Skördare

missfärgat Holbaineolja

13 inlägg 4493 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

missfärgat Holbaineolja

björnkil  
#246035 Har en skördare som går på Holbaine bio plusolja. På 2 dgr har oljan blivit missfärgad. Ser ut ungefär som Coca cola.
Har kört oljan på analys. Visar inga fel på oljan.
Är det någon som varit med om något liknande?



   TS
Användarvisningsbild

Re: missfärgat Holbaineolja

JensSkoog  
#246037 har det varit annan olja på tanken innan du fyllde på bio-oljan?

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

björnkil  
#246038 nej alltid samma olja tankade från oöppnad dunk.är det någon annan olja som kommit i ska det synas på olje analysen säjer dom

   TS
Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246091 Har samma fenomen i min skördare (eco log). Skickat oljan på analys, den är ok. Jag ringde och pratade med q8 och fick tillsvar att oljan "kan" ha gått varm och därför fått den färgen. Jag har aldrig haft larm för hög oljetemp och ligger på arbets temp 55-60 grader.Kan tänka mig att det kan bli ganska hett i hjulmotorerna när man hjular långa sträckor och oljan går till kylet innan tank så man inte ser hur varmt det egentligen är (har varit). Har inte blivit av med färgen, jag tror man får tömma hela tanken och skölja resten av systemet med ny olja om man ska bli av med det.

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246097 Mörk brukar ju den alltid bli, men så mörk som Coca-Cola så man knappt kan se genom den låter ju inte helt normalt, bild på den?

Användarvisningsbild

Re: missfärgat Holbaineolja

traktorz  
#246124 Vatten från kondens i t.ex. tank brukar kunna ge missfärgning.
Tankreturfiltret, hur ser det ut? Blir det missfärgat och i behov av byte?

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246126 Vatten i oljan skulle ju oljeprovet gett besked på.

Användarvisningsbild

Re: missfärgat Holbaineolja

traktorz  
#246128 Jo, det förstås har du rätt i.

Användarvisningsbild

Re: missfärgat Holbaineolja

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246144 Har samma uppförande, mörknar med tiden. Tror det kan vara utfällningar från hydraulslangar, finns några bak till bromsarna på 911.3 som är lite mjuka efter 9 år. Gjort analys, men ingen anmärkning.

Händer detta endast Holbein, borde väl vara lika för alla syntetiska estrar?

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246195 Har inte samma mörka färg på skotarens olja som passerat 13000h. Oljan är helt klart mörkare än ny olja, men inte i närheten av skördarens sörja... Jag minns inte exakt, men tror att det var vid service på 4500h som jag såg att oljan mörknat rejält, den är uppe i 6200h nu, så ålder har nog inte med problemet att göra.
Om det nu ens är ett problem, då analysen säger att det är ok.

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

Tosca  
#246196 Kolla om du kan få en analys gjord någonstans mer, kanske går det att analysera för fler avvikande substanser?

Avatar Fallback

Re: missfärgat Holbaineolja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246229
kalhygge skrev:Har samma uppförande, mörknar med tiden. Tror det kan vara utfällningar från hydraulslangar, finns några bak till bromsarna på 911.3 som är lite mjuka efter 9 år. Gjort analys, men ingen anmärkning.

Händer detta endast Holbein, borde väl vara lika för alla syntetiska estrar?


Samma för Neste Biohydraul och jds hydraul Gard, (eller vad de nu heter) de mörknar ganska kvickt, snabbare på skördaren än skotaren.

Användarvisningsbild

Re: missfärgat Holbaineolja

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246301 OK. Då äre asså "mörkare olja, desto tätare maskin" med låg omsättning på oljan..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).