Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Batterier till våra maskiner

12 inlägg 5858 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batterier till våra maskiner

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24697 Hej!
Batterier till dessa mindre maskiner som man använder lite då och då verkar vara en förbrukningsvara. På mina fyrhjulingar har jag i alla fall bytt ett otal gånger. Det är säkert för att man inte sköter om dom och winshar mycket så att man ofta drar ur dom så dom blir tomma. Men nu då jag behöver ett nytt så funderar jag om det inte kan vara kvalitets skillnad mellan olika fabrikat. Yuasa verkar vara självaste urfadern på batterimarknaden då alla märkningar utgår från deras system, betyder det att yuasa är bättre än andra?
Övrigt så finns det ju tudor, varta, biltema och nu hittade jag nåt batteri som hette Nordströms. Är nåt bättre eller sämre än det andra?
På alla forum brukar det finnas oanad expertis även gällande områden som kanske inte är direkt kopplat till huvudämnet så nu söker jag mer input i ämnet batterier.....



   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24701 Finns det något batteri från OPTIMA som kan passa? Dom gör batterier som tål djupa urladdningar eller högt effektuttag. Jag har för mig att dom har olika färger på sina batterier beroende på vilken funktion dom har. Tyvärr så är dom alldeles för dyra, det borde komma någon konkurent snart.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24704 Näe jag kollade på optima, hade sådana på en cheva pickup jag hade tidigare och det var otroliga batterier men dom verkar bara göra vanliga "bil" varianter.
Batteriet jag ska ha enligt yuasa heter ytx 14ah bs och är ett litet typ mc batteri.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24706 Åk till Biltema.
Köp loss en såkallad batterilåda.
Vräk ned ett vanligt bilbatteri i denna låda å spänn fast allting i fram med vanligt spännband.
Dra järnet till Biltema ånyo å köp loss grövsta svart/röda kablarna du kan hitta. Löd på överdimensionerade kabelskor på dessa kablar.

Sen kan du köra vinschen tills den glöder..... Såtillvida Du ej har radiostyrning. Har Du det kan Du känna dig blåst likväl.....

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24708 Och di däringa mc-batterierna.....
Glöm dom, kokar sönder om man kör med el-winsch.
Gå ut till bilen, lyft på motorhuven å spana in startmotorn.
En el-winsch är i praktiken samma sak....

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24710 Hittade nåt slags test som kanske kan vara av intresse
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Sen vet jag inte vad jag ska utläsa av det egentligen

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24712 Okej, tänkte sätta ett batteri på vagnen, har sett att några har det. Men jag måste ändå ha ett batteri i fyrhjulingen. och där blir det ett mc batteri

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24722 Slet bort mc-batteriet gjorde jag. å tarmkablarna likaså...
På med grovt batteri fram. Röd fet kabel till kopplingsplint på hojen, styrreläer och direkt till vinsch.
Svart, lika fet, kabel direkt till fäste startmotor och direkt till vinsch.
Vinschen monterad på vagn.
Man tager vad man haver sägs det, grävde fram en 32-ampers starkströmskoppling och monterade bak på hojen.
Trefasare, fem stift. Splittade upp kablarna å fördelade dom på två stift vardera...

Vore det inte för radiostyrningen så skulle altt funka perfekt....

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24731 Vad är det som falerar med fjärren?

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24746 Vinschen suger tag å börjar arbeta.
Det finns ingen generator som kan leverera den strömmen.
Sug säger det i batteriet, spänningen (volten) börjar falla.
Radiostyrning innebär elektriska reläer. Sjunker spänningen för mycket så slutar dom funka.
I praktiken står nån bakom ryggen din å leker med strömbrytaren. Djävulskt irriterande...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24840 Går det inte att mata radiostyrningen med ett separat batteri, eller det ordinarie batteriet till ATV:n om du har kvar det?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#24986 hur många amper och watt kräver denna winch?

ingen bra ide att sätta ett mindre elverk för en hyffsad peng på flaket?
kanske inte pallar med att driva=(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).