Avverkning (slutavverkning)

Skördarmätare

38 inlägg 19726 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246545
sputtnick85 skrev:Den som kan få fram ett aggregar som mäter bättre än +- 4 mm på alla moduler är inte dålig. Det är ju faktist maskinell mätning
Beskriv din förväntning något tydligare.
1 Anser du att +-4 mm för alla mått är ett slutmål?

2 Eller anser du att nuvarande krav +- 4 mm på 50% av måtten och ytterligare 45% inom +- 15 mm och resten utanför detta är OK?

3 Ytterligare en omständighet att ta hänsyn till. Är du nöjd med att +- är OK på ett diameterförhållande som innebär att det är + 4 mm och - 10 mm, eftersom mått på minussidan blir kuberade och prisräknade en måttenhet klenare som ofta också innebär en prisklass lägre med 10-30 kr/m3?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sputtnick85  
#246640 Problemet är att tar man en slumpvis vald stam kan den ju vara krokig väldigt kvistig eller oval.har man då en maskin som mäter runt 70- 80 % på +- 4 mm på en månad eller nåt sånt. Och enbart slumpvis utvalda stammar.så anser jag att maskinen är väldigt bra kalibrerad.tallen är ju åxå inkluderad och är ännu värre att få bra resultat när det är kvistigt åkrokigt.räcker ju att stammen är oval så stämmer det inte helt hundra.tar man däremot 1-2 egna träd man väljer ut så ligger det ju oftast mellan 90-100% .prisfallet du anser tycker jag är både rätt å fel.men som sagt är det kvistigt eller ovalt kan man inte mäta bra på.där faller % ner mycket på d flesta.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246643
sputtnick85 skrev:Problemet är att tar man en slumpvis vald stam kan den ju vara krokig väldigt kvistig eller oval.har man då en maskin som mäter runt 70- 80 % på +- 4 mm på en månad eller nåt sånt. Och enbart slumpvis utvalda stammar.så anser jag att maskinen är väldigt bra kalibrerad.tallen är ju åxå inkluderad och är ännu värre att få bra resultat när det är kvistigt åkrokigt.
Visa här några sådana resultat och vilka skogsförutsättningar som dominerat.
Skicka mig 400 stamfiler som jag analyserar (utan någon kostnad).

sputtnick85 skrev:räcker ju att stammen är oval så stämmer det inte helt hundra.tar man däremot 1-2 egna träd man väljer ut så ligger det ju oftast mellan 90-100% .
Den mesta ovaliteten är under en cm och sällan blir felet mer än hälften av skillnaden. Är ovalitet den stora boven? Undantaget om du har en Logmax, som inte tar hänsyn till ovalitet.

sputtnick85 skrev:prisfallet du anser tycker jag är både rätt å fel.
Bli lite tydligare om vad du menar omkring detta.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246645 Måste ha ovanliga tallar ibland med över 2 cm ovalitet...

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sputtnick85  
#246767 om du har en oval stam och korsklavar å du får ett bra resultat skulle jag vilja se detta.jag har haft ute felix hermansson på vmf,som satte igång kvalitetsäkringen. vi prova på ovala och kvistiga stockar,går ej att få bra resultat på dom.man ska inte kalibrera på sånna träd sa han,om man inte kan kalibrera på såna träd,hur ska man få ett bra resultat då????? så om ni anser att felix har fel som jobbar med detta så så tror jag inte riktigt på er.prova å mät där kvistknivarna har gått ock jämför å mät på det ovala.får du samma värde då???inte jag iallafall.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246768
sputtnick85 skrev:om du har en oval stam och korsklavar å du får ett bra resultat skulle jag vilja se detta.jag har haft ute felix hermansson på vmf,som satte igång kvalitetsäkringen. vi prova på ovala och kvistiga stockar,går ej att få bra resultat på dom.man ska inte kalibrera på sånna träd sa han,om man inte kan kalibrera på såna träd,hur ska man få ett bra resultat då????? så om ni anser att felix har fel som jobbar med detta så så tror jag inte riktigt på er.prova å mät där kvistknivarna har gått ock jämför å mät på det ovala.får du samma värde då???inte jag iallafall.
Att kalibrera med vald stam som är oval är att göra arbete i onödan. OK.
- Men för att bedöma möjligheterna i stort och speciellt dina bör du hjälpa till med mer;
1. Men vid kontrollstam så är det väl inte OK att välja bort stam bara för att den är oval?
2. Vilken typ av aggregat har du?
3. Är det tvåpunktsmätning eller trepunktsmätning?
4 . Har du s.k. mätning i två plan?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sputtnick85  
#246801 Nej jag väljer aldrig bort en stam.kanske nått måttställe om d ä riktigt dåligt.jag kör komatsu 365.tror d är tvåpunkt.jag skulle vilja ha ett aggregat som mäter sånära 100% som möjligt.självklart ä d ett mål alla strävar efter men vet inte hur man ska nå dit.kör i dalsland och bohuslän

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246812
sputtnick85 skrev:Nej jag väljer aldrig bort en stam.kanske nått måttställe om d ä riktigt dåligt.jag kör komatsu 365.tror d är tvåpunkt.jag skulle vilja ha ett aggregat som mäter sånära 100% som möjligt.självklart ä d ett mål alla strävar efter men vet inte hur man ska nå dit.kör i dalsland och bohuslän
Aggregatet 365 mäter i kvistknivarna och med stöd i aggregatets buk. Då har du trepunktsmätning, vilket ungefär halverar ovalitetens olika mått.
- Hur långt det går att komma med ett visst aggregat beror på förare, aggregat, skog, kunskap, "belöning" etc. Jag tycker du är på väg åt rätt håll.

Du är välkommen med 400 vuxna stamfiler som jag analyserar. Skriv något om vilken beståndstyp du rört dig igenom. Skicka ett PM om du behöver mer besked.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).