
Sågen var utrustad med vridplatta för kap alt. fälläge där gashandtaget sitter på en vanlig såg.
Det finns inget bättre alternativ vid röjning än röjsågen, men kedjeröjaren kommer starkt.
Den har fört röjningen ett stort steg framåt, ungskogsröjning 2.0.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: "Fällhandtag"

JensSkoog  
#247084
axwell skrev:Tyvärr, jag äger inte en sån kedjeröjare som du tänker på.
Skulle gärna ha en, kan inte riktigt motivera en investering på drygt 10 kkr.
Har hittills lyckats motstå frestelsen, kanske pga(tack vare!?) att jag inte gillar närmaste Husq-handlare.
För ungefär samma pengar skulle ett proffs greja min skogs aktuella röjningsbehov, fast på sitt sätt.

Jag använder en stam-/kvistsåg med 10" svärd, selen är inte på långa vägar lika flexibel som Husqvarnas special.

Fungerar ändå bra i eftersatt hög och tät skog, snabbt gjort att kapa av i sektioner för att få omkull de över 5 meter

Ok. Vad typ stam/kvistsåg är det? Jag har en Stihl med 10" svärd och teleskophandtag, så jag kan kapa gräner högt uppe, men den är forståss inte å dragsa på i röjning, men när jag "städar" i trädgårder är den jättebra. Selen gillar jag ochså.
Annars samstämmer jag fullt och helt i det om lokala handlare. Jag kör tre mil til en Stihl-handlare bara av den grund att han är så trävlig och kunnig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).