Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATVn tvärdog...

18 inlägg 23411 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246349 Hej! Min Polaris Sportsman Forrest 500 (2011) är stendöd. Funkade helt fint här i lördags, tills jag skulle starta den igen efter en paus, och då var det livlöst. Inget händer när jag vrider om nyckeln; inga lampor/display går igång. Det enda som funkar är varningsblinkern...

Det är ström på batteriet, men jag testade koppla bort det och koppla tillbaka det (typ som IT-supporten alltid säger man skall göra...) och dessutom ladda det. Lika dött förstås.

Bytte alla säkringar (när jag äntligen hittade säkringsboxen...).

Jag hade uppe startvredet (eller vad det heter, där man stoppar in nyckeln), men blev ju inte klokare av det. Hittade ström där, och hade en tanke på om jag skulle kunna "tjuvkoppla" och således hitta boven i dramat, men föga förvånande kan jag inte tjuvkoppla.

Tänkte ta upp frågan kring felsökning hos den lokala Polarisförhandlaren/verkstan idag; visar sig att mekanikern jobbade sin sista dag i fredags och nu har de ingen...

Tar tacksamt emot tips i kategorin "Troubleshooting for Dummies".

/Roger



   TS
Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

trollskidan  
#246350 Den har inte någon säkerhets system som slagit till för att göra svår att själa?
Vet att vår skoter hade de å dom fick skicka koder från fabriken för å fixa det

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246351 Inte vad jag vet och hittar inget om det i manualen.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Si63  
#246353 dödmansgrepp?

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246357 Just, det - det glömde jag i min lista över saker jag testat. Jag var försiktig optimist, eftersom den var lite fastkilad (dock i utdraget läge), men det gjorde ingen skillnad.

Skulle ett aktiverat dödmannsgrepp stänga ned all elektricitet? Jag tänker om det kan vara trasigt och "hakat" upp sig i låst läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATVn tvärdog...

anersimyra  
#246360 Huvudbrytarknappen vid vänster handtag brukar vara bra att sätta i ON läge.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246361 Då är det kanske huvudbrytarknappen jag menade i komenataren här ovan; inte "dödmannsknapp". 🧠

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATVn tvärdog...

traktorz  
#246363
Vodgev skrev:Det enda som funkar är varningsblinkern...

Låter som att bara Alarm- och Varningsfunktionerna är inkopplade. Du har två års garanti på Polaris, så rekommenderar att du tar in den till service.

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246364 Och då måste det förstås vara en "Auktoriserad Polaris verkstad" (typ som den vi har men som inte har mekaniker längre...)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATVn tvärdog...

halvproffs  
#246430
anersimyra skrev:Huvudbrytarknappen vid vänster handtag brukar vara bra att sätta i ON läge.. :lol: :lol: :lol:


Hände mig en gång. Ringde efter frugan för bogsering när jag kom på det. Vilken lättnad!

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

r93  
#246431 På min can am dör allt när "dödarknappen" står på off, fick rådet på verkstaden att inte använda den utan bara använda nyckeln, tydligen inte helt ovanligt att det blir strul med dom iaf på can am.

På älgjakten lånade en kompis hojen för att hämta något, efter var den stendöd... Fick hämta den med grannens lastmaskin, efter en låååång stund och alla säkringar var bytta såg jag att knappen stod på off......

Användarvisningsbild

Re: ATVn tvärdog...

anersimyra  
#246434
Vodgev skrev:Hej! Min Polaris Sportsman Forrest 500 (2011) är stendöd. Funkade helt fint här i lördags, tills jag skulle starta den igen efter en paus, och då var det livlöst. Inget händer när jag vrider om nyckeln; inga lampor/display går igång. Det enda som funkar är varningsblinkern...

Det är ström på batteriet, men jag testade koppla bort det och koppla tillbaka det (typ som IT-supporten alltid säger man skall göra...) och dessutom ladda det. Lika dött förstås.

Bytte alla säkringar (när jag äntligen hittade säkringsboxen...).

Jag hade uppe startvredet (eller vad det heter, där man stoppar in nyckeln), men blev ju inte klokare av det. Hittade ström där, och hade en tanke på om jag skulle kunna "tjuvkoppla" och således hitta boven i dramat, men föga förvånande kan jag inte tjuvkoppla.

Tänkte ta upp frågan kring felsökning hos den lokala Polarisförhandlaren/verkstan idag; visar sig att mekanikern jobbade sin sista dag i fredags och nu har de ingen...

Tar tacksamt emot tips i kategorin "Troubleshooting for Dummies".

/Roger
Att ÅF inte har någon mekaniker är inte ditt problem. ÅF har skyldighet att avhjälpa problemet, det går väl att ordna transport till annan ÅF ? Alltså ett "problem" för din ÅF. :smile:

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

r93  
#246450 Håller med!
Allt för många gånger hör man talas om diverse åf som kränger det ena efter det andra & talar vitt å brett om hur bra allt är, enda tills det blir problem med varan...

Därför tycker jag åf är viktigare än fabrikatet på prylen.

Avatar Fallback

Re: ATVn tvärdog...

Vodgev  
#246452 Tack för åsikter - jag har fått samma resonemang från flera jag pratat med idag; särskilt eftersom det är ett garantiärende. Skall ta kontakt med ÅF i morgon.

Tack för engagemang - jag hör av mig med resultat och facit...

/R

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATVn tvärdog...

anersimyra  
#246532 ÅF har dessutom kundsupport hos generalagenten, hur svårt kan det vara egentligen. ? Men jag vet precis var "skon klämmer". ÅF har ofta fasta ( låga ) ersättningar från generalagenten på garantiärenden, därför dessa krånglande, slingrande slingerbultar till ÅF:ar, vilka ofta far med rena lögner när det kommer till garantiärenden. Ett mycket vanligt ärende där de riktigt slingrar till det är när någon kört sönder en vinsch som levererats med maskinen, de hänvisar nackstyvt till vinschtillverkaren trots att de är fullt medvetna om sitt eget ansvar, D.v.s. Varenda pryl som levererats med maskinen har de fullt ansvar för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).