Socialt (mer om oss)

Kaloriförbränning vid skogsarbete

31 inlägg 32878 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kaloriförbränning vid skogsarbete

Lågbonitet  
#246501 Körde in ved i pannrummet idag och började fundera på om man kan räkna på hur mycke kalorier som skogs/vedarbete egentligen gör slut på??
Skulle vara intressant hur många timmar man behöver med sågen innan de där extra grillchipsen försvinner från bilringarna!!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vedproducent  
#246504
Lågbonitet skrev:Körde in ved i pannrummet idag och började fundera på om man kan räkna på hur mycke kalorier som skogs/vedarbete egentligen gör slut på??
Skulle vara intressant hur många timmar man behöver med sågen innan de där extra grillchipsen försvinner från bilringarna!!

Sätt på dig en pulsmätare så får du en beräknad kaloriförbrukning.

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Lågbonitet  
#246505
Vedproducent skrev:Sätt på dig en pulsmätare så får du en beräknad kaloriförbrukning.
Borde väl inte visa de "tyngre" mer muskulära arbetet där man inte höjer pulsen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

JensSkoog  
#246507 Finns tabell på slikt, men snabbaste är ju å räkna hur månge smörgåsar man orkar med efter jobbet! :lol: Dom som slet i skogen i gammla dar, åt flesk och fett och bröd varje dag, men tjocka var dom sellan. Tungt arbete gjorde att dom var i behov av mer enn det dubbla av vad ordinäri arbetare behövde.

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#246508 Hörde nått om att på den gamla goda tiden med yxa och timmersvans förbrukade en huggare ca 9000 kcal per dag, dom som jobbar motormanuellt idag ligger kring 6000kcal

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vedproducent  
#246510
Lågbonitet skrev:
Vedproducent skrev:Sätt på dig en pulsmätare så får du en beräknad kaloriförbrukning.
Borde väl inte visa de "tyngre" mer muskulära arbetet där man inte höjer pulsen?

Allt muskulärt arbete höjer pulsen! Eller missförstår jag dig på något sätt?

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246512 I skolan räknade vi kalorier för en vecka. Vad man gjorde av med och vad man tog in. Det fanns tabeller för olika sysselsättningar. Dom dagarna vi var ute i skogen så gick det åt mer. Sedan så räknade vi på vad man stoppade i sig.

Kontentan av det hela var att intaget inte räckte till förbränningen. Inte ens till basalomsättningen om jag inte minns fel.

Å än så har jag inte svultit ihjäl. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#246514 Man kan konstatera att det inte finns några tjocka skogsarbetare! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

anersimyra  
#246527 Jag pratade med en som forskat specifikt på kaloriförbrukning för en huggare med handverktyg, de behövde 6000 kalorier per dag enbart för att "överleva"... :geek:

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Lågbonitet  
#246535 6000 kcal! Hoppsan! De är ett å annat grillchips plus att jag nu fått ännu ett argument i kampen med frugan ang hushållsarbetet kontra skogsarbete!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Vedproducent  
#246544 Kaloriförbrukningen beror på ganska många faktorer förutom själva aktiviteten.
Tex Ålder, syreupptagningsförmåga och framförallt vikten som i stort är proportionell med förbrukningen. Alltså väger du 120 kg i stället för 60 kg så förbrukar du det dubbla.

Men några 6000 kcal på sig 8 timmar i skogsarbete kommer man inte vanligtvis upp i om du är normalviktig och det har ni ju konstaterat att det är få överviktiga skogsarbetare. Ska du upp i en förbrukning som 75 kg gubbe på 800-1000 kcal/timme krävs tävlingstempo och det håller inte en skogsarbetare hela dagen. Jag skulle säga max 4000 kcal som normalviktig mot den normala förbrukningen 2000 kcal. Sen är det som sagt individuellt men med 4000 kcal stoppar man i sig dubbelt så mycket mat och det gör i alla fall inte jag och jag håller min vikt.

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#246555
Vedproducent skrev:Kaloriförbrukningen beror på ganska många faktorer förutom själva aktiviteten.
Tex Ålder, syreupptagningsförmåga och framförallt vikten som i stort är proportionell med förbrukningen. Alltså väger du 120 kg i stället för 60 kg så förbrukar du det dubbla.

Men några 6000 kcal på sig 8 timmar i skogsarbete kommer man inte vanligtvis upp i om du är normalviktig och det har ni ju konstaterat att det är få överviktiga skogsarbetare. Ska du upp i en förbrukning som 75 kg gubbe på 800-1000 kcal/timme krävs tävlingstempo och det håller inte en skogsarbetare hela dagen. Jag skulle säga max 4000 kcal som normalviktig mot den normala förbrukningen 2000 kcal. Sen är det som sagt individuellt men med 4000 kcal stoppar man i sig dubbelt så mycket mat och det gör i alla fall inte jag och jag håller min vikt.



Som du säger beror det ju på många faktorer men om vi förmodar normala förhållanden samt ihärdigt arbete utan för många pauser är jag övertygad om att 6000 kcal är möjligt.

Jag har hållt på med orientering på elitnivå som junior och har väll skaplig grundkondis samt syreupptagning än i dag och när jag är ute och kör landsvägsracer där man ofta inte ligger på någon högre puls förbrukar jag upp mot 4000 kcal på ca 3h enligt min garmin klocka

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

rikard_e  
#246635 Hade varit spännande att räkna.

Jobbar som lastbilsmekaniker 7-16, på somrarna går jag ut och röjer med röjsåg i 3 timmar efter jobbet . på helgerna på vintern är jag i gallringen 8-16

Användarvisningsbild

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

herjman  
#246639 Bara att införskaffa en pulsklocka

Avatar Fallback

Re: Kaloriförbränning vid skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246870 Cyklar du får du slita för att komma upp i 1000 kcal/h. Orientering ligger däromkring, kanske något mer på tävling.

Skogsarbete skulle jag tippa 350-400 för mig som väger dryga 70. Och då per arbetad tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).