Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163227 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

josip  
#181088 Laddade just upp en närbild på min nya veranda av asp.

Bilden finns här: https://skogsforum.se/skogsbilder/image.php?album_id=3&image_id=7109

Tycker själv att det blev väldigt snyggt. Hur den håller får vi se..
Fick rata hälften av brädorna för att de hade blivit för krokiga... :roll:
Oljat med träolja i lämplig nyans.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Tosca  
#181097 Har du sågat plank och torrkluvit det innan du hyvlade det, eller sågade du bräder direkt ur rått virke?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

josip  
#181103 Nä, de är nog sågade direkt ur stocken, som när man sågar vanliga stockar. Och som sagt, med stort spill. Sågade för två år sen. Hyvlade i år.

Tänkte försöka syrfälla asparna nästa gång, och kapa till stockar senare. Sen låta dem ligga till nästa år. Sägs funka bra enligt vad jag läst av folk som påstår sig veta.

Genomsågning kunde också funka bättre. Kanske inte kroknar så mycket, eftersom krökningen verkar bero på att kärnan beter sig annorlunda vid torkning. Har inte testat detta heller. Kan dock vara att spänningen blir kvar och utlöses när man klyver upp plankan efteråt.

Kanske borde man såga runt om stocken genom att efter varje snitt vrida blocket 90grader och sen kasta bort kärnan? Fast då böjs de kanske på andra leden likväl..

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Lönnskog  
#234708 Väcker denna tråd.
Har en del grov asp som jag vill bli av med, hugger och skotar själv. Men får jag inget bra pris går den som brännved i min egen panna.
Någon som vet hur marknaden ser ut i höst?
Jag finns i norra Skaraborg

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

jannee  
#246495 Vill du - ni verkligen slippa några rotuppslag från aspen, gör i så fall så här.
Blanda 50/50 glykol och roundup, spraya ett tunt skikt på stubben OMEDELBART efter avverkning, oberoende årstid. Du får GARANTERAT inte ett enda rotskott.
Nackdelen är att kvarvarande aspar också kan dö, andra träd påverkas inte.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246961
jannee skrev:Vill du - ni verkligen slippa några rotuppslag från aspen, gör i så fall så här.
Blanda 50/50 glykol och roundup, spraya ett tunt skikt på stubben OMEDELBART efter avverkning, oberoende årstid. Du får GARANTERAT inte ett enda rotskott.
Nackdelen är att kvarvarande aspar också kan dö, andra träd påverkas inte.

Vad är det för fel på asp nu då,och sen bära sig åt som ett miljösvin.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Bergsmannen  
#246978 Skapligt pris på tändsticksvirke i södra Sverige just nu. 440kr fub enligt annons i tidningen Skogen.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

josip  
#246979 Jag tänkte ringbarka nu i vår, låta stå ett år och sen fälla och såga.

Användarvisningsbild
anersimyra  
#246986
Nolltax AB skrev:I Norge är det vanligt med asp som panel på byggnader.
Helt obehandlad reagerar virket gentemot väder å vind och sägs få en yta likt impregnerat.
Har inte testat men har för avsikt att göra...
Stämmer nog bra det, asp användes förr till bryggstolp.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

anersimyra  
#246987
josip skrev:Jag tänkte ringbarka nu i vår, låta stå ett år och sen fälla och såga.
Jag ringbarkade en grupp större Asp oktober 2010, de lever ännu i högönsklig välmåga.. :surp: Detta trots en rejält djup och lång "barkning.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

axwell  
#246990
anersimyra skrev:Jag ringbarkade en grupp större Asp oktober 2010, de lever ännu i högönsklig välmåga.. :surp: Detta trots en rejält djup och lång "barkning.


Det brukar ta 3-4 år, ge inte upp riktigt än.

Kopparsulfat(bra i slamfärg också) från färghandeln gör jobbet snabbare, kopparspik är för klent och långsamt.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

anersimyra  
#246992
axwell skrev:
anersimyra skrev:Jag ringbarkade en grupp större Asp oktober 2010, de lever ännu i högönsklig välmåga.. :surp: Detta trots en rejält djup och lång "barkning.


Det brukar ta 3-4 år, ge inte upp riktigt än.

Kopparsulfat(bra i slamfärg också) från färghandeln gör jobbet snabbare, kopparspik är för klent och långsamt.
I sanning ett mysterium, ingen näringstransport ska ju vara möjlig ? Kanske "lagras" energi i stam och krona när man barkar under vegetationsperioden, alltså när man skär av möjligheten för återtransport av energi till rötterna. Att ringbarka sen höst/vinter kanske dödar dem snabbare ?.. 🧠

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

jannee  
#246993 Bengt, tror nog att man är mer miljömedveten om man gör som jag gör med aspen.
Du sparar nämligen mycket bränsle på att slippa gå runt med röjsågen.
Tror nog att roundup är ett ganska harmlöst gift om man nu använder det på rätt sätt.
T.o.m tillåtet att använda i vattenskyddsområden, man använder sig då av avstrykningsmodellen - ej spruta.
Vill du ha död på en stående asp, borra ett hål snett ner, häll i en matsked roundup, aspen är död på en månad.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

anersimyra  
#246994
jannee skrev:Bengt, tror nog att man är mer miljömedveten om man gör som jag gör med aspen.
Du sparar nämligen mycket bränsle på att slippa gå runt med röjsågen.
Tror nog att roundup är ett ganska harmlöst gift om man nu använder det på rätt sätt.
T.o.m tillåtet att använda i vattenskyddsområden, man använder sig då av avstrykningsmodellen - ej spruta.
Vill du ha död på en stående asp, borra ett hål snett ner, häll i en matsked roundup, aspen är död på en månad.
Round Up finns väl i olika "styrkor". I vart fall ett potent gift som är extremt skadligt för vattenlevande organismer, det är alltså viktigt att använda på "rätt" sätt, på rätt ställe.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

jannee  
#247008 Hur giftigt Roundup egentligen är, tvistar fortfarande de lärde om. Enligt tillverkaren har Roundup låg akut giftighet. F*n tro't . Det är i alla fall effektivt mot nästan all bladmassa, t.o.m toppskotten på gran kan skadas, dock tillfälligt.
Nu finns det ekoplugg (Roundup) att köpa för att slå i stubbar = mot rotskott.
För övrigt bryts Roundup ner, om eller när det kommer i jorden, i vatten kan det dock vålla stor skada precis som anersimyra skrev.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).