Motorsåg och handhållet

Ingen kedjeolja på 346XPG

50 inlägg 21912 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

axwell  
#246842 Varför skall ni till varje pris ha in klister i rapsoljan ?

Är det för att jord och liknande skall få bättre chans att stanna kvar i både svärd och kedja, eller spånet skall få svårare att komma ut ur det begränsade utrymmet i skärtänderna?

Den olja som följer med kedjan räcker gott och väl eftersom kedja/svärd inte drar åt sig kåda, jord och andra föroreningar som förkortar Kedja/svärds livslängd.

Varför vara så konservativ och betala mycket mer för tjusig specialförpackning som till mer 95 % består av rapsolja?!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Tosca  
#246854
T Landström skrev:Kanske inget...men om något går fel och dom ser att man inte använt rätt olja så kanske dom blir kinkiga...?

Ja, slutar den smörja - kan man ju fuska och vicka ur resten genom oljelocket.
Sen borde det ju gå att hälla i originalolja så de kan göra oljeanalys...

Jag har klarat av garantitiden på två sågar på ren rapsolja, både en Stihl och en Husqvarna.
Sannolikheten att det är oljan som orsakar ett garantifel känns liten, då borde det vara värre att torrköra pumpen för ofta.

Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

tallen100  
#246859
Tosca skrev:
T Landström skrev:Kanske inget...men om något går fel och dom ser att man inte använt rätt olja så kanske dom blir kinkiga...?

Ja, slutar den smörja - kan man ju fuska och vicka ur resten genom oljelocket.
Sen borde det ju gå att hälla i originalolja så de kan göra oljeanalys...

Jag har klarat av garantitiden på två sågar på ren rapsolja, både en Stihl och en Husqvarna.
Sannolikheten att det är oljan som orsakar ett garantifel känns liten, då borde det vara värre att torrköra pumpen för ofta.

Men hur får du den riktiga oljan genom pumpen om den inte fungerar :wink: , gör dom en oljeanalys så kollar dom nog hela systemet...

Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Tosca  
#246871 Svår fråga, finns ju de som gör rent oljesystemet med diesel också, är det riskfritt månne?

Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

tallen100  
#246874 Också svår fråga :wink: Men det tror jag inte man behöver göra under garantitiden, har själv bara gjort det på någon gammal såg, aldrig haft krångel med det på nån nyare...

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246904 Rapsolja och potatismjöl? Det känns som den här tråden börjar spåra ur en aning....... :mrgreen:
Anders; hör av dig när du har provat denna häxblandning. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

totte  
#246906
Huskyman skrev:Rapsolja och potatismjöl? Det känns som den här tråden börjar spåra ur en aning....... :mrgreen:
Anders; hör av dig när du har provat denna häxblandning. :lol:


Tillsätt gärna en tesked vaniljsocker också, för doftens skull 8)

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

anersimyra  
#246907
Huskyman skrev:Rapsolja och potatismjöl? Det känns som den här tråden börjar spåra ur en aning....... :mrgreen:
Anders; hör av dig när du har provat denna häxblandning. :lol:
Ja va fan, det dyker ju upp kockar i varenda jävla tv program, klart vi själva ska följa denna trend.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

herjman  
#246909 Har kört rapsolja ett par år nu och märker bara possitiva resultat.

*Mindre klet, slipper få trådig mineralolja överallt
*Billigt (16:- litern ca)
*smörjer bra, filar inte oftare nu än innan
*bäckar inte igen som vanlig bio olja

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246910 Varför inte använda grädde! Dom som producerar mjölk kann gott få lite nye kunder! :mrgreen:
Tror jag ska prova rapsolja på en av mina såger, bara för att prova det. Men Tosca må gärna berätta om oljan tar slut innan bensinen? Å blanda i sakor vill jag inte!

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

anersimyra  
#246912
JensSkoog skrev:Varför inte använda grädde! Dom som producerar mjölk kann gott få lite nye kunder! :mrgreen:
Tror jag ska prova rapsolja på en av mina såger, bara för att prova det. Men Tosca må gärna berätta om oljan tar slut innan bensinen? Å blanda i sakor vill jag inte!
Då får vi ju grädde som biprodukt.. :grin: gott, gotti, gott, gott :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246918 Grabbar, det är bara torsdag. Man skulle ju kunna tro att det här är lördag kväll. Jösses! :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246920
Huskyman skrev:Grabbar, det är bara torsdag. Man skulle ju kunna tro att det här är lördag kväll. Jösses! :surp:

Torsdag, men vad tusan, da ä det ju litla-lördag! :P

Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

axwell  
#246921 Har kört med uteslutande rapsolja under så många år att jag inte längre minns vilket år det var, inte ens om det var före eller efter milleniumskiftet, troligen före.

Jens !
I minst 8 sågar, varav 5 fabriksnya har det aldrig varit problem med att oljan tar slut före alkylatbensinen, undantaget de tre elsågarna :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246926 Tackar, Axwell. :wink: Da kör jag med den på min MS 181 ett tag. Det är minsta och billigaste sågen och den blir inte körd så hårdt som dom andra. Blir skoj se!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).