Små skogsmaskiner och övriga maskiner

MYRAN.

116 inlägg 92216 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#246483 . Asså blir det skitkonstigt om jag säger till familjen att utlandet nyskotern o badrummet är inställt vi ska ut i lia o hugga med pappas nya maskin?

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#246485 :)

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247635
Myran.jpeg


Stolpmyran är ju en mer allrondmaskin betydligt tynger och med en starkare kran för andra ändamål, kranen på skogsmyran är tillräckligt stark till det den är avsedd för har fungerat bra att sitta och köra på efter ombyggnaden. Man blir förvånad att det går att köra på myrmark och stenig terräng som det gör med ekipaget. Släpade fram gärdsgårdsstör full klämbanke inga problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#247724 Det är imponerande data. Spec vändcirkel på 3m.

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#247725 Vändradie... ok. Nu fattar jag. ;)

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

skogsroland  
#247761
backman skrev:
Myran.jpeg


Stolpmyran är ju en mer allrondmaskin betydligt tynger och med en starkare kran för andra ändamål, kranen på skogsmyran är tillräckligt stark till det den är avsedd för har fungerat bra att sitta och köra på efter ombyggnaden. Man blir förvånad att det går att köra på myrmark och stenig terräng som det gör med ekipaget. Släpade fram gärdsgårdsstör full klämbanke inga problem.


har du fler datablad som kanske visar motorstyrka pumpstorlek mm

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247766
Blad.jpeg

Här är nästa blad kan inte skicka mer än en bild åt gången det går trögt att lära sig detta.
1979 levererades den med bensinmotor vi bytte till Lombardini LDA 510 ca 10kw som kostade 15660kr. Motorn kan upplevas i minsta laget men är nog anpassad till att övrigt skall hålla.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

viktorsson  
#282422 Har en klippmyra till salu saknar klippen och motor, har en 3 cyl deuts motor som var tänkt till den men tiden räcker inte till. finns även en reservdelsmaskin som saknar motor, klipp och hjul

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Jim_90  
#282479 bilder och pris och var finns du??

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#282487 viktorsson Jag undrar samma, samt att du har ett meddelande.

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

kicken  
#282499 Min myra är till salu

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#282502 Ojdå, då kanske det kan bli några ägarbyten :) Men vad har du för maskin? bilder o prisbild?

Mig veterligen finns det tre olika maskiner.
Skogsmyra: Minsta maskinen med grip och lunnings-klämbank
Klippmyra: En lite större skogsmyra, där det är en kraftigare kran och gripen är utbytt mot ett klippaggregat + en klämbank (om den är större än den på skogsmyran vet jag ej)
Stolpmyra: Storleksmässigt med klippmyran, men den har lavettstödben och kranen har 3 olika redskap: jordborr, stolphållare och grävarm istf. klippaggregatet. Samt att klämbanken är utbytt mot ett taggigt anhåll, för att spänna fast stolpar.

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#282505 Backman Det är väl du som vet hur det ligger till, hur nära sanningen är jag?

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

kicken  
#282641 Min är en stolp myra .. 2cyl slansi diesel .. sms:a vid intresse 073 7020340

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282663
Hema skrev:Backman Det är väl du som vet hur det ligger till, hur nära sanningen är jag?

Vad jag kan förstå så håller du dig till sanningen. Efter om byggnaden av Myran blev det en väldig smidig maskin att ta sig fram med i terrängen och hämta Älg och lite ved både i sten och myrmark. Har ingen uppfattning om Klipp och stolpmyrans framkomlighet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).