Avverkning (slutavverkning)

Avverka över rågång

17 inlägg 11646 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka över rågång

husqvarna_med_sthil  
#246743 Vem bär ansvaret för avverkningen om den passerat rågång över på annan skifte?
Hur är det brukligt att ersätta ? Gör man det alls ?
Det gäller en ruta på 30*50 meter.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

husqvarna_med_sthil  
#246749 Ingen som varit med om detta så jag har något att komma med själv till mötet. ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Bax  
#246751 Det finns nån gammal tråd här i forumet om detta, har du sökt runt?

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

rokon  
#246753 Klart du skall ha ersättning! Min far blev av med en Ha och först så var de väldigt snåla bolagets företrädare, men då kontaktade han folk högre upp i bolaget och då till sist så fick han ersättning så han blev nöjd. Den första kontakten blev ju med den som var ansvarig för felet och han ville ju bagatellisera det men sedan fick han svara för sina egna felgrepp.

Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

husqvarna_med_sthil  
#246759 mm, jag är på väg till mötet inom några minuter nu. Tror jag får börja med att lyssna på övriga inblandade så får man se hur det kommer att lösas. Ingen av dem är några dumbomar på någe vis så det lär väl gå nån väg. Det är så pass lite så det är ingen ko på isen men att man inte har bättre koll på gränsen är illa, man har dessutom lämnat ett gränsträd ensamt så det är ingen miss i den meningen men man meddelade inte felet begånget. Jag antar att de som begått felet satt i en skördare samt skotarföraren som omöjligt kan ha missat det ensamma gränsträdet. Det mal lite i mig att man inte meddelat att man varit in på fel skifte och avverkat. Jaja, som sagt ingen ko på isen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

axwell  
#246763 Fatta inga beslut på dagens möte, tag med dig den info du får så att den kan utvärderas.

Synd att du inte skrev om detta lite tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Baggböla  
#246771 I förhandlingsläge kan du ha till stöd att det är obegripligheten ett brott som är begånget. Huruvida det är den enskilda förarens fel, under entreprenörens fel eller eller bolagets fel är ur markägarens perspektiv ganska ointressant. Du har skrivit kontrakt med bolaget och är då ansvariga gentemot dig att deras underentreprenörer gör rätt. Skulle det vara så att det är förarens fel, är inget som du behöver bry dig om. Det är bolaget som skall betala. Sedan är kan bolaget i sig tvista eller kräva skadeståndspengar från underentrepenören, men i den saken berör inte markägaren.

Brottsbalken kap 12.
1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

husqvarna_med_sthil  
#246779 Nu har jag fakta på hand och inga beslut är tagna om ersättning ännu. Jag hade rakt fel ang att det var skogsbolaget som gjort huggningen in på mitt utan det var skogsägaren själv i egen regi. Nu ska entreprenören som avverkar åt oss båda i år göra en uträkning hur mycket timmer som har stått på plats och när jag sett och godkänt denna så ersätts jag omg av skogsägaren som huggit.

Ett misstag om än ett brott kommer i detta fall att lösas på detta vis. Jag tycker det är bra, jag tycker även om den skogsägaren som begått misstaget, bra kille men har begått ett misstag som han är villig att rätta till och med detta så får saken vara ur världen.

Jag var mycket osäker innan jag for idag men nu känns det bra.

Jag tvekade att skriva på forumet eftersom det är lätt för rätt person att ta reda på vilka skogsägare detta gäller och jag har ingenting för och vill absolut inte hänga ut honom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

jannee  
#246791 Alla som gör något kan göra fel, egentligen inget att bråka om när motparten vill göra upp i godo. Skönt att det löstes så enkelt = no bad feeling.

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246799 Bra att det verkar lösa sig i samförstånd. Det kanske kan vara på sin plats att poängtera att det inte nödvändigtvis är ett brott begånget, såväl skadegörelse som åverkan kräver uppsåt för att vara straffbara och det kan mycket väl tänkas att det hela skedde av en olyckshändelse.

Men nu verkar ju saken vara ur världen utan att någon kastat anklagelser av det slaget på någon annan. :)

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Baggböla  
#246808
Sidenbladh skrev:Bra att det verkar lösa sig i samförstånd. Det kanske kan vara på sin plats att poängtera att det inte nödvändigtvis är ett brott begånget, såväl skadegörelse som åverkan kräver uppsåt för att vara straffbara och det kan mycket väl tänkas att det hela skedde av en olyckshändelse.

Men nu verkar ju saken vara ur världen utan att någon kastat anklagelser av det slaget på någon annan. :)


Oaktsamhet eller vårdslöshet är också en grund för skadeståndsansvar.


Bra att det löst sig. :)

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246814 Visst räcker oaktsamhet och vårdslöshet för skadestånd, men det är ju en helt annan fråga än brott.

Jag förstod ditt inlägg som att trådskaparen vid en förhandling skulle känna någon sorts stöd i att ett brott förmodligen var begånget, vilket jag alltså tycker är långt ifrån klart.

Att någon varit culpös däremot verkar mycket troligt och det verkar "den skyldige" ha förstått också så det ska säkert ordna sig utan att behöva blanda in jurister ytterligare.

Avatar Fallback

Re: Avverka över rågång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246815 Marknadsvärdet av huggen skog (om den är mogen) plus kanske lite till. Samt att grannen jobbade gratis och skotningen likaså.

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246826
husqvarna_med_sthil skrev:Jag hade rakt fel ang att det var skogsbolaget som gjort huggningen in på mitt utan det var skogsägaren själv i egen regi.


:surp: :surp: Är han nybliven ägare sen han inte har koll på rågången? Eller är den krokig?

Användarvisningsbild

Re: Avverka över rågång

Baggböla  
#246830
Sidenbladh skrev:Visst räcker oaktsamhet och vårdslöshet för skadestånd, men det är ju en helt annan fråga än brott.

Jag förstod ditt inlägg som att trådskaparen vid en förhandling skulle känna någon sorts stöd i att ett brott förmodligen var begånget, vilket jag alltså tycker är långt ifrån klart.

Att någon varit culpös däremot verkar mycket troligt och det verkar "den skyldige" ha förstått också så det ska säkert ordna sig utan att behöva blanda in jurister ytterligare.


Culpös? Jo, det var ingen uppmaning till att gå till domstol om det uppfattades så. Det oftast bäst att grannar sköter det emellan sig. Ville bara klargöra hur det juridiska ser på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).