Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92635 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#246577 God kondition, bländande teknik och gallring som medger svepkvistning "bygger" bit :grin: :grin: Stark och otroligt seg blir man dessutom, vi var ett gäng huggare som utmanades i dragkamp av ett gäng biffiga kulstötare, tyngdlyftare och sådana där bodybuilders. Vi såg ut som "dvärgar" bredvid dem. Oerhört skönt när vi fullständigt förnedrade biffarna, de begärde t.o.m omdrag då de misstänkte att lokalens golv lutade. Dragning två blev än mer förnedrande för dem, det blev knäpptyst i lokalen när vi halade hem dem i stort sett med armkraft. :lol: :lol: :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

totte  
#246580 :lol: Kul historia Anders!

Att försöka hasta fram produktivitet leder oftast till sämre resultat, stressat arbete som blir illa utfört, grejor går sönder, man glömmer att tänka efter och planera, och, värst av allt, säkerheten blir oftast lidande.

När man tycker att det går för långsamt så skall man inte öka farten utan i stället stanna upp och fundera på varför. Är det nåt som går att göra nåt åt, t ex att planera annorlunda gör man det. Kommer man fram till att det helt enkelt beror på att det krävs några års träning så är det bara att lunka vidare mot framtida erfarenhet, eller lägga av och låta nån annan göra det.

Dom som får mest gjort ser sällan ut att ha brått.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246582
anersimyra skrev:God kondition, bländande teknik och gallring som medger svepkvistning "bygger" bit :grin: :grin: Stark och otroligt seg blir man dessutom, vi var ett gäng huggare som utmanades i dragkamp av ett gäng biffiga kulstötare, tyngdlyftare och sådana där bodybuilders. Vi såg ut som "dvärgar" bredvid dem. Oerhört skönt när vi fullständigt förnedrade biffarna, de begärde t.o.m omdrag då de misstänkte att lokalens golv lutade. Dragning två blev än mer förnedrande för dem, det blev knäpptyst i lokalen när vi halade hem dem i stort sett med armkraft. :lol: :lol: :lol: :lol:


Fasen, den dragkampen hade jag velat se ! En egen historia om seghet var här på gatufesten och en tävling i vem som kunde springa ut längst med ett grövre gummiband runt kroppen innan det tog stopp. Flera "rejäla byggare" som försökte bräcka varandra när kusinens pojkvän som var god krossåkare i elitklass och tillika vedhuggare uppmanades att testa, vältränad men inte så våldsamt stor. Han tog rekordet på torsdagen och ingen slog det på hela helgen :) :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#246585 Ungdomens huggarfysik var underbar,att kunna ligga på 85-90 procent av max, timme efter timme utan att tröttas var så jävla kul nu när jag tänker efter. Måndagar var något sega efter helgledigheten, tisdagen gick betydligt lättare, onsdagen var något segare än tisdagen. På torsdagar däremot stämde allt, jag minns den sista toppbiten på en gran, den låg perfekt i knähöjd med perfekt sittande grenar. Jag är säker på att just den tremetersbiten inte är möjlig att kvista av fortare än vad jag gjorde den torsdagen med "Husqvarnametoden". Sågen fullkomligt flög fram, som om den levt ett eget liv :grin: Grenarna "hoppade" flera stycken i luften samtidigt. Jag minns att jag tänkte att: Jävlar vad det gick det där, ja fan vad kul det var. Och vilka "overkliga" portioner mat man skyfflade in i fejset :surp: Middan bestod av minst två "högrågade" tallrikar med vad som helst som gav max mättnad, självklart med en halv limpa därtill, allt sköljdes efter maten ner med minst en liter mjölk direkt ur tetran, matlådan till dagen efter slukades ofta stående i köket vid tio på kvällen. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

80-90  
#246619 Man för inte glömma att om man låg bra till så kunde man ta en lugn fredagseftermiddag !!!!

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

halvproffs  
#246620 En kul och underhållande tråd. Många här på forumet kanske inte ens var födda när enbart motorsåg användes i skogen. I mångt och mycket känner jag igen mig i anersimyras berättelse utom ätandet i sådana mängder :shock:

Hade man huggit några dagar så var det bara att köra 85% av max utan att det kändes. Nu gör det ont när man försöker ligga på hälften.

Svarade aldrig på tråden om att manuellgallra några ha själv. Och tror trådstartaren blev avrådd av dom flesta.
Ville inte ge mig in i någon konstig debatt. Och det är även därför jag sällan skriver några inlägg nuförtiden.

Har nu själv gallrat ca 1ha på några helger och inte går det lika fort som förr, men jag har inte lika bråttom som förr heller.

Personligt rekord är nog Feb-Mars-1981 då jag högg ner en grov granskog. G28, 40-70 i stubben och 70-90 år gammal på en yta av 0,4 ha som gav ganska exakt 200fub 40 timmar. Alltså 5fub i timmen.

Vågade knappt skriva det här, blev lite beslutångest.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#246625
halvproffs skrev:En kul och underhållande tråd. Många här på forumet kanske inte ens var födda när enbart motorsåg användes i skogen. I mångt och mycket känner jag igen mig i anersimyras berättelse utom ätandet i sådana mängder :shock:

Hade man huggit några dagar så var det bara att köra 85% av max utan att det kändes. Nu gör det ont när man försöker ligga på hälften.

Svarade aldrig på tråden om att manuellgallra några ha själv. Och tror trådstartaren blev avrådd av dom flesta.
Ville inte ge mig in i någon konstig debatt. Och det är även därför jag sällan skriver några inlägg nuförtiden.

Har nu själv gallrat ca 1ha på några helger och inte går det lika fort som förr, men jag har inte lika bråttom som förr heller.

Personligt rekord är nog Feb-Mars-1981 då jag högg ner en grov granskog. G28, 40-70 i stubben och 70-90 år gammal på en yta av 0,4 ha som gav ganska exakt 200fub 40 timmar. Alltså 5fub i timmen.

Vågade knappt skriva det här, blev lite beslutångest.
Då hade du ju en jävla massa kvistande också.. :surp: Det optimala är ju annars att hugga relativt grov lång Al :smile:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Tosca  
#246627 Jag tycker mig ana att granarna stod relativt tätt med tanke på volymen, så kvisten borde ha varit relativt lättarbetad?

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

halvproffs  
#246642 Exakt Tosca! Första stocken var oftast kvistren. Om jag kommer ihåg rätt så var det inga jättekvistar uppåt heller. En enda gran hade röta och den var genomrutten. Då fanns det ett sortiment som kallades Grovgran.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Amatörhuggare 62  
#246646
006.jpg
Hej Grovgran högg jag i vintras

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

alias  
#246648
Amatörhuggare 62 skrev:
006.jpg
Hej Grovgran högg jag i vintras


Är det Hobysågen som köper detta?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Amatörhuggare 62  
#246650 Nej Södra skickade dom till Långasjö. Jag tror dom sågar plank till markskonare där.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

machonisti  
#246671
halvproffs skrev:Ville inte ge mig in i någon konstig debatt. Och det är även därför jag sällan skriver några inlägg nuförtiden.


Tyvärr har det blivit lite åt det hållet även för mig. Kul att lägga in en kommentar eller så men sen dissekeras texten och lyft ur sitt sammanhang blir betydelsen en annan.

Använder tyvärr vapnet att skriva så kort som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246722
totte skrev::lol: Kul historia Anders!

Att försöka hasta fram produktivitet leder oftast till sämre resultat, stressat arbete som blir illa utfört, grejor går sönder, man glömmer att tänka efter och planera, och, värst av allt, säkerheten blir oftast lidande.

När man tycker att det går för långsamt så skall man inte öka farten utan i stället stanna upp och fundera på varför. Är det nåt som går att göra nåt åt, t ex att planera annorlunda gör man det. Kommer man fram till att det helt enkelt beror på att det krävs några års träning så är det bara att lunka vidare mot framtida erfarenhet, eller lägga av och låta nån annan göra det.

Dom som får mest gjort ser sällan ut att ha brått.


I mitt fall handlar det nog om det sistnämnda, behöver få ta lite tid att komma igång. Dessutom är jag oerfaren så att hasta på är som att bjuda in olyckan. Däremot är det högst intressant att höra de mer erfarna huggarna här på forumet berätta om gamla minnen och erfarenheter. Jag har hört många berättelser från de äldre här hemma och även andra grabbar i samma ålder berätta och ibland undrar jag nog allt om de verkligen kommer ihåg rätt men det är svårt att förstå om man inte varit med, gäller många områden, inte bara huggning.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Seb macahan  
#246728 Kul tråd. Och håller med i mycket. Något som kan sinka mig vid manuell körning är att jag ganska ofta stannar upp och känner ren lycka. Så kan jag stå där i några minuter o skita i vad jag hinner per timme o i stället va glad åt att min hobby genererar pengar. Glöm inte bort att ha kul i jakten på fubbar per dag, vilket kan va kul det med i bland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).