Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44218 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#246446 Om ni hade 150 000kr hur skulle ni göra? vilka maskiner skulle ni skaffa o i vilken ordning? Ni hade dels några omkullblåsta frötallar, och sedan massor av eftersatt röjning och därifrån skulle dessutom veden bärgas.

jag tänker först motorsåg o röjsåg o skydd 18-20000kr men sen då? Vad är trevligast?



   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#246447 Jag skulle köpa aktier i en svensk småbolagsfond, sedan leja för det andra jobbet.
Eventuell inkomst från frötallarna får tillsammans med utdelningen från aktierna bekosta en röjsåg, röjningen får sedan belasta motionskontot.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#246453 Haha, jag tänkte precis att jag säkert skulle få nåt sånt som svar, men jag tänker att det ofta kan se ut precis så här. Jag köpte mig en liten 5 tons skogsvagn med 4.2m kran men jag kommer inte av vägen då jag köpte en 2hjulskrafsande traktor utan diff (bm victor ) och kran har inget spel. Så jag skulle nog gått en annan väg idag. Men jag brände långt ifrån dom här pengarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Hema  
#246456 Byta eller köpa en traktor till, samt utrusta vagnen med ett vajerspel? Alternativt köpa ett vajerspel till trepunkten.

Men det fattas två viktiga uppgifter. hur stor mark och hur långt ifrån huset befinner den sig? (samt om det är uppdelade skiften)

Man kommer väldigt långt med en järnhäst, även om det inte den roligaste maskinen på marknaden. Min markgranne har skaffat sig en Avestavagn (med drift) till sin järnhäst och det ser rätt smidigt ut.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#246462 Jo det vore fint med nåt mer "beståndsgående" sneglade på myran ett tag men den blir för dyr. Även om man har trevliga synergier med att kunna gräva.

låt det vara ett hemskifte 50ha och ett utskifte 5ha 1km bort.


En fyrhjuling eller skoterlösning går bort. Kran är ett måste.

kanske byte till en fiat 45-66 vore nåt liknande. Sen vagnstyre verkar bra. Så det blir sälj allt börja om från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

branndal  
#246463 Victorn går bra att köra i skogen, på med kedjor. Akta dig bara för höga stubbar, lätt att hänga sig på jordbruksdraget och utan fyrhjulsdrift och eller diffspärr blir det då jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246474 http://www.blocket.se/skaraborg/Skogska ... ca=1_8&w=3
1330254583.jpg


20000:-



http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_40 ... ca=1_8&w=3
1024967327.jpg


22500:-


http://www.blocket.se/goteborg/Slaghack ... ca=1_8&w=3
6807512541.jpg


23000:-

Där har du några budget-tips, man kan ha mkt skoj för så mkt pengar.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Hema  
#246478 Skarvikarn: New Holland har en motsvarighet till Fiats 45-66, det är samma maskin men annan färg. Tror det var något samarbete mellan de två. Kommer dock inte på vad den heter i NH-utförande.

Annars borde väl en ATV + driven kärra funka? Klart beror såklart på alla övriga uppgifter som behöver lösas på gården.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

clasandre  
#246486 skulle köpa en motorsåg och röjsåg samt skydd som du säger.

men sen skulle jag satsa på en fyrhjuling med vagn för transport samt lättare och mindre skotar jobb. sen skulle jag leja bort resten av skotning om det är någon mer omfattande sen bara ut och jobb!! :)

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

T Landström  
#246487 Skulle nog hoppa fyrhjuling och vagn till skotning...

Men annars är ju det handhållna och skyddskläder det första...
Sedan så kanske man skulle uppdatera traktorn...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246797 Skulle köpa en atv med kranvagn till finns begagnade under 150k

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

kungsis  
#246802
skogsbonne skrev:Skulle köpa en atv med kranvagn till finns begagnade under 150k


= Leksaker som man har för att det är roligt att gasa i bland och motiverar inköp, för att lugna samvetet, med att de går att köra i skogen med.
Köp en liten 4x4traktor i stället. Du får den för samma pris och kan använda den till en väldigt massa saker som du inte kan med en ATV. Den dagen du kan köpa en ATV med 3-punkt (riktig sådan) och kraftuttag, till vettigt pris, så kan jag tänka mig att tänka om.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#246806 Har själv en gammal Boxer + boggievagn med starkran (hydralinsvängning), ja över 40 år gammalt men fungerar i alla väder. Det är batteri + däck som i princip är det enda som slits ut.
Bor i stenrika Småland, vilket innebär att en atv kommer man bara inte fram med.
Visst man får kryssa runt stenarna med 150 kubikfot stock på, men fram kommer man.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246847
kungsis skrev:
skogsbonne skrev:Skulle köpa en atv med kranvagn till finns begagnade under 150k


= Leksaker som man har för att det är roligt att gasa i bland och motiverar inköp, för att lugna samvetet, med att de går att köra i skogen med.
Köp en liten 4x4traktor i stället. Du får den för samma pris och kan använda den till en väldigt massa saker som du inte kan med en ATV. Den dagen du kan köpa en ATV med 3-punkt (riktig sådan) och kraftuttag, till vettigt pris, så kan jag tänka mig att tänka om.

M.v.h
Kungsis


Har redan 2 grizzly 700 och en avestavagn 4.2h och det är helt suveränt i skogen och det är mer än leksaker, traktor är bara klumpiga och sega saker. Vad kan en traktor göra som inte en atv kan?

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#246849 Visst funkar en atv om terängen är fin, men traktor är överlägsen plus att du får iregel med ett mycket större lass...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).