Traktorer och processorer

valmet, hydraulventil har fastnat

17 inlägg 10064 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246073 Hej!

omställningsvredet som styr enkel/dubbelverkande funktion har fastnat på bägge hydraulventilerna på vår Valmet 565 -95 (samma ventil på A-serien).


lyckas inte vrida dem ens med polygrip.
någon annan som haft problemet och vet hur man löser det?

Mvh Andreas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

Blondin 750  
#246080 Hej!

På min 8050 har jag haft samma problem och jag vill minnas att jag då skruvade jag bort hela sexkants-nippeln som det lilla vredet sitter i och sen var det inte några problem att lossa/skruva isär allt när det satt i skruvstycket. Ordentligt med fett/olja på spindeln innan återmontering.
Viss reservation för att det kan ha varit flödesregleringsratten som jag fixade på det sättet men jag har varit på alla rattar som kärvat på ventilpaketet och fått dessa att funka igen utan några större ingrepp.

mvh Peder

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246100
Blondin 750 skrev:Hej!

På min 8050 har jag haft samma problem och jag vill minnas att jag då skruvade jag bort hela sexkants-nippeln som det lilla vredet sitter i och sen var det inte några problem att lossa/skruva isär allt när det satt i skruvstycket. Ordentligt med fett/olja på spindeln innan återmontering.
Viss reservation för att det kan ha varit flödesregleringsratten som jag fixade på det sättet men jag har varit på alla rattar som kärvat på ventilpaketet och fått dessa att funka igen utan några större ingrepp.

mvh Peder


hm, ok. så hela "ratten" går att skruva loss? får gå ut och titta imorgon :)
Sitter sexkantsnippeln "ovanför" ratten?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

Amatörhuggare 62  
#246106 På min 6300 a satt den ochså fast, jag hade ett handtag till en verkstadsdomkraft som passade. Det är ju ett spår i änden på dom, satte dit det och tog en rörtång. Lossnade. Men en viss försiktighet bör iakttagas så man inte bryter loss hela paketet.

Användarvisningsbild

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

stegmaster  
#246110 Bare lite nyfiken varför ens trassla med dessa, om båda står på dubbeltverkande??? :???:
Själv brukar jag aldrig ställa om på dessa, då dom sitter för J.....vligt til. :cry:
Om jag ska köra tippkärra, trucktårn eller annat som brukar enkeltverkande uttag, så har jag en 1/2m slang med hurtigkoplingar var jag setter den ena enden i det ena dubbla uttaget och det andra til öppna returen.


Til ni som skriver om 6000/8000 serien, har dessa samma typ ventiler som 65/ A serie??? :surp:

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246116
stegmaster skrev:Bare lite nyfiken varför ens trassla med dessa, om båda står på dubbeltverkande??? :???:
Själv brukar jag aldrig ställa om på dessa, då dom sitter för J.....vligt til. :cry:
Om jag ska köra tippkärra, trucktårn eller annat som brukar enkeltverkande uttag, så har jag en 1/2m slang med hurtigkoplingar var jag setter den ena enden i det ena dubbla uttaget och det andra til öppna returen.


Til ni som skriver om 6000/8000 serien, har dessa samma typ ventiler som 65/ A serie??? :surp:



tja, det var ju en variant, men huggarvagnen ska ju ha fri retur.
Samt att jag är av den läran att saker ska fungera som det är tänkt.
Är ventilen justerbar, ja, då ska det gå att justera ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

Amatörhuggare 62  
#246119 Håller med donky - kong. man vill ju att allt ska fungera som det ska.

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246127 jag har aldrig blivit riktigt klok på omställningen av ventilerna. Om ventilen står i enkelverkande, och jag tippar kärran, så faller flaket direkt efter jag slutar ge flöde.

Ska det vara så? eller har jag inre läckage i paketet?

Om ventilen där emot står i dubbelverkande, så håller flaket tippvinkeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

zeetorg  
#246133 Det skall inte fara ned oavsett hur ventilerna är ställd såvida du inte har flytläge inkopplat.

Användarvisningsbild

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

stegmaster  
#246143
donky-kong skrev:tja, det var ju en variant, men huggarvagnen ska ju ha fri retur.
Samt att jag är av den läran att saker ska fungera som det är tänkt.
Är ventilen justerbar, ja, då ska det gå att justera ;)

Va er det som du behöver enkeltverkande til på huggarvagnen?? :???:
Spelar ingen roll hur ventilen står (dubbel eller enkeltverkandet), när du kör huggarvagnsventilen.
(En tryck, en fri retur + et dubbelt til vagnsvängen.)
På min 665 har jag bromsventil, så oljebehåller för denna sitter precis der man ska nå inn med handen för at nå dessa skruvhjul, så jag får ligga flat på backen om jag ska nå dom, så dom får vara ifred helt enkelt.

Men visst håller jag med om at saker ska fungera.
Mina hjul fungerade senast jag kollade för typ 7år sen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246146 Jag kopplar alltid ramstyrningen till dubbelverkande.

Sedan ställer jag den andra ventilen i enkelverkande, och låter den mata kranen. Fri retur till tanken från ventilpaketet.

Om du inte har något flöde tillbaka till ventilen så ska väl ventilen vara i enkelvärkande-mode?

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

stegmaster  
#246150
donky-kong skrev:
Sedan ställer jag den andra ventilen i enkelverkande, och låter den mata kranen. Fri retur till tanken från ventilpaketet.

Om du inte har något flöde tillbaka till ventilen så ska väl ventilen vara i enkelvärkande-mode?


Det spelar ingen roll hur ventilen på traktoren står va jag vet.
"Problemet" visar sig först vid redskap med endast 1 slang, altså enkeltverkande, tippvagn, trucktårn, då oljan må tilbaka samma vägen som den kom ut, om du fatter hur jag menar.
Då får du tvangsköra oljan tilbaka via övarströmmaren (vilket inte er at rekomandera) om man inte ställer om til enkelverkande, eller setter i en slang i andra uttaget til fria returen (som jag själv gör).

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246180
stegmaster skrev:
donky-kong skrev:
Sedan ställer jag den andra ventilen i enkelverkande, och låter den mata kranen. Fri retur till tanken från ventilpaketet.

Om du inte har något flöde tillbaka till ventilen så ska väl ventilen vara i enkelvärkande-mode?


Det spelar ingen roll hur ventilen på traktoren står va jag vet.
"Problemet" visar sig först vid redskap med endast 1 slang, altså enkeltverkande, tippvagn, trucktårn, då oljan må tilbaka samma vägen som den kom ut, om du fatter hur jag menar.
Då får du tvangsköra oljan tilbaka via övarströmmaren (vilket inte er at rekomandera) om man inte ställer om til enkelverkande, eller setter i en slang i andra uttaget til fria returen (som jag själv gör).


Har fått för mig att om ventilen inte står i enkelverkande, då bara en slang är ansluten, så går traktorn "tungt". I alla fall är det så på vår johndeere, den har iofs någon variant av LS-system.


Åter till valmeten, som sagt, om jag har ventilen i dubbelverkandeläge, och sätter på flöde, så går traktorn ner i varv, precis som den gör då vedklyven precis orkar.
Har jag för mig iaf...

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

stegmaster  
#246194
donky-kong skrev:



Åter till valmeten, som sagt, om jag har ventilen i dubbelverkandeläge, och sätter på flöde, så går traktorn ner i varv, precis som den gör då vedklyven precis orkar.
Har jag för mig iaf...


hmmm, det låt mysko. :surp:
När oljan er kall, så dropper varvet lite(på tomgang) när man koplar inn ventilpaketet på huggarvagnen, med varm olja er det nästan ingen skillnad als.
Kan du ha några halvtrasiga snabbkoplingar som stryper flöde???
Om du forsöker setta på tryck på et av uttagen utan någon slang tilkoplat blir det ju rejält dropp i varvet, er så illa menar du???

Vel vi får venta och se när du fått snurr på ställskruven, men er 99% säker på at det gör ingen skillnad.


Kom på en sak til som kanske er langsökt dock, men om ställskruven inte er helt innskruad eller helt utskruvad, altså i någon mellanposition, skulle det kanske ge liknande syntom som du beskriver??

Avatar Fallback

Re: valmet, hydraulventil har fastnat

donky-kong  
#246331
stegmaster skrev:
donky-kong skrev:

Kom på en sak til som kanske er langsökt dock, men om ställskruven inte er helt innskruad eller helt utskruvad, altså i någon mellanposition, skulle det kanske ge liknande syntom som du beskriver??


just det ja! så var det. I mellan läget så är fungerar det inte som det ska. :wink:

Så du menar att det inte är någon fara att ha ventilen i dubbelverkande, men bara ena av ventilens 2 anslutningar inkopplad? (alltså fri retur från paketet)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).